Inlägg från: Mina småtroll |Visa alla inlägg
  • Mina småtroll

**Den stora feta LCHF-tråden**

Katrins bok finns på adlibris för 149:-  (tror även det är fraktfritt där).
    Själv har jag reserverat den på bibblan  

• Mina småtroll
    Plumeria skrev 2012-01-21 08:33:38 följande:
    Jag vill förtydliga att jag INTE spyr galla över lchf utan iden att det är en ultimatkost för ALLA. Jag tror absolut att den är ultimat för vissa!
    Jag tror inte heller att kosten passar alla. Men några av "motståndarna" jag läst om/pratat med, är ju folk som faktiskt inte är insatta i ämnet (säger inte att du inte är det..).
    Men att diskutera detta med någon som inte har koll (men ändå har åsikter till tusen, är drygt). Tex.min svärfar  

Själv tror jag att lchf är ett vinnande koncept, men för att underlätta att man misslyckas med det så tror jag det är nödvändigt att man läser på ordentligt först. Jag läste på i en månad innan jag satte igång, gjorde färdiga menyer osv. Så när jag körde igång så var det inte jobbigt alls! Mådde sjuk bra!! (jag tror vissa blir provocerade när jag pratar om hur bra jag mår, och tappar i vikt. Det låter för bra för o va sant, därav kommer nog "sektkänslan" för folk som inte är insatta tillräckligt).

Så, hur väl insatt var du när du började med lchf? För visst finns det massa god vegetarisk mat att göra Själv äter jag mest lchf-bröd till frukost, inte mycket ägg. Äggröra eller omelett tar jag nån gång ibland som snabb-middag när jag inte hinner göra något annat.
  • Mina småtroll
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917424129X

Jag måste bara tipsa om denna boken (om ni inte redan läst den). "Matrevolutionen" skriven av kostdoktorn Andreas Eenfeldt. 

Jag tycker den är riktigt bra! Den förklarar fettet och stärkelsens historia. Den tar upp varför vi blev fettskrämda och visar vad sockerindustrin har gjort mot oss. Det känns så bra att läsa en bok, som kritiskt granskar hur det kunde bli så här...den tar bl a upp fifflet inom forskningen som ledde till fettskrämdheten.

Den tar bland annat upp gamla läkare/vetenskapsmän som på tidigt 1900-tal åkte till Afrika och arbetade som läkare. Vilka sjukdomar som fanns respektive inte fanns, förräns det västerländska matsättet nådde dem. (Jag var själv i Tanzania för några år sedan och det var skrämmande att se hur de otroligt fattiga människorna inte hade råd med mat eller kläder, satt o drack mängder med coca cola...) 

Den tar upp hur vi människor är designade att äta (fett, kött, nötter och bär). Vilket vi gjorde under väldigt lång tid, fram tills för några tusen år sedan då vi blev bönder och började odla våra egna stärkelserika produkter. Välfärdssjukdomar (diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, dålig tandhälsa) kom som ett brev på posten.

Sambandet mellan USA:s fettmaepedemi och fettskräcken är ju nästan humoristisk! Dvs i samma veva (mitten av 80-talet) som de nya kostråden kom, att befolkningen skulle äta fettsnålt, så ökade även fettman. Och kurvan har sedan dess stigit rakt upp! Nu är 68% feta eller överviktiga...

Ja, detta var riktigt intressant o läsvärt, läs den! Jag känner mig mer övertygad än någonsin  
  • Mina småtroll
    mamman i skogen skrev 2012-01-22 07:43:29 följande:
    För er som är trötta på att försvara er mot miljöargumenten så kommer här ett ack så långt blogginlägg men det är oerhört tänkvärt och intressant. Varför är inte ngn livsmedelsproduktion hållbar i dag. Inte ens veganerna som skriker om pruttande kor kan friskriva sig från ansvar att köttindustrin är en miljöbov utan de är snarare beroende av boskap på samma sätt som vi som äter kött . Ta er tid att läsa så kommer ni ha mängder med argument. www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/80...  
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.

Tack! Jag ska sätta mig o läsa detta ikväll :)
  • Mina småtroll

Jag äter oftast lchf-bröd i olika former, till frukost. Är inte jätteförtjust i ägg, men ibland gör jag lite äggröra med ett par skivor bacon. Oftast när jag ska iväg eller så, för jag står mig grymt länge på det. 

Men här kommer ett tips på lchf-frallor (från expressens lchf-bilaga). Dom var jättegoda!!

9 frallor
    3 ägg
    1 dl grädde
    3 dl mandelmjöl
    2 msk fiberhusk
    0.5 dl krossade linförn
    1 tsk salt
    1,5 tsk bakpulver
    1 krm brödkrydda
    Toppa frallorna med sesamfrön.

