• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-06-14 16:50:28 följande:
    Åkte och skulle shoppa lite kläder, åkte med magknip som övergick till världens kramp och jag fick springa på toa... Usch! Tur man inte var mitt på stan utan i shoppingcentret iaf! Inte fått gå som jag ska sen jag drog ner kolhydraterna eftersom jag glömmer att jag måste öka på medicinerna osv... Hade gått upp i vikt imorse, men det kan jag iaf med säkerhet säga är borta nu.... urk...

INTE ETT ENDA PLAGG hittade jag som jag kunde tänka mig!!! Vem fan köper alla fula kläder egentligen? HM var proppat med kläder och jag hittade inte ett enda plagg (förutom jeansen som jag redan har i 7 par) som jag ville ha...... Samma sak på kappahl och lindex och JC och veromoda och gina och cubus..... nänä... 
    Jag är stammis på H&M, i princip enda affären som har kläder i min storlek (OM lindex har 34:or är de ofta förstora ändå). Men jag kan hålla med om att de har många konstiga plagg, särskilt på divided-avdelningen. Jag gillar ofta det som finns på LOGG, eller det som är "baskläder".
  • Denebola
    Maddisen80 skrev 2011-06-14 17:22:32 följande:
    Tackså mycket för tipset de kan jag ju äta de tänkte jag inte på tur att jag har er
    Oo du äter nötter/mandlar kan du ju ta lite sådana också.
  • Denebola
    Vuxenpoäng skrev 2011-06-14 19:20:00 följande:
    Hej! Nu behöver jag pepp! Jag har kört hårt med lchf sedan i torsdags och nu mår jag pyton! Yrsel, huvudvärk, dålig mage och en sjuk trötthetskänsla. När går det över? Kan jag lindra det på något sätt? Borde jag låta bli att träna? Ett par uppmuntrande ord behövs nog om jag inte ska ge upp!
    Se till att dricka ordentligt, kanske även få i dig lite extra salt (en del dricker buljong under övergången). Och vänta ut det. Det brukar max ta någon vecka. Ta det lugnt med träningen, helst en månad när det gäller hård träning.
  • Denebola
    Vuxenpoäng skrev 2011-06-14 19:33:45 följande:
    hej igen! Tack för snabba svar! Magen är gasig och lös på ett explosivt sätt... Äter jag för mycket fett då?
    Om man säger såhär: du kanske äter "för mycket" fett jämfört med vad magen är van vid, men magen kan bli lite upp och ner när man ställer om, och det brukar ordna upp sig det också efter hand.
  • Denebola
    Primrose skrev 2011-06-14 22:28:43 följande:
    Det här med extra salt under övergången, som jag har läst om här flera gånger nu ... känns litet konstigt för mig. Jag tycker att t ex bacon är extremt salt, och även grilloumi känns jättesalt för mina smaklökar. Jag är inte van vid så salt mat. Först veckan åt jag bacon och även  korv  (ekologisk kalkonkorv, med hög kötthalt) och den var också väldigt salt - har inte fortsatt med det, eftersom jag har svårt att få ner det. Är jag en mes? Jag äter sällan färdigmat och helfabrikat, det kanske beror på det? Jag är mer känslig för salt än för sött, verkar det som.

Jag dricker ungefär som förut, möjligen litet mindre, eftersom jag annars gillar att dricka några koppar grönt té med honung, och det går ju inte nu. Jag tycker att jag kissar mer sällan, vilket verkar gå emot andras erfarenhet här, i början av LCHF-tiden. Hård i magen är jag - det är egentligen det enda problem jag har haft. Och att jag har varit vrålhungrig ibland.
    Jag för bara vidare information

Själv är jag också "saltkänslig".
  • Denebola
    rednose skrev 2011-06-15 15:21:16 följande:
    det är lite det jag funderar på. måste maten vara så fet? alltså, om jag käkar ett par kokta ägg på morgonen så måste jag väl inte ha majonäs på dem eller? Eller till kött och fisk, MÅSTE man verkligen ha en massa sås? 
    Jag tror jag missat vad själva syftet med allt detta fett är? Varför kan man inte bara ha vanlig mjölk i kaffet? Grädde är ju rent räligt för att prata skånska. :)
    Hur ligger det till? 
    För att du ska bli mätt.
  • Denebola
    rednose skrev 2011-06-15 15:21:16 följande:
    det är lite det jag funderar på. måste maten vara så fet? alltså, om jag käkar ett par kokta ägg på morgonen så måste jag väl inte ha majonäs på dem eller? Eller till kött och fisk, MÅSTE man verkligen ha en massa sås? 
    Jag tror jag missat vad själva syftet med allt detta fett är? Varför kan man inte bara ha vanlig mjölk i kaffet? Grädde är ju rent räligt för att prata skånska. :)
    Hur ligger det till? 
    Baserat på de frågor du ställer tror jag att du behöver läsa på LCHF och teorin bakom, hur det fungerar och varför. Bättre att veta och förstå vad du gör än att finna dig själv med skägget i brevlådan.
  • Denebola
    Linda1976 skrev 2011-06-15 16:06:10 följande:
    Detta menar du nog, men jag vet INTE om den är helt objektiv. Men med tanke på hur många som är allergiska mot soja och typ ingen mot kött, så räcker det för att jag personligen undviker soja helt.

