• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda5: det var absolut inte menat som ett påhopp! Jag menar bara att som ny lchf:are bör man inte gå efter allt som skrivs i tråden eftersom alla äter lchf på olika promisser. Många har redan nått sin målvikt och vissa är nästan där, sen finns det vi som har många kilon kvar och självklart kan vi allihopa inte äta en exakt likadan lchf-kost.

Tanken är ju att alla - oavsett mål o strikthet - ska vara välkomna och känna sig peppade och stöttade av tråden. Vill man äta lchf för viktminskningssyfte så finns det massa sajter som är intriktade på det, likadant om man äter liberalare lchf och har nått sitt mål och inte vill ha tips om hur man blir av med de sista 5 kilona - det finns sajter för dom också.
    Det var inte min mrning att du skulle ta illa upp, jag är bara trött på att så fort någon här äter utanför en annan persons ramar så ses det som fel, när det i allra högsta grand kan vara det mest rätta.

• stjierna

Petsod: hade jag varit du så hade jag ätit två mål lagad mat (typ kött/fågel/fisk med grönsaker kalla/varma och en fet sås) två gånger per dag. Känner du att du behöver mellanmålet på eftermiddagen så är det nog för att du inte ätit lagad mat till lunch.
    Russin hade jag uteslutit helt, och det finns godare och nyttigare nötter än jordnötter även för dom som har nått sin vikt. :)

• stjierna

Aaa653: smakmässigt föredrar jag smör, men kokosfettet innehåller massa bra grejjer (bla laurinsyra o kaprylsyra). Kokosfett är också klassat som en medellång fettsyra och fördelen med det är att nedbrytningen börjar redan i munnen, vilket avlastar bukspottkörteln vilket kan vara bra om man har matsmältningsproblem. Kokosfett - mer bra för kroppen. Smör - godare ;)

• stjierna

Aaa653: det var för övrigt bara ett axplock om kokosfett. Googla, det finns hur mycket som helst.

• stjierna

Aaa653: det kan vara så, men är inte vetenskapligt bevisat (vad jag vet!). Eftersom kokosfettet tas upp 250 gr snabbare än annat fett så är det också mer lättsmält. Våra celler använder medellånga fettsyror till energi, där dom påskyndar ämnesomsättningen, istället för att lagras i kroppen. :)

• stjierna

Spökplumpen: Tack! Jag har knappt matlust heller.. Drack en ägglatte tull frukost iaf och är MÄTT. Det känns ju skönt om något ;)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**