• mörlin

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej på er!! Jag är oxå hyfsat mkt nybörjare och hänger gärna på här!;) Har ätit LCHF i ca 6 veckor. Första veckorna gick jag ner ca 1 kg i veckan men nu de sista 2 veckorna har jag stått still. Både vad gäller vågen och måttbandet. Vad gör jag för fel?? Kör på det spåret att jag inte äter Saker som innehåller mer än 5g kolhydrater per 100 g. Bör jag tänka annorlunda. Har fuskat ett par ggr med att äta några bär eller lite frukt till fikat.. Men inget annat..:-/

• mörlin
    RebornEve skrev 2012-05-27 20:48:16 följande:
    Mörlin: gi innebär att man äter livsmedel som har lågt glykemiskt index.. Dvs livsmedel som höjer blodsockret långsamt. Lchf då undviker man kolhydrater för att man inte vill ha någon höjning alls av blodsockret.

Tack för svaret. Då hänger jag med..;) har idetorka på vad man ska äta till frukost.. Har hittills ätit ägg av alla dess slag, bacon, makrill, naturell yoghurt.. Vad äter ni andra??
  • mörlin
    Såphia skrev 2012-05-27 20:44:14 följande:
    Får man inte äta bär? Jag har ätit lite frysta hallon till min turkiska yoghurt på morgonen.

Vad jag har förstått är det väldigt mycket fruktsocker i vissa frukter och bär.. Men hallon ska väl vara okej tror jag..;)
  • mörlin
    Hoppet 3 skrev 2012-05-27 22:39:59 följande:
    Hur gör du din tonfiskröra?  Jag ska ju undvika majonäs och inte ha cf eller  några andra mejerier. Har du ngt tips? Jag kör efter Blodgruppsbokstaven nu och får se om det möjligtvis händer någon förändring. Måste ju prova!  

Vad är blodgruppsbokstaven för något??
  • mörlin
    stjierna skrev 2012-05-28 01:58:20 följande:
    Mörlin: det är att man äter mat inom LCHF, men väljer produkter som enligt en tabell gynnar viktnedgång - dessa tabeller (o produkter) varierar beroende på vad du har för blodtyp! Jag (0) ska ex inte ära mejerivaror, hallon eller fläskkött, men gärna smör, mayo, fisk, nötkött, gröna grönsaker o blåbär :)

Häftigt. De hade jag ingen aning om.. Var hittar man hur man ska äta med de olika blodgrupperna?? Vill så gärna gå ner minst 5 kg till men nu står allt bara still
  • mörlin
    ollebulle86 skrev 2012-05-28 21:01:04 följande:
    Hur gör ni med light drycker (som är ok kolhydratsmässigt)? Dricker ni det ibland eller undviker ni helt?
    Jag har druckit cola zero två gånger nu eftersom jag vet att de inte triggar mitt sötsug, däremot gör de att jag står ut lite mer att köra på eftersom vatten blir så tråkigt i längden.
    Jag äter/dricker så lite sötningsmedel som bara är möjligt.. Visst att det inte är blodsockerhöjande men tror inte det är bra för kroppen endå..
  • mörlin

någon här inne som har PCO oc blivid gravid med LCHF??
    Det är nämligen min stora morot nu..!=)

Idag visade äntligen vågen -0,5 =) 67,5..=D. Har stått still på 68 i mer än 2 veckor nu.. första delmålet var 70 vilket jag lyckades med på bara 1,5 v. Andra målet är 65 och slutmål nånstans mellan 60-62.. Känns verkligen som att jag kommer lyckas med delmål nr 2 innan sommaren.. DÅ vore jag lycklig..=) Ikväll blir det grillad kyckling, broccoli å turkisk youghurt till middag..=)

Någon som har nåt gått recept på lchf-bröd? Har köpt hem både fiberhusk och mandelmjäl nu så nu ska här bakas!!=) 

• mörlin
    Spana skrev 2012-05-29 21:03:27 följande:
    är det nån som INTE har koll på antal gram ni äter av protein, fetter och kolhydrater och allt vad det är..  Jag har ingen våg och kan inte ha någon koll på hur mycket eller lite jag äter.  Hur gör ni?     

Jag har ingen aning!! Jag äter mat som inehåller mindre än 5g kolhydrater per 100 g. Funkar kanon för mig;) skulle nog bli knäckt av att hålla på och räkna för mkt.. Visst, har väl inte den snabbaste viktminskningen men jag mår bra och vikten går åt rätt håll iaf..;)
  • mörlin

Lite småroligt.. Någon skrev om rubbad menscykel.. Jotack!!;) Från att ha haft mens med upp till 72 dagars mellanrum ger jag nu för första gången i mitt liv bara 32 dagar från den förra tills idag.. Helt fantastiskt!!;) kan tillägga att detta inte beror på själva biltminskningen då jag har legat på ca 60 kg innan och nu strax under 68. För min del iaf beror detta på inslulinnivån i kroppen. Har PCO och har hört att LCHF kunde hjälpa men att det skulle va såhär effektivt kunde jag aldrig tro..!;)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**