• MrsMurphy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Godmorgon tråden! 

Ber om ursäkt för att jag tappade humöret igår men jag fick härdsmälta till slut.

Ekorrfamiljen skrev 2011-03-05 09:30:29 följande:
    Gissa hur många år vi har haft boskap och tillgång till mjölk från andra än oss själva. Grädde från kor.. jomenvisst! Turkisk yoghurt fanns nog inte på stenåldern har jag en känsla av.
     På tal om exakt det där. Jag ska ju tillbringa en vecka med en som tror på delvis vad vi sysslar med, men just de mättade fetterna i grädde etc tror han inte är bra. Ska trolla fram nånting som är läsvärt och inte för vinklat a la LCHF och maila över är tanken. Så sitter ni det med det klockrena i skjortärmen så får ni gärna dela med er.
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy
    Prinsessanz skrev 2011-03-05 09:50:07 följande:
    här har du en lista på vetenskapliga studier om LCHF...varsågod.

blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=lis...
    Jo, jag har sett alla dessa listor. Men jag har inte tid att sätta mig och läsa alla dessa. Jag är ganska säker på att han inte heller skulle läsa om jag mailade över en uppsjö med studier. Tack ändå.
  • MrsMurphy
    helene306 skrev 2011-03-05 11:52:12 följande:
    Lättja: Tråkigt om du småbävar inför kommande skidvecka! De gånger vi är hos våra ytterst fettskrämda kompisar i Stockholm (de använder enbart olivolja i maten, inget smör på macka osv) så tar vi med egen mat. Sist vi var där och jag skulle ta "seden dit man kommer" svulnade min mage och jag blev förstoppad. Kramp och ont. Det är f-n inte värt det. Stå på dig om ditt sätt att äta, klarar inte de andra det får du dra näven i bordet, fräsa ifrån och säga "jag äter så här, ät som ni vill". Förra året när vi var på skidsemester åt maken och jag lchf (även om det slank ner lite ostbågar och godis) och svärföräldrarna åt annat men de blev visst sugna på ägg till frukost också
    Maten känner jag inte att det är ett problem i sig, jag lagar mat och det är ju inte direkt skum mat vi äter. Utan det är just detta när vi är ett stort antal diskussionslystna människor samlade så känner jag att jag måste ha full kontroll. Jag kan inte "försvara" detta om inte jag har koll på detaljnivå och för mig räcker det inte med att "Dahlqvist sa så". 

Jag vet just att detta med mättade fettet i mejeri är på tapeten, då vill jag veta vad som säger att det faktiskt är ok så att säga. Annars hamnar jag i en prekär situation när jag ska stå för min hållpunkt.

Det tillhör tyvärr inte min personlighetstyp att bara fräsa ifrån, snarare dygnet-runt-googlande och läsa till ögonen blöder.  
  • MrsMurphy

Jag har tänkt att ta upp detta att jag får råfrossa mellan varven. Jag har läst att man kan bli varm, inte kall. Men kompisen sa att när man får feber, dvs man blir varmare så upplever man kyla så jag hoppas att kroppens reaktion slår lite slint i förbränningen. 

Dagens lärdom: Jag vet att jag säger att jag är liberal men jag tror att vi mestadels ligger under 20 vilket är tämligen strikt. I afton lite småfulla så blev det glasstårta och salta pinnar i överflöd och killen har varit parkerad på toa i 2 timmar innan vi tog oss hem, vi bor vägg i vägg. Katastrof! Jaja, man kommer inte göra avsteg i första taget iaf, men jag tycker det är skrämmande vilka bieffekter av avsteg som infinner sig.   

• MrsMurphy
    nassu skrev 2011-03-06 06:32:56 följande:
    Gomårrån!

Pannkakorna låter ju som nåt man kunde prova även om det känns omöjligt att det kunde smaka som "vanliga" :)

Ska vi köra genomgång hur länge man hållt på med LCHF ? Och om man vill kan man ju lägga till hur mycket man gått ner (för de som äter i syfte att gå ner i vikt, inte alla juuh)

Själv e jag ju bara på första veckan (10:onde dagen ;) )
    Jag har hållt på lite över en månad och en nedgång på ca 5,5, det jag är absolut gladast över är att det rykt 17 cm över midjan. Sjönk ihop som en spärrballong första veckan så magens svullenhet måste ju vara en form av normaltillstånd innan för mycket svullenhet/luft måste det ju ha varit. 
    Egensinnig skrev 2011-03-06 07:15:16 följande:
    Jag håller med - och det har blivit värre och värre över tid för mig. Nu är jag tokkänslig och blir urdålig på minsta lilla. Hade önskat att jag kunde äta lite mer kolhydrater då och då men jag blir så sjuk att det inte är värt det. Lite trist faktiskt. Framförallt gluten som jag blivit överkänslig mot tror jag. Går säkert vänja sig tillbaka om man skulle vilja det. Socker mår jag inte så dåligt av men det har jag istället fått avsmak för - smakade en tsk av min tårta igår och jag kan känna på smaken att det är en god tårta men kroppen säger - SPOTTA UT det där!!!
     Karln i hushållet där vi åt middag är inte överdrivet strikt för han uppskattar pommes frites och chips allt för mycket och min karl kunde inte stå emot den frestelsen under middagen vilket jag skippade. Men vi satt och spelade TP, drack vin, snackade och så åkte en salt pinne in i munnen och en till, och en till etc. Man är helt enkelt dum i huvudet när man har ett par glas vin innanför rocken. Men nu har han lärt sig den hårda vägen och det kommer verkligen inte ske igen i första taget.
  • MrsMurphy
    Linda1976 skrev 2011-03-06 08:58:39 följande:
    Eller kanske den "lösa" vägen... 

MOHAHAHAHAHA. (förlåt, den kunde jag inte låta bli, haha) Cool 
  • MrsMurphy

Jag är ganska övertygad att det är just alla dessa kurer/dieter som gjort att man blivit tjockis. Hade man inte laborerat så pass mycket så hade nog inte alla kilon infunnit sig. Jag la ju ner allt för 3 år sedan och började äta allt ordentligt och med tanke på vad jag ätit så borde jag ha blivit gigantisk, vilket jag inte blev. Framförallt när man jämför med den viktuppgången man fick av att äta en bråkdel. 

• MrsMurphy
    Knasis skrev 2011-03-06 10:00:23 följande:
    Jag har inga problem att låta bli potatis nu, men är lite orolig när nypotatisen kommer. De första nypotatisen med smör och salt är ju en himmelsk njutning!

Hur har ni känt när det är dags för nypotäterna?
    Jag ser inte alla dessa produkter som ett rent gift, problemet med produkterna är att de inte verkar vara bra för mig och min vikt. Men jag kommer absolut äta nypotatis och sill till midsommar, men det kommer aldrig komma tillbaka på menyn. Festligare tillfällen när jag verkligen vill.
  • MrsMurphy
    helene306 skrev 2011-03-06 10:25:38 följande:

Jag hade också tänkt unna mig EN semla på fettisdagen men igår började jag fundera på varför jag ska ha denna semla? Vill jag verkligen ha den så mycket eller är det mer för att det är just fettisdagen? Idag när min mage inte mår så bra tvivlar jag starkt på att unna mig den där semlan. Jag, och magen mår bättre utan så jag tror helt ärligt att jag skippar en semla i år.

Jag har nog konstaterat detsamma. Igår hade min skalle kanske kunnat tillåta någonting, idag känns det inte riktigt som en lika bra idé. Känns som jag gått ner 20 kg idag pga några salta pinnar igår, sinnessjukt!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**