Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Haha en näbbgädda till ssk har vi idag här på sjukhuset samma korkade människa som häromnatten tycte så synd om sonen att "han som är söt råkat ut för en cpskada"  idag hade hon synpunkter på att vi gav honom två kokta ägg till frukost och att han fick filmjölk som jag hade en skvätt grädde i...ägg var enligt henne inte så bra att äta stora mängder av...sorry men mitt tålamod med denna dam är slut och kan inte vara särskillt trevlig längre så hon fick sig ett syrligt svar om att hon kanske borde sluta vara fettskrämd och läsa på om lågkolhydratskost ala LCHF
    Två ägg och en tallrik icke sötad fil med en msk grädde slank ner och energin har återvänt...hon tycker nog att det gränsar till barnmisshandel

Slog mig idag också då jag och sonens ass pratade lchf hon har kört igång för ett par veckor sedan trots att hon inte har behovet av att äta strikt utan kan äta liberalt men både hon och jag har fått så många hälsofördelar hennes ibs är under kontroll och hon behöver inte bo i närheten av en toa mer än om hon fuskar, hon har haft acne problem och de är nästan borta

Jag har haft värk i många år 15) i händer och fötter varit under utredning och gjort allt från nervhastighetsmätningar till röntgen fått otaliga kurer med diklofenakk man har konstaterat ganglion som är för litet för att göra ngt åt men det har inte förklarat värken i andra leder än just där det sitter.. jag har sedan jag började med LCHF (första gången) inte haft ont i samma utsträckning sen fick jag återfall och blev slav under kolhydratsjävulen och fick tillbaks mycket värk men nu sedan jag körde igång igen inte tagit en tablett för värk i leder...  Stor hälsofördel mao..sen har alla eländiga finnar som alltid poppat ut i tid och otid försvunnit, mår fantastiskt sover gott utan att svettas som en gris har tappar massor av min mage, huvudvärken har i stort sett försvunnit..och en massa annat som bara är en bonus...gör det ganska enkelt att fortsätta

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Enensammamma skrev 2011-05-17 16:27:27 följande:

Fast vill du verkligen kombinera så mkt fett med kolhydrater?

Min dotter äter inga proteiner alls i princip. Vi får tvinga och truga. På dagis äter hon bara pastan, riset, potatisen och massa smörgåsar. Vet inte hur vi ska komma ifrån det där :-/

gör lchfpannkakor Det äter mina "bänglar" 5 ägg i en smet  inget mjöl och så brukar jag ha keso i smeten med..har också en dotter som inte har ätit några proteiner alls tills hon en dag vågade prova då fick hon snabbt smak för bacon köttbullar kyckling och vitfisk med sås stekta ägg har alltid varit favoriten om de är overeasy och det anser jag är bra protein i ett ägg..

Vi har aldrig trugat eller tjatat hon fick själv klura ut när hon var redo och det funkade Munmotoriken är ganska komplex och svår att manövrera att äta och tugga särskillt protein är ingen lätt sak det blir smuligt och tugummiaktigt innan man lärt sig och ganska obehagligt att svälja ner..

Min tjej har varit den bäbisen som ratat allt har inte heller haft tid att äta och varit oerhört petig medans alla ungar har suttit och gapat som fågelholkar så har hon vägrat allt..och det har varit så ända tills hon blev lite mer än tre år men nu vågar hon prova det mesta och har börjat uppskatta mat..men det är stressande att ha ett barn som inte äter man blir galen.. 
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Kaya skrev 2011-05-17 17:24:28 följande:
    *avundsjuk*

Himmel vad gott!!!!!

spenat o rädisor är bland mina absoluta favoritgrönsaker!!!

K
    underbart...
  • mamman i skogen
    Nallebjörnis skrev 2011-05-17 17:54:33 följande:
    Hemma igen efter provsvar på Infektionskliniken som såklart alla såg jätte bra ut :( Mer prover tagna och remiss till lungröngten och njurröngten skickade plus att jag äntligen fick min efterlängtade remiss till reumatulogen :)
    Och vet ni vad idiotläkaren sa... att jag skulle sluta äta lchf för dte var inte bra för hjärnan hahahah
    eller hur...kanske han borde läsa på lite...fattar inte varför alla tror att bara för att man äter lchf så äter man INGA kolhydrater..korkskalligt..
  • mamman i skogen
    Nallebjörnis skrev 2011-05-17 17:57:34 följande:
    ja precis... hon borde läsa på! och jag har ju nåt mitt mål ja äter ju ändå ganska mycket kollisar ;)
    Fast somliga har väl svårt att komma till insikt om att det som de lärt sig i skolbänken inte alls är den eviga sanningen...Tur att vi vet bättre hur vi mår på LCHF kontra kolhydratskost..
  • mamman i skogen
    Nallebjörnis skrev 2011-05-17 18:02:31 följande:
    ja precis.. och hon tyckte att hittar dom inget fel på mig så ska jag sluta med lchf och börja äta som vanligt igen hahah var är som vanligt??
    hoppas du får ordning på det och att du får en grundlig undersökning hos reumatologen..misstänker du ngt reumatiskt ?
    finns ju många lömska svårdiagnosticerade diagnoser..
    Har själv en mamma med SLE (lupus) och det var på den tiden hon fick det svårt att ställa korrekt diagnos på oh är fortfarande..eftersom jag själv har haft värk så många år har även jag funderat i dessa banor men kan nu utesluta det och knstatera att det är kolhydraterna som gjort mig sjuk..helt oventenskapligt men jag mår ju bra nu..
  • mamman i skogen
    KattSvansen skrev 2011-05-17 18:04:43 följande:
    Hej
    Har nu börjat med LCHF.........och Matdagboken

