• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Sammie skrev 2011-11-10 19:11:32 följande:
    Tjoho!
    Läser här att ni äter nötter, är det inte mycket kolhydrater i det? 
    Det beror lite på vilken sort man äter och hur mycket. Jag äter nötter någon gång ibland, spciellt de dagar jag hamnat väldigt låg i kolhyderater kan jag äta lite nötter eller sötmandel som mellanmål. Ibland har jag också nötter i mat.
  • Maruid
    Hoppet 3 skrev 2011-11-12 14:50:13 följande:
    Är de ett visst mått så som man bör få i sig
    ex: 

130gr  fett
    90gr protein och
    20 kh/ dag? 

Gör de ngt om de blir 30 kh?fast inte över en viss gräns och ändå kunna gå ner i vikt?

Jag är 175 cm lång
    väger ca 75 kg (vågar inte väga mig) kännt på skärpet att de inte går att dra in till 6:e hålet längre utan stannar på 4:e...=(
    Det hela handlar ju om vem man är, hur aktiv man är och hur ens förbränning ser ut. Alla är vi olika.
    Men ingen kolhyderatsgräns är ju absolut, det handlar bara om att hitta vad som fungera för dig. 20 kolhyderatsgränsen är inte heller magisk men har visat sig fungera för många. Vissa måste dock gå betydligt lägre än så för att faktiskt gå ner. Andra kan äta mycket mer och måste addera kolhyderater för att orka vara fysisk aktiva.

En idé kan ju vara att äta på i några dagar utan att tänka så mycket men att räkna på det du äter. Då får du genast ett hum om var du ligger och sedan är det lättare att anpassa hit eller dit. Sedan behöver du ju inte fortsätta räkna på heltid om du inte vill.

För min del var de 20 kolhyderaterna inga problem men att samtidigt hålla sig lagom i proteiner och kalorier var svårt inledningsvis. Efter lite tips och tankehjälp här i tråden har jag dock insett att jag börjat lära mig balansera det hela så att jag får en god fördelning över dagen. Bäst mår jag de dagar jag planerar vad jag ska äta redan dagen innan.
  • Maruid
    Hoppet 3 skrev 2011-11-12 14:50:13 följande:
    Är de ett visst mått så som man bör få i sig
    ex: 

130gr  fett
    90gr protein och
    20 kh/ dag? 

Gör de ngt om de blir 30 kh?fast inte över en viss gräns och ändå kunna gå ner i vikt?

Jag är 175 cm lång
    väger ca 75 kg (vågar inte väga mig) kännt på skärpet att de inte går att dra in till 6:e hålet längre utan stannar på 4:e...=(
    Kom att tänka på en sak. Du skrev att du inte vill räkna och fundera p åvad du äter så mycket. Ett sätt som då funkar är den metod som blgogerskan på 56kilo.se har. Kolla in länken så förstår du mer.

http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/lchf-for-dummies/
  • Maruid
    Beckaa skrev 2011-11-13 19:01:14 följande:
    Flickor, nu ska ni få höra vad jag just åt! Kesoplättar, vilket visade sig vara hur mumsigt som helst!

Recept för 2 portioner
    250 gr keso (en liten burk)
    2 ägg
    3 msk vetemjöl (enligt orginalreceptet, kan bytas ut mot 1 msk husk, jag är dock inte jättestrikt och körde med rågmjöl)
    salt, svartpeppar
    smör till stekning

Rör samman allt, eller mixa med stavmixern för en helt slät smet och låt blandningen stå 30-45 min (låt stå kortare om du använder husk, annars blir det nog tapetklister)
    Stek som plättar i smöret på ganska låg värme. Vänd först när ovansidan torkat.

Jag åt mina med en avocadohalva och en hemgjord skagenröra på maglagningsyoghurt, finhackad rödlök, dill, citronsaft, salt och peppar och en massa räkor.

Konsistensen blir lite mitt emellan ugnspannkaka och raggmunk. Hur gott som helst och kan ätas antingen med matiga tillbehör eller som efterrätt.
    Jag har testat att ha i rökt kalkon och rödlök i smeten. Supergott!
  • Maruid
    rednose skrev 2011-11-14 05:15:03 följande:
    Ok brudar jag är GRAVIDER! Whohoo! :) Nummer två på G men jag funderar lite kring maten...

Jag har varit i USA i 12 dagar nu och "svullat" som sig bör men nu när jag kommer hem tänkte jag återgå till LCHF. Bör jag strunta i de 20g per dag eller hur ska jag tänka?
    Kollade lite på kostdoktorn men hittade inget om mängden kolisar under graviditet. jag är ju liksom inte ute efter att gå ner i vikt nu mer. :)  
    Behöver bebben lite mer kolhydrater eller hur ser det ut på den fronten?
    Jag tränar bikramyoga och styrke ca 4 ggr per vecka men tänkte kanske gå på mamma-yoga istället nu? Nån som har erfarenhet av det eller av att köra bikram under graviditeten? Det är ju lite jobbigare med värmen?

