• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

millchan skrev 2011-05-29 21:21:59 följande:

Haloj alla, får man häng mad här???

Jag och min sambo började med LCHF för två veckor sedan för att jag vill gå ner i vikt!

Folk undrar om jag är gravid men det är jag inte!

Mitt bmi ligger nu 26,8 och jag vill komma ner till minst 24.

På två veckor har jag gått ner 1,4kg och får mäta midjan i morron då jag nu har precis tagit en macka och en kopp te!

Jag skulle vela baka nåt gott bröd men det verkar inte vara det lättaste här, kokosnötsmjöl är jätte dyrt och mandelmjöl hittar jag inte så har nån nåt bra tips på bröd som är bra och man kan få tag på nåt mjöl-aktigt att baka med, har väldigt dålig ekonomi så gärna inget jätte dyrt!

Och en fråga till, vill ha tips på vad man kan äta till kött, fisk, kyckling förutom kokta/färska grönsaker, för som det är nu som har vi bara haft det till maten och det börjar bli lite enformigt!

Lembasbröd
    Mandelmjöl kan du göra själv med mandel och en mandelkvarn.
  • Denebola
    Solen73 skrev 2011-05-30 09:53:11 följande:
    ja, du ser, kanske inte så konstigt att det inte händer nåt. Tumregeln 5/100 var ju bra! tror jag behöver läsa på lite mer.
    Däremot är jag urusel på att hålla koll på exakt antal gram hit och dit, jag tänker på det där med max 20 gram per dag.
    Jag måste i alla fall hitta nåt annat till frukost. Jag tycker ägg är gott men har hört att man inte ska äta så många i veckan. Nästa gång jag handlar så blir det nog andra saker som hamnar i vagnen Glad
    En bra kompletterande regel till 5/100 är att andelen fett ska vara lika stor eller större som andelen proteiner och kolhydrater tillsammans. Har något 5 g kolhydrater, 4 g protein och 3 g fett är det inte så lämpligt eftersom 5+4 = 9, vilket är större än 3.

Ägg kan du äta tills du spricker, det är ett jättebra livsmedel! Glöm myten om att ägg är dåligt för kolesterolet.
  • Denebola
    helene306 skrev 2011-05-30 19:36:11 följande:
    Laxoberal är dunderkuren för trög mage När jag jobbade inom äldrevården fick typ var och varannan gamlin droppar både morgon och kväll.

(En kille som studerade till läkare blev så taskigt bemött av de som var på avdelningen. Sista praktikdagen bjöd han på tårta och alla fick lite smått dåligt samvete för hur de behandlat honom och vissa bad om ursäkt. Gissa vad han preparerat tårtan med? )
    Hahaha Elakt, men skrattar bäst som skrattar sist
  • Denebola

Är det lugnt att äta en kycklingfilé som stått i kylen sen igår? Ställdes in fryst, hade tänkt äta den igår men var tvungen att äta rester.

• Denebola
    mamman i skogen skrev 2011-05-31 17:16:28 följande:
    Absolut...
    Bra Då blir det kycklingburgare i kväll, med ost, rödlök, isbergssallad och hamburgerdressing.
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-05-31 18:14:03 följande:
    Haha jisses, bara jobbat två veckor och längtar redan tillbaka till skolan. Allting ska ju alltid hända på en gång, ramlar en ramlar alla. Får en spader får alla spader. nu vet jag itne om jag får skriva det men saksamma :P Imorrn är jag iaf ledig! Lite tråkigt då man kunde fått nästan dubbla lönen men men :)
    Istället för illamående är jag nu svimfärdig ibland. Ska be nån ta blodtrycket nästa gång jag e där, annars får jag försöka dricka mera. Men det har gått bättre än jag trodde. Känner mig hemma där och kommer bra överens med alla. Tror inte jag hade trivts lika mkt på nån annan avdelning :)

Nu ska jag äta lite nudlar iaf :) kolhydrater, ajjabajja ;)

Kanske inte är välkommen här längre nu när man inte klarar LCHF lika bra GråterSkäms haha ;)
    Klart du är välkommen Det är ju inte precis "med filt" som du avviker. Kram på dig!
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-05-31 19:13:31 följande:
    Tips: Mixa kycklingfärs m bacon (1 paket bacon till 2-3 filéer - hojtar sambon som sitter brevid å läser )
    Tackar för tipset och tar med det till nästa gång Ska just lägga kycklingen i stekjärnet, så bacon hinns inte med.
  • Denebola

Himmel vad gott det var! Hade även ugnsbakade morötter till "som pommes", smarrigt! Och en cola zero med isbitar och lime, fest mitt i veckan!

• Denebola
    Primrose skrev 2011-06-02 12:12:44 följande:
    Ja, det skulle vara spännande att se om jag kan dricka kaffe utan mjölk, längre fram. 70% choklad har jag inga problem med.

Det jag har litet problem med, känns det som är att jag ofta är så hungrig. T o m med den här LCHF känner jag mig ganska hungrig - trots att det sägs att man ska känna sig mätt.

I dag åt jag följande till frukost (jag hade svårt för omelett i dag kände jag):
    Färsk spenat (35gr) med avokado (1/2), knaperstekt bacon (50gr), körsbärstomater (3st) med balsamvinäger och olivolja. Samt ett kokt ägg med smör. Svart té med en skvätt mjölk. 3 timmar senare och jag är vrålhungrig (och har varit det ett tag redan)! Jag får ta och testa en äggmjölkslatte nu, tror jag.
    Mättnaden kommer efter ett tag, i början känns det som att man bara äter och äter (och det gör man ofta ), men efter ett tag kommer du märka att det går åt mindre mat/mat mer sällan för att hålla dig mätt. Det händer när kroppen fattat det här med fettförbränning.
  • Denebola
    mamman i skogen skrev 2011-06-02 13:02:52 följande:
    Jag mixar mina ägg med kakande vatten för rå äggvita gör att du tar upp b-vitamin sämre många använder bara gulan till sin mjölk av den anledningen
    Även om du har i kokande vatten så måste blandningen hålla minst 70 grader i minst 1 minut för att avidin ska denatureras, så att du vet om det.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**