Vet att man ska hålla sig på 20g kolhydrater

Men jag är osäker hur mycket man ska äta av....

Fett ?
    Protein ?
    Jag kör med en tumregel 1-1.5g rent protein per kilo önskad målvikt i mitt fall blir det 60 gram protein minimum per dag..
    Efterssom kött fisk fågel ägg mm innehåller mer än bara rent protein så tar man summan gånger fem så är man nära rätt intag..lägg sedan till 20g kolisar och fyll på med fett så du blir mätt...
    enkelt för mig och jag kollar ngn gång emellanåt på tex mimat hur jag ligger i fördelning..men efter ett tag går det på automatik och man vet ungfär..
    Somliga behöver vara mer strikta och behöver då räkna på vad de stoppar i sig..
  • mamman i skogen

Hua för er som har det jobbigt men det är ju en del av livet det med men ibland undrar man om allt måste komma på en gång för de har en tendens att "klumpa" ihop sig...Hoppas alla snart är på banan igen...

Själv njuter jag av en whiskey i soffan en sovande dotter bredvid mig och en äggkopp med nötter att snaska på..passar på att njuta av egentid innan sonen är hemma igen förmodligen på torsdag blir han utskriven då är det slut på lugnet igen och jag måste återigen dela fjärrkontrollen med resterande familj.. morr haha

Har haft en supermysig kväll med min lilla loppa vi har badat fotbad och pratat en hel massa helt underbart vad som rör sig i huvudet på en 4 åring..målat naglar och filat och klippt och pysslat.. (börjar nu få panik för jag hittar inte nagellacksremovern haha och dottern har målat såååååååååå fint)

• mamman i skogen
    musli skrev 2011-05-17 22:09:56 följande:
    Hittade en blogg som får mig att skratta högt och få skratt-kramper... 
    Läs det här inlägget, han är fantastisk! Humor på hög nivå! 

fredrik.cafe.se/kronika-38/

Håller på och läser mig igenom heeeela hans blogg just nu, kan inte sluta!!! 
    Haha ja du detta tilltalade min humor...tur att jag jobbar ensam haha annars skulle jag med lätthet kunna bli en militant sektlik lchf:are i lunchrummet    Skämt åsido man dyvlar inte på den som inte är intresserad ...
  • mamman i skogen

Intressant med sköldkörtel och levaxin..tack för info lägger den långt bak i hjärnkontoret så det går att plocka fram vid tillfälle...

Idag tackar jag min lyckliga stjärna att sonen fortfarande är kvar på sjukhuset...Fick årets kortaste natt han precis somna så började dottern kaskadkräkas och magsjukan/vinterkäkan är ett faktum...Nu har vi slut på täcken och bäddmadrass har duschat och tvättat håret tre gånger sen halv tolv och hon är nu nedbäddad i soffan bredvid mig och verkar sova lugnt för tilfället..

Sonen får stanna på sjukhuset tills värsta är över vill inte ha en nyopererad unge som ska ligga still i rätt vinkel för att inte spräcka upp höften som de äntligen efter tre års väntan lagt tillbaks i höftskålen och skruvats fast på plats..hemma och riskera att få käksjukan..och vi besparar med det hela assistentgruppen från kräkan med..
    Jaja här har vi klorinskurat och tvättmaskinen snurrar för fullt och jag är dödligt trött efter några sjukhusnätter med minimalt med sömn..

Jaja det kunde alltid ha varit värre nu hoppas jag att kräkandet lugnat ner sig och dottern får sova..själv får jag passa på att slumra med ena ögat..hur eländig magsjukan än är så är den ju övergående men jag hoppas att jag klarat mig för så sugen å att bosäta mig på toaletten är jag inte ...

Nu ka jag säkra soffan helt med lite plastad frotte så jag slipper tvätta den också om hon tänkr fortsätta med kaskadkräkningarna.. 

Sov gott alla duktiga  

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**