• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Idag blev det lchf-husmanskost med falukorv, blomkål och pepparrotsgrädde. Jättegott! :)

• Loreena
    lille Birger skrev 2011-08-14 14:16:50 följande:
    Jag försökte göra glass igår.
    Använde 3 dl vispgrädde, 3 hela ägg, 1 sked vaniljpulver och lite bär. Efter att ha stått i frysen i typ 3 timmar (rörde om kanske 5 gånger) hade den helt okej konsistens, men när jag skulle äta av den några timmar senare var den helt stelfrusen och för hård.

Någon som har ett knep för att glassen inte ska bli så hård när man förvarar den? Vill inte behöva äta upp hela satsen på en gång.
    Hm.. blir det någon skillnad om du bara använder gulorna? Hemgjord glass ska ju röras runt ofta under nedfrysningen för att inte bli för hård, det är därför som många kör med glassmaskin, för att slippa röra. Sedan är det ju bra om glassen får tina en stund innan servering.

Jag brukar mixa vispgrädde, frusna hallon och lite äkta vaniljpulver och äta direkt. Det är perfekt sommarsvalka på minuten! :)
  • Loreena

Jag klurar på om jag skulle ta och baka något lchf-bröd. Vad rekommenderar ni? Pones, sesambröd? frökex? Hur reagerar magen på alla dessa fibrer om man äter tex. frökex?

• Loreena
    Linda5 skrev 2011-08-14 22:01:36 följande:
    Hej!
    Jag skrev ju här för några veckor sedan om att jag fick ganska tråkigt humör sen jag började med LCHF och att jag inte mådde bra. Nu när vi åkte på semester bestämde jag mig för att ta en paus och mår bättre igen och inte samma humör svängningar.
    Funderar på om jag ska börja med GI först för att minska sen gå över till LCHF.
    Vill nog egentligen bara ha lite tips o ideer.
    Jag mådde också dåligt i början, var trött, slö, orkeslös, muskelsvag etc och humöret var ju inte på topp när orken var borta, men efter ett par veckor så gav det med sig och nu mår jag bättre än någonsin! :D Nu är humöret jämt och jag känner mig pigg, frisk och gladare än jag minns att jag varit någon gång. Jag är så glad att jag är "över bron". Du får känna efter själv, antingen så gör du en tuff övergång, har mindre krav på dig själv och tar att det kan kännas lite jobbigt ett par veckor, eller så gör du en mjuk övergång med en successiv minskning av kolhydraterna/ökning av fettintaget om det passar dig bättre. Gör det som känns bäst för dig! :) Jag var orolig i början och tänkte "ska det behöva vara såhär jämt?" och svaret är nej - det blir mycket bättre!
  • Loreena
    memba skrev 2011-08-14 22:11:36 följande:
    Att göra en wok är kanske inte så LCHF, men godkänt väl, med kött samt grönsaker?
    Det är klart att du kan äta wok! :) Men fetta gärna till den (kokosmjölk är gott) och om du vill kan du prova att göra en egen grönsaksblandning med strimlad vitkål, lök, paprika, bambuskott etc. om du vill slippa de färdigköpta morotsblandningarna.
  • Loreena

Såhär på hösten blir jag alltid sugen på äppelkaka, så jag gjorde en lchf-variant som var riktigt god!

2 port
    1 grönt skalat äpple i skivor
    kanel

Hasselnötstäcket
    ca 20 gram smör
    ca 1 dl hasselnötsmjöl (man kan säkert hacka egen hasselnöt om man vill)

In i ugnen i ca 20 min på 175 grade, sedan serverade jag med lösvispad grädde med en knivsudd äkta vaniljpulver i. Så himla gott! Jag saknade inte sockret alls utan sötman i äpplet kombinerat med hasselnötssmaken var helt klart tillräcklig! Godaste äppelkakan någonsin! :D

• Loreena

Tror man landar på uppskattningsvis 6-8 kolisar/port, beroende på mängd.

• Loreena
    Tom Araya skrev 2011-08-17 04:02:22 följande:
    Jag har en bekant som skulle prova Atkins för några år sedan. Det blev ett kort och halvhjärtat försök.
    Nu kör han för fullt igen men är osäker på om det är Atkins eller LCHF denna gång.
    Han äter ingen frukt, pasta, ris, potatis eller bröd och intaget av grönsaker är oftast lågt.
    Han äter mycket kött (en hel del bacon), ägg och fett, såsom smör och grädde.

Jag undrar:
    -Vad verkar det vara, LCHF eller Atkins?
    -Är det verkligen rätt att stoppa i sig så där mycket fett om man inte samtidigt motionerar en massa?
    -Risken för hjärt- och kärlsjukdomar vid så kraftigt fettintag?
    -Hur blir resultatet ihop med öl, sprit och vin, innehåller inte det en massa kolhydrater?
    Atkins har en övre gräns på kolhydrater på 20 g/dag, det har inte lchf, Atkins tillåter articifiella sötningsmedel, barer etc. det gör eg. inte lchf, även om många lchfare käkar någon Atkinsbar då och då så är lchf mer inriktad på naturliga, närproducerade och gärna om ekonomin tillåter ekologiska livsmedel.

Öl = flytande bröd! Alltså ingen höjdare att kombinera med LCHF.

Alkohol(torrt vin och sprit) är tillåtet i små mängder vid festliga tillfällen. Men alkoholen bryts ner av levern, och levern fokuserar då i första hand på att bryta ner alkoholen och då stannar förbränningen(och viktminskningen) av, dessutom kan alkoholintag lätt leda till avsteg i form av snabbmat på vägen hem från krogen...
  • Loreena
    memba skrev 2011-08-17 14:17:06 följande:
    Nutriletts bantningsdryck, är det godkänt?
    Blä! Varför dricka sån smörja?? Mixa grädde, lite hallon, nån äggula och en skvätt isvatten ist om du vill ha något drickvänligt. Eller drick kaffe med grädde/ äggmjölkslatte
    Bantningsdrinkar och lchf går inte ihop nå vidare, det brukar vara en massa socker de de så kallade bantningsdryckerna.
  • Loreena

Jag och sambon brukar dela på en baconomelett med purjolök, toppas med ost och skivade tomater. :)

Idag testade jag ett nytt pannkaksrecept.

1 port

1 tsk fiberhusk
    1/2 dl vatten
    1/2 dl vispgrädde
    1 ägg
    1/2 dl mandelmjöl
    lite salt

Stekes i smör, ca 1/2 dl/pannkaka som hälls i mitten av pannan och får flyta ut självt.. så det blir små fina pannkakor. :) (lättare att vända små pannkakor) Vänd när de är helt torra på ovansidan.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**