• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mandel skrev 2011-02-25 19:02:56 följande:
    Förbereder nu fredagens mat:
    Smörstekt oxfilé med smörstekta chanpinjoner, vitlökssmör och bearnaisesås.
    Längtar...

En lite fråga,
    Hur mycket vaniljpulver motsvarar ex 1tsk vaniljsocker för att få samma vaniljsmakt?
    Hur är det med sukrin?
    Är 1msk sukrin = 1msk socker eller är det sötare/mindre sött?

Tack för hjälpen!
    Jag tror att sukrin och socker motsvarar varandra volymmässigt, men viktmässigt gäller att 75 g sukrin motsvarar 100 g socker

Sukrin är lite mindre sött än socker har jag för mig, jag är osäker på om det är "korrigerat" volymmässigt, men jag tror det.
  • Denebola
    tiiitti skrev 2011-02-25 20:07:44 följande:
    Är vin tillåtet, eller fuskar ni lite?
    Rött vin och torrt vitt vin är tillåtet.
  • Denebola

Det blev falukorv och blomkålsmos här i kväll - med en lite twist (det är ju ändå fredag )

I blomkålsmoset tog jag i några skivor ost, lite smör och ett litet ägg + kryddor. Skippade grädde eftersom det hade blivit för rinnigt. Sedan klickade jag ut det på en plåt och toppade med riven parmesan - voila, blom duchesse!

• Denebola
    Denebola skrev 2011-02-25 21:19:03 följande:
    Det blev falukorv och blomkålsmos här i kväll - med en lite twist (det är ju ändå fredag )

I blomkålsmoset tog jag i några skivor ost, lite smör och ett litet ägg + kryddor. Skippade grädde eftersom det hade blivit för rinnigt. Sedan klickade jag ut det på en plåt och toppade med riven parmesan - voila, blom duchesse!
    Gratinerade i 200 grader i 15 minuter, dessutom Tungan ute
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-02-25 21:21:17 följande:
    Måste testa!!
    De blev lite platta och inte så toppiga, men de rann inte ut i alla fall. Men jag försökte "reda" moset med ostskivor Ägget gör ju att det blir lite rinnigare också, så ta inte för mycket ägg. Jag hade som sagt ett litet (råkar ha tre storlekar på ägg i kylen just nu )
  • Denebola
    Lycka 1 skrev 2011-02-25 21:31:08 följande:
    Lite dum fråga kanske men vad betyder/ innebär fakir och UFO?
    Om jag har lärt mig rätt nu så innebär fakir att man kalorireducerar och äter 80 g fett, 80 g protein och 20 g kolhydrater per dag. Kallas även 80/80/20.

UFO står för Under Fem gram kolhydrater Om dagen.
  • Denebola
    Asereht skrev 2011-02-25 21:35:20 följande:
    Jag har fått för mig att fakir är endast fett och protein men jag kanske har fattat fel. Jag tänkter ändå inte fakira för det låter inte det minsta kul.
    Men vad blir då skillnaden på fakir och UFO? Nu är jag inte säker på om jag har uppfattat fakir rätt, men för att klara sig under 5 g/dag, så kan man väl inte äta så mycket mer än fett och protein...
  • Denebola

Men MammaA, E-nummer är inte lika med gift! E-nummersystemet är endast till för att förkorta innehållsförteckningar, eftersom det annars hade blivit väldigt mycket text på grund av långa och komplicerade ord. Så att jaga E-nummer "bara för att" är inte rimligt eller nödvändigt eftersom de bara är en slags förkortning. Det är ungefär motsvarande att skriva CO istället för kolmonoxid, det är kortare och smidigare helt enkelt.

Däremot inte sagt att det inte finns tillsatser/E-nummer som är mindre bra för oss! Men då kan man ju lära sig vilka specifika E-nummer det är man vill undvika, så slipper man ställa ifrån sig en fullgod matvara bara för att den råkar innehålla lite citronsyra, eller något annat helt ofarligt.

• Denebola
    MrsQuitaz skrev 2011-02-25 21:41:26 följande:
    vad använder ni dessa sötningsmedel i? I enstaka bakverk eller i kaffet?
    Jag brukar ha det när jag bakar och när jag gör glass. Men inte i "normala" mängder utan jag tar mindre.
  • Denebola

Nog för att det är bra att sträva efter så ren och tillsatsfri mat som möjligt, men jag stör mig lite på "E-nummerskräcken", bl.a. Mats-Eric Nilsson har skrämt upp var och varannan att tro att allt som innehåller E-nummer, tillsatser och konserveringsmedel är otjänligt som föda. Hallå, salt är ett konserveringsmedel, ättika likaså...  Man måste se lite kritiskt på det hela också...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**