• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Allrona skrev 2011-08-04 08:08:48 följande:
    Hur är det med mjölk? Vet att det innehåller en del kolhydrater, men hur mycket? Kan man ta en cappuccino på morgonen? Dricker det varje morgon och det är en av få saker som jag inte vill byta ut Kanske byta ut del av mjölken mot grädde? Snälla hjälp en nybörjare
    Köp gärna en fetare mjölksort och häll i lite grädde också! Grädde i kaffe är grymt gott! Sen beror det på hur lågt du vill ligga med kolhydraterna. Jag tror mjölk innehåller ca 5 kolhydrater/dl men är ej helt säker. Så dricker du en kopp på morgonen så är det ingen fara. Jag brukar äta 30-50 kolhydrater/dag och det fungerar bra för mig. För de som har svårt att gå ner rekommenderas max 20 kolhydrater/dag och max 2 dl mjölkprodukter/dag. Alla är vi olika och tål olika mycket beroende på hur aktiva vi är fysiskt etc. Du kan kika på matdagboken.se om du vill veta hur du ligger till ungefär på en dag. Prova dig fram! Om du gillar din cappucino och inte vill avvara den så behåll den som guldkant på tillvaron! LCHF ska ju vara en livsstil som man kan leva med och då kan man inte vara för hård mot sig själv. Jag förespråkar en mjukare övergång till LCHF. Akta bara så att inte cappuccinon är sötad!
  • Loreena
    Allrona skrev 2011-08-04 09:18:20 följande:
    Jag förstod hur du menade Är alltså alla rapsoljor ok. Har för mig att jag läst något om att de billigaste inte är bra på något sätt. Känns som en djungel detta men jag kommer nog snart in i det
    De kallpressade rapsoljorna är absolut bättre. Ju mindre den hettas upp i processen ju mindre näringsämnen försvinner. :)

Detsamma gäller tex. vispgrädde. Köp inte vispgrädde med ca 35% fetthalt och längre hållbarhetstid, Den hettas upp mer än vanlig vispgrädde och innehåller tillsatser(karragenan som utvinns av alger) för att bli tjockare. Köp Arlas eller Milkos 40%, då får ni det ni betalar för! :) Jag är lite fan av tillsatsfri, naturlig mat som ni kanske märker. :)

Länktips om ni är intresserade:
    www.aktavara.org/default.aspx
  • Loreena
    jagäraf skrev 2011-08-04 12:12:56 följande:
    Arlas innehåller väl 40 % grädde och ingenting annat? Skånemejeriernas 36 % och resten vatten (och stabiliseringsmedel?).
    Ja, jag brukar köpa Arlas med 40% fett. :) Jag handlar på Ica och de har även en egen vispgrädde som är lite billigare och har längre hållbarhetstid.. den är 35 eller 36procentig tror jag... och innehåller karragenan.
  • Loreena
    Mitka79 skrev 2011-08-04 14:18:05 följande:
    Vad ja äter. Jo de blir väl de man ska äta kött fisk gröns. Har hoppat över mejerier nägra dagar då ja mãrkt att jag fått ont i leder . Så äter mest smör ist för såser. Usch va konsti ja känner mig. Yrsel svaghet muskelsvag lite kramper i benen o konstiga prickar i ögonen, torra ögon, torr i munnen fast jag dricker bra. Nu börjar huvudvãrk komma med de senaste dagarna. Känner mej svimmfärdig emellanåt . 5 v nu dagligen. Tar tillskott mot kramperna ... uh va ska ja göra tro?
    Vad tror du om att återgå till att äta "normalt" igen och göra en långsam övergång till LCHF?

Hur ligger du till med energiintaget då? Det kan ju vara så att du äter alldeles för lite, det är ju lätt hänt med LCHF då man blir mindre hungrig.

De första veckorna kände jag av trötthet, muskelsvaghet, lite muskelkramper i vaderna, yrsel, slöhet och kände mig mosig i huvudet. Nu efter vad kan det va..4-5 veckor mår jag mycket bättre!

Jag hoppas verkligen att du mår bättre snart!!
  • Loreena

Andedräkten vid ketos beror på att kroppen bildar ketonkroppar av fett och använder det som bränste istället för glukos. Glukos som inte förbränns direkt lagras in i fettcellerna igen. Överblivna ketoner däremot åker ut genom utandningsluften, urinen och svetten. Efter några dagar brukar det stabilisera sig och den otäcka andedräkten försvinner. Det kanske beror på att kroppen får lite mer koll på hur mycket ketonkroppar den behöver bilda. Så att det inte blir så mycket överskott som andas ut? Man kan vara i ketos utan den andedräkten och smaken i munnen.

• Loreena
    Mitka79 skrev 2011-08-04 19:26:22 följande:
    Ja det har hlivit väldigt enformigr tyvärr.... nyss åt jag ris... ångrar mej så... tar sen några dagar tillbaka blandning med kalcium mGnesium d-vitamin o c-vitamin... men ingen ändring. Sån skum kãnsla vet inte va ja ska ta vãgen med mej själv. Kãnns nãstan som ja blivit deppig av att måhär...
    Jag tycker att du ska ta det lugnare med kosten. Köp hem lite frukt och ta en när du känner dig för vimmelkantig. Jag tror du skulle må bättre av en mjukare övergång. Du kanske behöver lite mer kolhydrater för att må bra? Allt under 100 kolhydrater/dag räknas faktiskt som lågkolhydratkost.
    Eller så härdar du ut ett tag till, provar att dricka buljong och ger din kropp tid att ställa om sig. Kräv inte för mycket av digsjälv nu utan ta det lugnt och vila. Och drick mycket nu när det är så varmt.
  • Loreena

Mitka79 - Ketoacidos(ej ketos) brukar bara uppstå hos alkoholister, diabetiker och personer som svälter. Så det behöver du troligtvis inte oroa dig för! Hur åt du innan du började med LCHF? Det kanske är så att det är en stor omställlning för din kropp om du tidigare ätit mycket kolhydrater och lite fett?

• Loreena

Rednose - Här hemma intar ägg helt klart platsen som superlivsmedel! :D Visätter nog i oss omkring 30 ägg i veckan jag, min sambo och sonen. Jag står för den största konsumtionen. :) Min frukostar brukar bestå av tre smörstekta ägg med skinka på och en liten klick ketchup till(för att det är gott :P) och så kaffe med vispgrädde i. :)

• Loreena

rednose - Hur länge har du ätit LCHF? Jag har hört att uthålligheten först blir sämre av LCHF och därefter mycket bättre! :) Jag känner mig själv mycket piggare nu än innan LCHF men jag tar bara dagliga vagnpromenader. Har inte kommit igång med träningen sedan jag fick barn. Har ätit i 4-5 veckor tror jag.

• Loreena

Min son är 11 månader. :) Jag gick upp 20 kg med honom och har nu gått ner 22. :D LCHF hjälpte mig gå ner de sista envisa kilona. Jag trodde seriöst att jag aldrig skulle känna mig bekväm i tighta t-shirts igen. Jag har lullat runt i tunikor och tights sedan jag blev gravid. Magmusklerna är fortfarande delade efter graviditeten och klarar inte att stå emot en svälld mage. Men nu när den inte är svälld längre så behöver inte magmusklerna hålla emot så mycket heller. :)

Nu hoppas jag på att bli gravid snart igen. Mensen har varit lite hattig sedan sonen kom så vi får väl se när det blir syskon. :)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**