Lisa79 skrev 2011-10-14 12:50:47 följande:
Jag är grymt nyfiken på LCHF och jättesugen att testa!
Dock sitter det gamla tänket djupt inprintat i mig att fett är farligt. Frukt, grönsaker och light är bra.
Det kan nog bli en tuff kamp bara att tänka om..
Sen är det resten av familjen..
Min man i stort sett vägrar äta LCHF, han vill heller inte äta vispgrädde-mat så där har jag ett stort problem.
Men han ska jag nog kunna övertala
Hur är det med barn och LCHF?
Jag har en son som är 9 år och mullig.
Vi har varit hos dietist med honom och enligt henne är det fettsnålt och light som gäller så jag blir så kluven!
Inte jättebra att ge honom en massa gräddmat + kolhydrater antar jag..
Hade jag bara mig själv skulle jag sätta igång på studs!
Hur gör ni andra med resten av familjen?
Min man är en vandrande sockerchock men äter gärna fett, grädde och allting annat också. Trots det måste han ha en grym ämnesomsättning då han i princip är underviktigt.
Sedan jag började med lchf tycker jag inte att vi har problem. Om jag gör exempelvis köttbullar så får han potatismos och jag tar blomkålsmos eller gräddstuvad vitkål. Till en biff eller kycklingfilé eller korv så kan man ju variera tillbehören precis som man vill. Han äter också mycket bröd så ofta får han bröd vid sidan av maten om han så önskar.
Men jag tycker generellt att alla vuxna individer är ansvariga för sin egen kost. För helt ärligt, om du är intresserad av lchf och tycker det verkar rätt väg för dig, ska du då stå tillbaka eller behöva komplicera ditt liv för att din man inte ville äta på ena eller andra sättet? Förstår din man ens vad lchf egentligen innebär för många som är väldigt negativa vet helt enkelt inte hur man äter i praktiken. Min man är rätt förvånad över hur bra vi båda äter och har flera gånger tyckt att min mat faktiskt varit att föredra då han smakat. Kanske är det fördomar som du möter och inget mer än så? Hade jag varit du hade jag utmanat min man att testa en månad, efter det tror jag helt enkelt att även han kommer gilla det eftersom det inte bara ger viktnedgång utan många andra hälsofördelar.
Vad gällande barn så är vår dotter bara 4,5 månad men med med tanke på mina upplevlser av lchf och allting jag läst och rekomendationer jag fått kommer mina barn absolut äta helfet mat och aningen mindre kolhyderater och då av bättre källor så länge jag har något att säga till om. Läs om lchf och barn, det är spännande!