**Den stora feta LCHF-tråden**
Idag blev det lchf-husmanskost med falukorv, blomkål och pepparrotsgrädde. Jättegott! :)
Idag blev det lchf-husmanskost med falukorv, blomkål och pepparrotsgrädde. Jättegott! :)
Jag klurar på om jag skulle ta och baka något lchf-bröd. Vad rekommenderar ni? Pones, sesambröd? frökex? Hur reagerar magen på alla dessa fibrer om man äter tex. frökex?
Såhär på hösten blir jag alltid sugen på äppelkaka, så jag gjorde en lchf-variant som var riktigt god!
2 port
1 grönt skalat äpple i skivor
kanel
Hasselnötstäcket
ca 20 gram smör
ca 1 dl hasselnötsmjöl (man kan säkert hacka egen hasselnöt om man vill)
In i ugnen i ca 20 min på 175 grade, sedan serverade jag med lösvispad grädde med en knivsudd äkta vaniljpulver i. Så himla gott! Jag saknade inte sockret alls utan sötman i äpplet kombinerat med hasselnötssmaken var helt klart tillräcklig! Godaste äppelkakan någonsin! :D
Tror man landar på uppskattningsvis 6-8 kolisar/port, beroende på mängd.
Jag och sambon brukar dela på en baconomelett med purjolök, toppas med ost och skivade tomater. :)
Idag testade jag ett nytt pannkaksrecept.
1 port
1 tsk fiberhusk
1/2 dl vatten
1/2 dl vispgrädde
1 ägg
1/2 dl mandelmjöl
lite salt
Stekes i smör, ca 1/2 dl/pannkaka som hälls i mitten av pannan och får flyta ut självt.. så det blir små fina pannkakor. :) (lättare att vända små pannkakor) Vänd när de är helt torra på ovansidan.