• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Prinsessanz skrev 2011-03-02 16:30:54 följande:
    i kladdkakan ska det väl vara 3ägg har jag för mig,hur fixar man 1,5ägg??
    kan inte för mitt inre se hur man skulle kunna få till 1,5vita....eller 1,5 gula för den delen....

nej gör HELA kladdkakan ,annars missar ni ju hela grejen!
    vad är du rädd för??
    Alla ägg är ju inte lika stora, i stället för 1,5 mellanstort kanske det går med ett stort eller 2 små. Eller så blir det lite "äggobalans" i kakan, det dör man nog inte av

Tur att hon bara missade halva grejen nu då då
  • Denebola
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 17:22:00 följande:
    så hur gjorde du,du säger att du tog 2ägg,mer då??
    eftersom du inte följde receptet,kan ju resultatet bli totalfel och du kan säga att den inte var god!
    jag tycker du ska testa att följa HELA receptet till punkt och pricka och sedan säga här vad du tyckte,för jag tror INTE du kommer tycka den är äcklig. vem gillar INTE chokladkladdkaka lixom??

enormt slöseri med 3ägg,50g smör och 50gram choklad,herre min jesus!!    ,till och med jag som bara har 2.000kr till mat /månad har råd att avvara detta om man inte skulle tycka om det.

nej tänker inte lägga mer energi på detta,men en tanke bara,varför äter man LCHF om man inte följer det som står,då kan man ju likaväl strunta i LCHF.
    Men snälla nån, låt henne baka som hon vill! Det finns väl inte bara ett enda sätt att göra en kladdkaka på?!
  • Denebola
    MrsMurphy skrev 2011-03-02 18:15:44 följande:
    Den kom just på mail! Insåg att min receptsamling bestod av en herrans massa gotta och brödrecept. *blänger på Denebola* Lindas tips i en annan tråd om förslag på olika mat var med också.
    Hahaha
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-03-02 19:34:01 följande:
    Klart du ska vara nöjd! Grattis!
    Lyckligamamman skrev 2011-03-02 19:03:16 följande:
    Är det bara jag som tycker Prinsessanz är - ska vi säga, lite ute och cyklar?

Hon tycks ta hela den här kladdkakegrejen på lite väl blodigt allvar, det är väl ingen recepttävling här som jag inte vet om eller??

Prinsessanz -TAGGA NER VETJA! Cool
    Alla gör vi ju olika, jag halverar nya recept för att testa. För mig handlar det inet om pengar, jag tycker bara det är ett slöseri med mat om det jag testar inte faller mig i smaken och jag får kasta. Jag är sån att jag inte kan spara för då äter jag hela tiden och mitt sug förblir kvar. Jag tycker dock att det är bra att man kan diskutera och resonera ihop. Ibland uppfattar man olika och det blir kajko av hela baletten. Huvudsaken är att man kan reda ut så det blir rätt 3 ägg
    50 g smör
    50 g choklad, minst 70%
    2 tsk vaniljpulver
    (Jag hade i 3 tsk Canderel till halv sats)

Smält smör och choklad. Separera äggula och vita. Vispa ihop äggula och vaniljpulver (Canderel). Vispa äggvitorna hårt i en annan skål. Blanda allt ordentligt. Det blir som chokladmousse. Häll i form . Grädda i 15 min i 150 grader.
    Jag delar också ofta på recept (framför allt när det gäller godsaker) eftersom jag bor ensam och inte behöver fyra portioner (t. ex.) på en gång
  • Denebola
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 21:33:48 följande:
    ja,hur om det receptet igenom till www.lchfrecept.com
    måntro?? för där hittade jag ju det!!

Som jag sagt innan kosten heter LÅGA kolhydrater och vilken nivå bestämmer man själv!!
    Om man får bestämma själv, varför sitter du och petar så i hur andra väljer att göra? Obestämd
  • Denebola
    Lycka 1 skrev 2011-03-03 08:01:09 följande:
    På lördag blir det en heldag för mig som jag måste tänka igenom noga. Hur ska jag lägga upp dagen?

