Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Joddan skrev 2011-05-14 19:46:38 följande:
    Det gick super med turkisk yoghurt till ponesen! Ser fram emot frukosten imorgon .
    Håller på att göra bountys också. Vet dock inte om jag hade i för mkt kokosmjölk. Typ halva burken? För den är fortfarande ganska "lös" i kylen. Ska ha på 86% choklad tänkte jag...
    Jag har modifierat bountys med och smält ner chokladen i kokossmeten och gjort "bollar" som jag rullat i kokos..en kaka med 90% choklad i så får du goda chokladbollar som håller ihop bättre än bountysarna gör...
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    yena89 skrev 2011-05-14 20:09:44 följande:
    Gjort LCHF cheescake flera gånger, det är ruskigt gott :)
    måste testas älskar cheescake...
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Linda1976 skrev 2011-05-14 20:10:17 följande:
    Vi la smeten i en glasform, och sen in i frysen. Stjälpte upp den och sköljde kniven i hett vatten innan vi skivade den.  Funka skitbra, och det blev fina jämna bitar!

Doppade sen i choklad m hjälp av stekpincett. Vi är Masters of Bounty numera  
    Kan man köpa några...svär alltid över att de alltid faller sönder
  • mamman i skogen
    Fiaz skrev 2011-05-15 11:08:05 följande:
    Är ost och skinkrullar med lite philladelphia ost på en ok frukost? Har ingen matlåda heller så jag tänkte köra på rostbiff och coleslow kanske?

Igår var vi bort bjudna på tacos och Mellofinal! Åt dock inga bröd, skal eller majs, tog finn crisps och doppade i gucamolen och gräddfile. Tänker jag rätt nu? Det viktigaste: GÖR jag rätt? Är så nervig att det ska gå åt fel håll!
    Tacokryddan innehåller massor med socker men man kan ju inte kräva allt när man är bortbjuden... Tycker det låter styrålande att hålla sig från de mest kolisrika sakerna..man får ju välja själv när det är "fest och fusk" och just när man är bortbjuden bryr jag mig inte om att det kanske är kryddor med socker eller såsen är redd på mjöl..
  • mamman i skogen
    Fiaz skrev 2011-05-15 16:36:00 följande:
    Yena89: okej tack för hjälpen :) då blir det lite lättare att vet vad man ska gå efter! Hoppas på att kunna ändra livsstil och må bättre :) när jag är nöjd med vikten så kanske man kan öka lite på kolhydraterna och träna lite mer då eller så :)
    Jag tycker man kan öka kolhydraterna om man nått sin målvikt med det sag får du själv känna om din kropp håller med...Jag har ökat lite men äter vissa dagar mycket lite och det ger mig en konstant summa. lite hungrigare de dagar jag lägger till fler och kanske ngt lite svullen men det kompenseras med att jag äter mindre ngn annan dag..handlar inte om att lägga till "förbjudna" kolisar träning är ju bra och det bästa för mig att äta lchf är att nu behöver jag inte ha ångest över att inte hinna till gymmet varje dag jag går dit har roligt eller ger mig ut och tar en skön snabbpromenad på ngn timme. Träning ska vara roligt inte ett nödvändigt ont som det tyvärr blir för många inkl mig innan LCHF..vi mår bra av att träna men går ner i vikt och äter oss friska av att LCHF:a..

Kanske ngn som inte håller med  mig men detta är min egen personliga syn på det och att öka kolhydraterna är ju ingenting som är nödvändigt men kanske önskvärt om man ska träna hårt..Jag själv väljer att kanske öka kolisar med ngt som jag tycker är gott och vill festa till med..Idag har det blivt två bitar med helt tillåten 85% choklad...
  • mamman i skogen
    yena89 skrev 2011-05-15 17:05:46 följande:
    Jag håller med dig :)
    Ska man öka kolhydrater ska det ju inte va i form av socker och stärkelse utan att man kanske är mer frikostig med grönsaker och mejerier och kanske tillåter sig fuskdagar varannan helg eller nåt?
    Sen beror det ju på hur mkt man klarar av. Personligen anser jag att mjölmat är onödigt, inget vi är skapta för. Däremot potatis och rotfrukter kan man ju lägga till? Eller vrf inte bulgur och quinoa?
    Är ju så individuellt :)
    Dessutom försvinner suget efter detta och för mig är det en bonus att kunna baka LCHF bröd eller göra lchf pizza mm det gör att jag överhuvudtaget inte alls behöver lägga till några mjölprdukter..bonusen med att baka lchf gör att det är en fungerande livsstil och jag har redan en gång fallitin i gamla gängor och det tänker jag inte göra igen..livet funkar så här och tom mer än det jag är mätt nöjd och mår fantastiskt....
  • mamman i skogen