Oj vad jag svamlar men tog testet idag så jag är lite "all over the place". :)

Grattis!
  • Maruid

Nu är jag HELT förundrad.
    Sedan min lchf-start så har jag hört väldigt mycket om bröd och bröd och att sakna bröd.
    Och jag har förstått det helt. Har haft lite svårt att hitta en frukost som liksom funkat på alla plan, näringsmässigt, tidsmässigt, mättnadsmässigt, godhetsmässigt... Ja, ni fattar.

Så konfronterades jag plötsligt med pannkakor på fiberhusk och jag måste säga att jag var mycket skeptisk. När folk säger att det smakar pannkaka, kan det stämma?

Nåväl, projekt går ju ut på att testa saker och det kan inte bli värre än värst.

Försöket slutade med att jag ringde upp min syster och sjöng "I'm in heaven". Inte bara var det galet gott och att jag blev tokmätt. Med lite hallon, lite smör och en kopp kaffe var det ändå en superfrukost, både med tanke på kolhyderater, fett, proteiner och kalorier. HELT OTROLIGT!

Så sakna bröd, nja, not so much. Nu har jag hittat ett trick att ta till och det skulle ju fungera fint att bjuda vem som helst på dessa pannkakor. Undrar om min man ens skulle kunna smaka skillanden mellan vanliga pannkakor och dessa.  Jag säger bara, till er som inte har provat, gör det!

• Maruid
    Bebben84 skrev 2011-11-15 12:14:52 följande:
    Kan du inte dela med dig av receptet? Låter ju supergott! Glad
    Jag googlade recept och hittade lite varianter. Men jag körde på detta:

2 ägg
    1 msk fiberhusk
    2 dl vispgrädde
    En nypa salt

Hetta upp järnet så att det är redo eftersom smeten sväller rätt snabbt.
    Rör sedan samman alla ingredienser och låt svälla i ca fem minuter.
    Grädda pannkakorna, det kan vara svårt att få smeten på järnet men man kan hjälpa till och bre ut smeten med baksidan på en sked eller med en smörkniv. Man kan också späda smeten med lite vatten eller mer grädde om den blir för tjock.
    Min smet gav fyra pannkakor och jag åt två som jag stått mig på väldigt bra.
    Åt dem med lite hallon.
  • Maruid
    Bellisen skrev 2011-11-15 12:48:51 följande:
    Jag håller med dig! LCHF-pannkakor är en sån där grej som man kan äta och som är så gott så det känns som fusk! Jag kan inte förstå hur man kan gå ner i vikt av något så gott! :) De är riktigt mumsiga!

Första gången lät jag de inte stå och svälla dock, så då smakade de ägg men nästa gång gjorde jag rätt och det går verkligen inte att känna skillnad jämfört med vanliga pannkakor! :)

Jag saknar inte heller bröd alls. Det trodde jag ioförsig inte att jag skulle göra för jag har aldrig varit en smörgåsperson! :P
    Pasta, ris och potatis har jag inte precis saknat. Men här har bröd ibland varit svårt. Dels för att min man kommer från en riktig brödkultur och vi ofta äter mat som har så starka kopplingar till bröd. Vet inte ens om lchf skulle vara möjligt i hans föräldrahem då bröd ofta är en sorts billig bukfylla. Dessutom kan jag här hemma ibland sakna enkelheten i brödet när det är bråttom och man inte riktigt vet vad man ska hitta på att äta.

Men nu på senare tid har jag hittar några bra substitut och man börjar också se möjligheter istället för nackdelar med lchf rent generellt. Inte minst är min mage nu lugn som en filbunke ; ) Och med lite planering går det mesta. Jag har även skapat en lista på snabba nödlösningar då oförutsedda händelser som kanske sätter stopp för tänka middagsplaner.

Nu för jag i alla fall upp pannkakorna på listan. Dels som en snabb lösning på hungerfrågan och dels som en ren vardagslyx!
  • Maruid
    Hoppet 3 skrev 2011-11-15 21:11:52 följande:
    Låter spännande...

Hur många kh är de i hela smeten?

92 g fett, 19 g protein, 6 g kolhyderater, 920 kcal / sats
    Det är fyra pannkakor, två var mer än nog för mig som är en rejäl frukostätare.

• Maruid
    Vilda Tiger skrev 2011-11-15 19:06:44 följande:
    Tex är dagens siffror:

1577 kalorier
    9 kolhydrater
    94 protein
    130 fett

Tycker det låter rätt bra i mina öron... väger 77, det spelar ju roll då man ser siffrorna. Tycker ni annorlunda? Jag har ätit ganska ordinary idag, det ser ut ungefär så här varje dag.
    Du har inte testat att öka på fettet? För vissa funkar det ju med ett lite högre fettintag för att få fart på förbränningen. Annars hade jag nog också kollat min sköldkörtel.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**