Varning för sojaprotein!
    Soja har av livsmedelsindustrin framhållits som den proteinkälla som ska rädda världen. Denna multimiljarddollarindustri har fått konsumenter världen över att acceptera produkter som tofu, sojamjölk, sojaglass, sojaost, sojakorv o.s.v. Den kanske värsta skadan orsakas av en produkt som redan våra minsta får i sig, nämligen modersmjölkersättningar baserade på soja 

Varför är soja skadlig för människan?
    Alla baljväxter (bönor, linser, ärter) och fröer (t.ex. spannmål) innehåller växtgifter som ska skydda dem mot bl.a. skadeinsekter och svampar. Vad gäller soja är några ingående växtgifter av särskilt intresse: 

Fytinsyra hämmar upptagning av mineraler, som kalcium, magnesium, koppar, järn och zink. Syran neutraliseras inte med normala tillagningsmetoder som blötläggning och långa koktider. Eftersom du behöver mineralerna för att hålla dig frisk och eftersom t.ex. järn är så betydelsefullt för syretransporten i blodet, är det lätt att förstå nackdelarna med intag av fytinsyrahaltiga födoämnen för den som idrottar. 

Höga halter av fytinsyra är skadliga för tillväxten hos barn och ungdomar. Inte bara soja, utan också fullkornsprodukter, innehåller fytinsyra. 

Lektiner har mycket otrevliga egenskaper. De har förmågan att passera genom tarmväggen och, om proteinomsättningen är ofullständig, kan proteinrester följa efter och orsaka allergiska reaktioner. Om proteinresterna liknar kroppens egna proteiner, kan immunförsvaret också börja ge sig på dina egna proteiner och du har fått en s.k. autoimmun sjukdom. 

Lektinerna hämmar liksom fytinsyran också upptaget av mineraler. Dessutom är soja som proteinkälla undermålig jämfört med animalisk föda, eftersom viktiga aminosyror, som metionin och cystein saknas. Metionin är en essentiell aminosyra, dvs. kroppen kan inte bilda den själv, utan den måste tillföras via födan. 

Andra proteinrika baljväxter delar dessa dåliga egenskaper med sojabönan, men sojan innehåller ytterligare dåligheter som är speciella för den. 

Soja förknippas med störningar i hormonsystemet, försvagning av immunsystemet och minskning av sköldkörtelns aktivitet. (sköldkörtelhormonet styr ämnesomsättningen i kroppen). 

Soja innehåller nämligen s.k. fytoöstrogener (liknar det kvinnliga könshormonet östrogen) varför modersmjölkersättningar baserade på soja har satts i samband med en tidigarelagd sexuell utveckling hos flickor och en senarelagd eller hämmad sexuell utveckling hos pojkar. Flickor kan utveckla bröst och pubesbehåring före åtta års ålder och i en del fall före tre års ålder! 

U.S. Food and Drug Administration har en lista på 288 vetenskapliga studier, som tar upp de skadliga effekterna av att äta sojaprodukter. 

Soja används numera också som kraftfoder i djurhållningen. Detta har negativa konsekvenser, dels därför att soja som alla bönor innehåller mycket av inflammationsdrivande omega-6-fett (mer om detta senare) och dels för att produkterna från djurhållningen innehåller fytoöstrogener. Vill du äta riktigt kött, ska du därför äta kött från vilt eller från gräsbetande, ej kraftfoderuppfödda djur. 

Sammanfattning:
    Människan är genom evolutionen anpassad till animaliskt protein. Bra proteinkällor är kött, fisk, ägg, mjölk, grädde och ost. Undvik bönor, särskilt mat baserad på sojabönor! 

Sojabaserad modersmjölkersättning höjer dramatiskt östrogennivåerna hos barnen och tidigarelägger puberteten hos flickor och senarelägger och undertrycker könsutvecklingen hos pojkar.  
    Här är också info (till sojans fördel, jag vet inte hur pass bra/trovärdig infon är, men länken har också varit uppe i tråden) http://www.vegetarian.org.uk/factsheets/safetyofsoya.html
  • Denebola
    Duntoffla skrev 2011-06-15 21:00:06 följande:
    Måste fråga er andra, äter ni några vitaminer nu med LCHF-kost? Jag får ju för mig att jag missar en del väsentligheter i och med att jag inte äter lika mkt grönsaker som jag i normala fall gjort
    Äter du ägg får du i dig i princip allt utom C-vitamin (och tillräckliga mängder D-vitamin, det måste man antingen ta tillskott eller sola sig till för äta sig till det är svårt).
  • Denebola
    luvah33 skrev 2011-06-15 21:12:58 följande:
    Här är ett diagram om vitaminer, det gäller iofs frukt och inte grönsaker.. men ändå! :) www.google.se/imgres?imgurl=http://s3.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/vitamin-fr ukt-agg-lever-makrill5000d2.jpg&imgrefurl=http://w ww.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf/kostdoktor ns-faq&usg=__ybU9wSDgJJSdr9YbbJqey38NNQY=&h=799&w= 1095&sz=74&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=VdCxKmOMOh-8 aM:&tbnh=154&tbnw=211&ei=BgT5Tbm9M82aOpPbwL8K&prev =/search%3Fq%3Dvitamin%2Blchf%26um%3D1%26hl%3Dsv%2 6sa%3DN%26biw%3D1024%26bih%3D485%26tbm%3Disch&um=1 &itbs=1&iact=rc&dur=477&page=1&ndsp=8&ved=1t:429,r :1,s:0&tx=119&ty=106
    Du kan inte länka direkt till bilden i stället?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**