Inlägg från: Pandamamma79 |Visa alla inlägg
  • Pandamamma79

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denna vecka har det varit lchf som gäller för mig. Någon enstaka kolhydrat då och då. Försöker lära mig vad som är vad men har man aldrig tänkt i dessa banorna innan så känns det som att allt är förbjuden mat.

Kan man må lite konstigt den första tiden eller har jag ätit fel? Har iofs varit förkyld nu i två veckor och är allmänt trött ändå.

Känner mig ovanligt trött just nu. Är hemma med bebis och vi ska hämta storasyster på förskola om en timme.

Lite hjälp vad jag kan äta NU för att få lite energi. Är mätt nu så jag orkar inte äta en massa.

• Pandamamma79

Vet ni att maten sjönk och nu börjar jag bli piggare. Men ja, tänkte också att det är när det är nytt för kroppen.

Tips på mellis?

• Pandamamma79

Har precis börjat med lchf...

Började förra måndagen 10/2 och idag 18/2 har jag redan gått ner 4 kg och 4 cm är borta i midja...

Jag är förvånad över hur snabbt det går.

Ni som ätit enligt lchf en längre tid.

Kommer det gå lika snabbt vecka efter vecka? Saktar viktnedgången ner? Är det bra att gå ner så snabbt?

Har ju inte ens börjat träna än...

• Pandamamma79

Lchf är ju så annorlunda kost jämfört med det jag ätit annars. Tänker bara att jag ska testa liksom. Ingen kost som jag vill ha livet ut.

• Pandamamma79

Om ni skulle unna er lite choklad, nått snacks som absolut inte tillhör lchf.

Vad händer då menar ni?

Går nu upp i vikt igen? Stannar det av? Eller vad är det som händer?

Vad innebär skvätt grädde i kaffet? Att man blir mer mätt då, eller?

Om någon av er kört strikt lchf och gått ner massor. Sen börjat äta lite kolhydrater igen och leva "normalt" (ursäkta att jag skriver normalt men för mig är det egentligen bara jobbigt med lchf , men jag måste ju gå ner i vikt nu), alltså inte slarva utan ha lite mer på kolhydrater än vad man hade innan. Har ni gått upp igen. Eller har det räckt med koll på mat och träning?

• Pandamamma79

Fiberhusk!!

Nån som har erfarenhet av det?

Jag skulle göra pizzabotten...det var även kokosmjöl och ägg i degen, det blev så misslyckat så jag fick slänga allt.

Sen pannkakor, ägg, grädde, fiberhusk. Fiberhusken blev små klumpar i smeten...

Tips hur man lyckas!

Annars gärna tips på liknande degar/smetar.

• Pandamamma79
    Majuni skrev 2014-03-04 17:00:29 följande:

Hittade ett recept som var bra som pizzabotten. Det kom från 56kg. 100gr riven ost 4ägg 1/2 dl vispgrädde 1/2dl mandelmjöl 1/4dl kokosnötsmjöl 1 msk fiberhusk Salt Vispa ihop allt utom osten, och sen i med osten. Fördela degen på en plåt, förgrädda i 15 min i 175grader, höj sen till 225grader. Lägg på önskat pålägg, grädda ca 10 min.
    Ok. Har testat något liknande men utan ost i.

Hur blev det att baka ut.

Tror att jag måste öva lite på det där med fiberhusk.
  • Pandamamma79
    Vårdutbildad förälder skrev 2014-03-04 19:15:21 följande:
    Här är mitt favoritrecept. Det kommer från boken "Paleo -naturlig mat och livsstil" av Åsa Söderberg.

2 minipizzor

3 dl mandelmjöl
    1 dl krossade linfrön
    2 ägg
    1 msk olivolja
    1 tsk bakpulver
    1 tsk oregano
    havssalt, svartpeppar

- Sätt ugnen på 175 grader och låt plåten stå och bli varm
    - Blanda alla ingredienser och forma två små degar. Klicka ut tunt på bakplåtspapper
    - Grädda i ca 10 minuter
    - Ta ut och lägg på valfri topping
    -Grädda i 10 minuter, de sista 5 minuterna på grillvärme

Jag brukar göra en halv sats. Då blir det en pizza som räcker till två måltider åt mig.
    Ska även testa detta Tack!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**