Är bara tvungen att saxa från kostdoktorns kommentarer

"Följ pengaströmmen innan budskapen värderas."  hela kommentaren finns att läsa..http://www.kostdoktorn.se/diabetesmote-ignorerar-helt-kosten#comments   och den åsyftar diabetesmedicinering och läkemedelsindustrin...

Tror många av oss ofta blir tokförvirrade av alla tidningsrubriker om att ena dagen är fett farligt och andra dagen är kolhydrater farligt,,,och tyckte kommentaren säger en del om detta att man ska ta reda på vem som står bakom och finasierar studierna... och läkemedelsindustrin är ju en stor betalare...

Även en rolig föreläsning att lyssna på om ngn känner sig manad..många skratt och mycket eftertanke...
    http://www.kostdoktorn.se/vetenskap-for-smarta-personer 

• mamman i skogen
    Enensammamma skrev 2011-05-15 17:55:05 följande:
    Nä jag tog inte illa upp och jag medger att det var onödigt att döma ut den helt

Ska jag inte kunna träna på 6 månader då menar du? Jag vill jogga minst 1 dag i veckan, styrketräna 1, grupp pass 1 dag och sen många powerwalks. Vad tränar du nu?
    Faile skrev 2011-05-13 10:45:42 följande:
    Jag håller med det Jucea skriver.

Var precis på väg ut när jag skrev till dig, därav att det kanske blev lite väl kort och hårt.
    Vad jag menade var först och främst att bara för att man mår dåligt av att sluta med något, betyder det inte att det är dåligt för kroppen. Alla som avgiftar sig, vad det än gäller, mår dåligt under övergångsperioden.

Att däremot fortfarande vara så svag efter 10 dagar att man svimmar vid minsta rörelse låter väl inte helt rätt. Dricker du tillräckligt? För man måste dricka mer med denna kost än kolhydratkost, kanske du helt enkelt är uttorkad? Speciellt i värmen också nu.
    Dricker alltid ca 2 liter om dagen. Brukar ha med vattenflaska
    Om du vill träna varje dag så kanske du ska äta mer kolhydrater vissa äter ju upp till hundra gram per dag men väljer bort allt raffinerat mjöl etc kanske lägga till en potatis till middagen tex och trappa ner sakta så ser du vart din gräns är för att må bra..

Jag tillhör de som inte får några övergångsproblem  jag kapar kolhydraterna och det enda som händer är att jag känner mgi matt i kroppen en dag eller två sen är det färdigt..äter nog automatiskt mer kolisar efter ett gympass men då är det kanske mer av kolhydratrika varianter eller kanske sugen på en finncrisp för att återställa...

Snegla lite på björn ferry som äter LCHF och dessutom vunnit os..han har en skön attityd till detta och äter kolhydratsnålt men kan gärna lägga till en liten rotfrukt till maten tex..
  • mamman i skogen
    Enensammamma skrev 2011-05-15 18:00:16 följande:
    Hur mkt grönsaker och vilka äter ni på en dag?
    Inte överdrivet mycket..lite broccoli, sparris vitkål tomater avocado mm till maten kanske en sallad mycket gratäng på broccoli eller gratinerad blomkål..spenat är en favorit både lättstuvad och som sallad..
  • mamman i skogen
    yena89 skrev 2011-05-15 18:08:50 följande:
    Björn Ferry äter knapapst LCHF. Han äter nån slags lågkolhydratskost men fortfarande långt över 100g. Han äter mest kolhydrtassnålt jämfört med andra idrottare :)
    Som jag sa kolhydratssnålt Han säger själv att första säsongen han åt så åt han strikt men har sedan gått över till mer liberalt...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**