• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Här blir det ofrivillig fasta i minst 18 timmar.. Ska på bio om en timma o hinner inte äta innan, åt senast vid 12, och vill inte äta när jag kommer hem vid 21... Så, fasta till frukost i morgon!

• stjierna

Ramborg: absolut!

Ingredienser:
    6 ägg
    4 msk sötning (sukrin+)
    150 gr smält smör
    1 dl kakao ( om du inte tycker om för mkt kakao smak ta 6 msk)
    1 dl kokosnötsmjölmjöl
    3 tsk bakpulver

Chokladkrämen:
    150 gr mycket mjukt smör
    1 dl grädde
    60 gr mörk choklad (ev smaksatt typ mint, apelsin eller vad man gillar!)
    Kokos

Gör så här
    Vispa ägg och socker fluffigt, smält smöret och häll i och vispa. Blanda torra ingredienser väl (inga klumpar!) och blanda ner dem väl i smeten - vispa inte! Häll smeten i en form med bakplåtspapper itryckt, ca 15 x 23 cm i storlek.
    Grädda i ugn 175 grader i ca 10-20 minuter (beroende på ugn!), känn med sticka när den är klar.

Chokladglasyr
    Ta ut smöret i tid så det blir rumstemperatur.
    Värm grädden lite, det får inte koka. Typ tills det ryker lite. Ta av från plattan och bryt ner chokladen, rör till en slät smet. Ev söta med lite flytande hermesetas om man vill ha det sötare. Ställ att svalna till rumstemperatur.
    Vispa med elvisp ihop smöret med gräddchokladen och vispa en stund tills det tjocknar till en kräm.

Vänd kakan uppochner när den svalnat, bre på krämen och strö över kokos.

• stjierna

Nu är jag uppe o ännu inte alls hungrig. Drack visserligen kaffe ned grädde igår vid 21, så riktig fasta blev det ju inte - men ingen fast föda iaf..! Nu ska jag upp o dricka en kopp rabarberte :)

• stjierna

PernillaWaxin:
    Handla: kött, fisk, fågel, skaldjur, grönsaker som växer ovan jord, fullfeta mejeriprodukter (försiktig med mjölk), rapsolja, smör, ägg, ost.
    Undvik: rotfrukter, stärkelserika produkter (ex potatis), ris, pasta, quorn, couscous, bulgur etc. Lättprodukter, söta frukter, och så det självklara - godis, läsk, chips, kakor o bröd ;)

Äter ni LCHF för viktnedgång eller för att må bättre?

• stjierna

Pernilla: det finns massor att läsa på kostdoktorn.se samt alltomlchf.se :) recept finns på huuur många bloggar som helt plus att Aftonbladet o Expressen släpper då och då LCHF-bilagor som brukar innehålla typ 80-90 recept för en billig peng :) lycka till! :)

• stjierna

Trolla75: bra, för det var det jag hade i receptet ovan, och jag kan inte lova bra resultat med något annat märke ;)

• stjierna

Trolla75: va roligt att inse hur olika vi är.. Just kärleksmumsen kan vara de enda bakelserna som inte påverkar min ketos nämnvärt.. ;)

O varsågod! Allt jag bakar eller lagar kommer med recept upp på min blogg, så det är bara att kika i där om du letar efter något :)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**