Först ska jag vara med dottern på gymnastiktävling. Vi kommer vara borta mellan ca 8 på morgonen till 18-19 på kvällen.
    Jag kommer att äta en stadig frukost på morgonen som jag står mig länge på. Troligen ägg och bacon.
    Men sen då?
    Det stod att det fanns lättare mat att köpa men där tror jag inte att det finns något för mig. Är väl troligen bara en cafeteria.
    Så vad ska jag ta med mig? Måste ju äta kall mat då.

Sen på kvällen ska vi direkt iväg på 50-års fest. Vi kommer senare än alla andra men jag vet att det bjuds på buffé där. Så förhoppningsvis finns det alternativ jag kan ta av där. Bara att välja bort det med mycket kolhydrater i. Men sen är det ju efterrätt/tårta också. Funderar på om jag kan ta med mig något eget litet? Kanske så enkelt som hallon och grädde?
    Sallad med ägg, räkor/skinka/tonfisk/etc. massor av ost?
  • Denebola
    Kaya skrev 2011-03-03 08:22:27 följande:
    Jag skrev ett lång inlägg som bara försvann! Blä!

TACK för alla svar. Jag känner mig LITE mer upplyst även om det verkar finnas många OLIKA åsikter och uppfattningar om LCHF i tråden...

Sitter på tåget nu och mår illa. Har visserligen just haft influensa och är inte helt bra än, men det kan säkert också vara lite omställning av kosten som spökar fast jag bara har nosat på LCHF i ETT DYGN!

Frukost: Varm choklad av vatten, kakao, Oatlygrädde. Dubbelmacka av oopsiebröd med Bregott, helfet ost, skinka och sallad. Dofilus.

Jag blev lite besviken på oopsiebrödet som jag bakade första gången igår, jag hade hoppats att det skulle kännas "brödigt" men det kan det såklart inte göra med tanke på ingredienserna. Det var mer som en omelett att lägga pålägget mellan. Nån som har tips på bra LCHF-bröd som känns/smakar mer som BRÖD? (Jag misstänker att då är vi inne på nötterna igen!?)

Till lunch har jag med mig äggsallad av 2 kokta ägg, en halv avocado, dill, helfet creme fraiche, lite majonäs. Till mellis jordnötter (jag vet, för mycket carbs per 100g men det var vad jag fick tag på i skåpet när jag steg upp kl 5 imorse... *gäsp*) Hoppas jag klarar mig på detta tills jag kommer hem sent ikväll!

K
    Jag tycker att Lembas är väldigt brödlikt. Kanske lite mycket kolhydrater för en del, men för mig är det ok.
  • Denebola
    Mandel skrev 2011-03-03 13:16:10 följande:
    Jag ska göra stuvad spenat ikväll, är det någon som har tips på hur jag ska få den tjockare med något annat än redning på vetemjöl?
    Jag brukar bara ha spenat + smör + grädde + kryddor, sen får det puttra ihop. Grädden reder ju när den får reducera. Annars kan du säkert klicka i lite philly.
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-03-03 13:21:12 följande:
    Hello girls!!

GISSA om jag fått försvara mitt matval idag på jobbet, efter Expressens artikel igår... MY GOD! Det enda jag sa  var "om ni vill tro att mat uppfunnen de senaste 50 åren är bättre än den vi ätit i 20 000 år så är det ok. Jag vet vad JAG mår bra av.... ". och vände på klacken å gick.  
    Bra! De ska hållas kort Trist att du fick höra det med en gång bara...
  • Denebola
    The Kittycats skrev 2011-03-03 13:46:11 följande:
    Suck, alla min text försvann... Är så trött på våran dator...!!!

Jag skrv iaf en lite rolig anekdot från jobbet om en arbetskamrat som är vegetarian och sa till mig att hon inte tror att det är bra om man utesluter en sak från sin kost

Sedan har jag en annan arbetskamrat som är otroligt högljudd och påstridig. Hon påstår att hon inte gillar socker, och knappt kan äta mörk choklad för att det är såååå sött. Men hennes mat är nästan enbart kolhydratbomber och hon bakar alltid en massa bröd som hon tar med till jobbet. Vi pratade iaf om att gå ut och äta, och hon vill gå till ett ställe som har kinabuffé för hon tycker den maten är så god. Då sa jag att jag älskar också sådan mat, men att det är väl för att det är så mycket socker i den. Nä vadå socker säger hon...
    *facepalm*
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**