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa äggen luftigt. Tillsätt grädde o rör om. Blanda alla torra ingredienser, i med dem i smeten. Låt smeten svälla till sig ett par minuter. Klicka ut 9 runda bollar på bakplåtspapper. In i mitten av ugnen ca 20-25 minuter. 

Detta brödrecept var nog det godaste hittills!!

Sen gjorde jag lchf-tagliatelle från 56kilo.se (en blogg som jag totalälskar!! både recepten o Åse som skriver den).  
    Detta recept är kopierat från hennes sida:

"2-3 personer

4 ägg
    1,25 dl (125 g) färskost som philadelphiaost
    1/2 dl fiberhusk

Sätt ugnen på 150 grader, vispa äggen poröst, tillsätt färskost och fiberhusk och vispa ihop.
    Bred ut smeten tunt på en bakplåtspappersklädd plåt. Lägg ett bakpapper över och börja kavla ut till papperskanterna. Låt papprena vara kvar under gräddningen. Kan med fördel läggas över på två plåtar så blir degen ännu tunnare! (Tack Hanna för tips!)
    Grädda i ca 10 minuter. Låt svalna och ta sedan bort översta pappret och skär sedan tunna strimlor av degen! Jag använde pizzaskärare!"

GRYMT GOTT!!! Så ikväll blir det tagliatelle o köttfärssås för första gången på minst 12 veckor (det är så länge jag har lchf:at )

• Mina småtroll
    Noomi81 skrev 2012-01-25 19:01:19 följande:
    Måste tipsa om kvällens måltid - lasagne! Följde för plattorna och ostsåsen detta recept: viktnedgangsomfunkar.blogspot.com/2 011/11/lasagne-ala-lchf.html och det var hur gott som helst!
    Visst är det fantastiskt!?! 

Jag gjorde tagliatelle för första gången idag, samma recept som lasagneplattorna. Skitgott ju!!

Perfekt o ha "pasta" i frysen o bara ta fram när man inte vill ha broccoli typ

Lasagnen måste jag definitivt testa. Jag har provat att göra på squash och aubergine, men har inte varit nöjd...men med "pastan" så blir den ju säkert riktigt god!
  • Mina småtroll
    Teskedsmamman skrev 2012-01-29 21:49:51 följande:
    Nu är jag riktigt tjurig, har stått och stampat runt 70,5 kg hela januari nu utan att ha fuskat någonting. Se 3 senaste dagarna har jag börjat väga maten igen och det visade sig att jag ätit alldeles för mycket protein, har legat på *2 mot 1-1.5 som man bör...

Jag är så jävla känslig på både kolhydrater, för lite fett och för mycket proteiner.... 
    Ja det är segt när det inte händer så mycket. Hur många kg har du kvar?
    I perioder har jag med stått ganska still, men har ännu inte börjat väga maten. Mensen krånglar också (utebliven sedan 3-4 veckor...). Tror det har med lchf o göra..? 
  • Mina småtroll

Såg att ni skriver om att gå ner de sista 5 kg!

Jag läste det kapitlet i Katrins bok igår (jag har iofs 8 kg kvar, hehe). Jag har stått o stampat med vikten de senaste veckorna (kanske 6-7 veckor). Så nu ska jag testa detta i 2 veckor tänkte jag! Började idag.

Är det fler som är på? 

• Mina småtroll

Jag har ätit lchf i lite mer än 3 månader. Först gick det snabbt att bli av med kilon :) Men på sistone går det seeeegt! Men då räknar jag inget utan äter all möjlig lchf-mat. Sen har det blivit lite avsteg också på sistone (inte stora direkt, men lite för många finncrisp ibland, sallader ute på restaurang med oidentifierbar dressing osv) Så nu är det dags att lägga i en extra växel!

Ska se om det funkar iaf, ger det 2 veckor!

11 kg bort
    8 kg kvar

• Mina småtroll

Jag kör ju "Katrins sista 5" nu. Har ju varit segt på vågen på sistone. Nu har det gått tre dagar o vågen visar - 0.8 kg (jag vet, jag är en vågmissbrukare!! som väger mig varje dag).  
    Största skillnaden nu är att jag bara tar par skivor ost till frukost, sen äter jag lunch o middag som vanligt men lite mindre portioner. O så blir det inget lchf-vänligt gotte, inte på två veckor iaf. Är så nyfiken på vad detta kan ge på två veckor. Är så trött på att befinna mig på en platå vilket jag har gjort ungefär sedan jul!

Men nu känns det som att det börjar hända lite grejjer Längar såååå tills jag når min målvikt, då ska jag belöna mig själv med nya kläder. Har kastat ut nästan alla kläder, även de som skulle passa sen när jag är tillbaka på min vanliga vikt. Har fått barn med 2 års mellanrum o nådde aldrig målvikten efter första, så jag har inte unnat mig kläder på länge nu, längtar!! 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**