• mörlin

**Den stora feta LCHF-tråden**

spökplumpen skrev 2012-05-31 15:56:39 följande:
    Oki, det blir att åka och handla idag med hör jag. En annan fråga, vad bakar man bäst med mandelmjöl?

Bakade ett riktigt gott bröd igår!!;) finns på LCHF gourmets sida..;)
  • mörlin
    stjierna skrev 2012-05-31 16:00:43 följande:
    Mörlin: åh, vad jag hoppas att jag är rubbad!!

Vi kan byta!!;) önskar mig en liten mer än allt annat!!;)
  • mörlin

Har tinat upp köttfärs.. Nåt förslag på vad jag kan göra för middag idag??

• mörlin
    TvåKatter skrev 2012-05-31 19:25:04 följande:
    LCHF Tackokrydda
    1,5 tsk mineralsalt
    1 tsk vitlökspulver 2 tsk chilipulver 1 tsk spiskummin 1 tsk lökpulver 2 krm cayennepeppar 2 tsk paprikapulver

Tror de e nån liknande jag brukar göra..;) Här blev det kryddiga biffar med champinjon/gräddsås och en färgrik sallad..;)
  • mörlin

Hej på er!! Nu äntligen har jag börjat gå ner lite i vikt igen. Skam den som ger sig..!=) Är nere på ca 67 kg nu vilket innebär -5 kg såhär långt och lite mer än halva vägen till mitt mål.. 

Tycker dock att det häftigaste med LCHF är att jag aldrig har haft en regelbunden menscykel (42-75 dagar) i hela mitt liv men nu.. Från ingenstans har det varit mellan 18-32 dagar de senaste 2 gångerna..  Eftersom jag längtar efetr en liten mer än något annat så ger LCHF mig hopp om att vi två en gång ska kunna bli tre utan IVF..!=)

Har förresten lagt upp ett suuupergott recept på rabarberpaj på receptsidan!=)

• mörlin
    huldaskarin skrev 2012-06-05 11:31:06 följande:
    Mörlin, fiberhusk är detsamma som malda physilliumfrön. Det borde gå finfint att göra själv om man har en mixer.

Okej vad bra!;) fanns nämligen malda psylliumfrön på Willys å det var mycket billigare kg pris än fiberhusk..;)
  • mörlin
    stjierna skrev 2012-06-07 08:02:04 följande:
    Boost: det finns inga alternativ. Och igår åt vi LCHF-rabarberpaj. Det är som träflis utan vaniljsås - det går liksom inte.
    Och varje gång jag är ute och säger typ "jag äter inte kolhydrater, så jag vill inte ha pasta/ris/potatis" så säger dom okej, men istället slänger dom på bröd i drivir för "jag kan väl inte bli mätt på bara det där lilla". Och ja, jag är svag, så då slinker brödet ner.

Och jag saknar som fan att inte kunna äta en hederlig rulltårta eller wienerbröd. Absolut inte att frossa i, men iaf få äta nån gång. Eller potatismos.

Som sagt, jag har verkligen tappat det, och jag känner mig mer fängslad och deppig än mätt, glad o nöjd.
    jag gjorde en jättegod rabarberpaj med vaniljsås på LCHF-vis:)

Degen bestod endast av smör och mandelmjöl (finmixad mandel) och på rabarberna slängde jag bara på liite sötningsmedel för att den inte skulle bli supersöt.. Vaniljsåsen gjorde jag på grädde och vaniljstång=)

På restaurant har jag bett om att få grillade grönsaker istället för tex potatisgratäng och extra sås istället. Inga problem alls. Ris byter jag ut mot blomkolsris och potatismos mot tex blokolsmos eller broccolimos..=)

Det gäller att hitta sin egen motivation till varför man ska anstränga sig lite extra. Min motivation är ofrivillig barnlöshet och barlängtan. Har PCO och har hört att LCHF kan ändra insulinnivåerna och ge en jämnadre menscykel. Detta stämmer riktigt bra(På mig iaf)

Mitt tips: Htta din motivation, berätta för din omgivning (så frestelsen blir mindre) och ge dig fan på att du ska klara det!!=) LYCKA TILL!!  
  • mörlin
    IngentingAlls skrev 2012-06-11 22:38:29 följande:
    Hur gör ni med wokgrönsaker? Jag äter gärna wokade grönsaker med något kött eller med fisk. Men hur bra är det till lchf? Har inte vågat mig på att äta det för jag inte vill sabba för mig. Det är ju en del morötter och sånt i dem. vad säger ni? ingen?
    Jag brukar göra egen wook. Jättegott med strimlad kyckling eller biff, minimajs, strimlad vitkål, strimlad paprika i olika färger, rödlök, champinjoner mm.. Supergott!!=) 

Som kryddning har jag bara haft salt, peppar, cayennepeppar, lite vitlök och paprikapulver.. MUMS!!!=)

• mörlin

Jag är 164 cm och väger ca 68-69 kg nu.. startade på 73 och har 62 som mål men vid 65 är jag mer än nöjd!=)

Har ni läst boken "matrevolutionen"?? Om inte kan ag rekomendera den STARKT!!=)

Men nu ville jag eg ställa en annan fråga till er.. Hur planerar ni er midsommarmat?? Sill och potatis är en självklar lunch! Vi bruckar ha lite köttbullar och ägghalvor till men inte så mkt mer. Vad kan jag äta av det mer än ägg?? Vad kan jag byta ut de andra sakerna till? Vill verkligen försöka att inte fuska då jag denna helgen mer eller mindre badat i kolhydrater med vin, hotellfrukostar och suchi.. hmm.. hjälp någon?? Obestämd

• mörlin
    banantelefon skrev 2012-06-13 19:55:10 följande:
    Okej :) Själv äter jag ingenting som är över 4/100 så sill verkar vara uteslutet för min del.  

Jag har satt en gräns på 5g kh/100g
  • mörlin
    Spana skrev 2012-06-13 20:10:34 följande:
    ikväll är jag ätsugen.. :/  Givetvis på fel saker. Men får bli lite gröna oliver och ett glas cola zero.  Men egentligen skulle jag vilja ha en massa lösgodis. Sött, salt, surt, hårt, mjukt, segt och massa choklaaaaad.....     

Choklaaaad jag vill ha!! :-/
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**