organa skrev 2011-11-26 07:24:47 följande:
Angående att lita på kroppens signaler runt hunger, jag har alltid trott stenhårt på det, men nu börjar jag tvivla :/. Snälla hata mig inte för detta, ni är fantastiska som kämpar mot övervikt för att gå ner i vikt men såhär är min situation just nu: Jag skrev för någon vecka sen att jag sökte efter "fräschare" lchf-mat så jag bara blev illamående av tanken på det mesta man normalt äter. Började äta lchf-sallad i mängder då det gick ner och massor med ost. Men i samma veva som allt illamående kom så tappade jag även alla former av hungerkänslor. Nu försöker jag äta efter klockan för att jag har tydligt tappat vikt vilket inte var önskvärt. Det störiga är att jag fattar ingenting. Borde inte kroppen förstå att den behöver mat själv? Jag tycker det känns helt ologiskt och jag är verkligen less just nu. Vill abslout inte gå tillbaka till kolhydratsbaserad kost då min mage var hemsk då, men vad ska man göra, känns vansinnigt svårt att överäta på lchfkosten.
Jag har för mig att jag tipsade om boken "lchf för kvinnor"? Inte för att jag har läst den själv, ännu. Men har sett en del här på nätet om folk som tipsar om den boken, att det är lite lättare o "fräschare" mat, inte lika tung. Du kanske kan kolla i den?
Jag är också sällan hungrig, äter på bestämda tider. Ibland äter jag upp allt, ibland orkar jag inte.
Om du inte vill gå ner i vikt kanske du ska addera lite lite kolhydrater? Eller mår du dåligt av minsta lilla? Jag tänker främst på rotfrukter, typ morötter, palsternacka m.m