• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile skrev 2011-02-27 11:51:40 följande:
    Jag hade nog bara gett en, max 2 böcker.
    Själv är jag lite sådär trotsig av mig. Om jag märker att någon försöker pådyvla mig något speciellt ( kan vara en vara, levnadsstil osv ) så blir jag bara anti. Så hade jag fått så många matböcker ( som innehåller budskap ) så hade jag nog haft en anti-attityd redan innan jag ens läste dem. Tyvärr.

Nu känner ju inte jag din pappa, men om jag utgått från mig själv.

Psylliumfrön hittade jag också i vår mataffär.
    Ja kanske. De 3 första är ju typ en trilogi, så jag tänkte så... Men tja, min ömma fader är inte så lättrubbad i humöret  Gud så svårt det är! Och ännu värre är det att han säger att han inte vill ha nåt alls, helst - men det det harjag sagt att jag inte tänker lyda.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976

Hört bra om tråden? Roligt Annars blir man ju oftast kallad fantiker och får frågor om det inte är tråkigt att leva på ägg, majo och bacon... Hihi, har nog aldrig ätit så varierat som nu!

Jag har också mängder av böcker, men bäst är nog Matrevolutionen. Borde tryckas i massupplagor och delas ut GRATIS till alla.

• Linda1976

Dagens mattips: Fläskpannkaka! ÅH - detta är min nya grej.

Stekte 1 paket bacon i tärningar, och hällde över en standard pannkakssmet och lät stelna svag värme, lyckades vända den någorlunda, haha... Jag och sambon delade på en till frulle (vid 11). Åt ½ pones nu med Philly vitlök på eftersom vi ska köra och handla, men var inte direkt superhungrig.

Eftersom  det är så lite carbs i (typ 1,5 gram/port) så åt jag 1 msk rårörda lingon till. Totalt blev det då ca 10 gram carbs. Något högt för en enda rätt, men eftersom den är så fruktansvärt mättnade, så kommer jag ändå att hålla mig pårunt 20 idag. ½ pones + philly är kanske 2 gram till... Då har jag 8 gram kvar att spendera på ryggbiffen ikväll. Ryggbiff, bea och sallad. Kommer inte att komma upp i 20 gram idag känns det som....

Ska kolla på Maxi idag vilka rårörda lingon som har lägst carbs-halt. Vi har Björnekulla hemma just nu. 

• Linda1976

Lingonrapport: Alla låg mellan 45&55 gram kolhydrater ungefär. BOBs lättsockrade hade 27 tror jag och ICA Gott liv också nånting sånt. Men de var alldeles ljusröda och såg nästan ut som stelnad kräm, jag köpte faktiskt ICA ECO utan tillsatser för att testa, annars går jag tillbaka till Björnekulla. Jag vägrar betala för utfyllnad i form av stabiliseringsmedel osv...

• Linda1976
    Egensinnig skrev 2011-02-27 22:49:47 följande:
    Jag har alltid frysta lingon i frysen som jag halvtinar i mikron  o mosar m lite sukrin - ´gott, enkelt och hyfsat lite kolisar
    Det har inte jag Haha! Men jag kanske får shoppa upp mig på det, frysta lingon finns väl at köpa hoppas jag!
  • Linda1976
    Egensinnig skrev 2011-02-28 08:56:54 följande:
    Jag har ju LCHF:at sedan i somras och kört hyfsat strikt med få avsteg. Men det senaste har jag blivit mer o mer liberal och det slutade med fruktansvärda magsmärtor så nu är jag riktigt avskrämd. Ett dygn av intervallsmärtor och sängläge. Är fortfarande jätteöm över hela magen o svullen. Så nu blir det superstrikt för att få magen att bli bra. Tror att det var en färsk kokosnöt som ställde till det - åt nästan en hel i fredags och det var nog för mycket fibrer och kolhydrater på en gång för magen. Idag blir det ägg, bacon, kokosfett, smör och skinkstek - punkt.

Någon annan som fått ont i magen av kolhydrater/fibrer??
    Ja, jag blir uppsvälld och ser gravid ut, samt jag får ont i magen på sättet man får om man suttit länge på en middag och ätit under flera h utan att röra på sig. Hugg blandat med knip liksom.... 
  • Linda1976

Är det bara jag som fasar för sommaren redan? Semestrar, bo på hotell, äta ute.... frestelser... glass... GAH! Visst, semester är lovely - men farligt!

• Linda1976
    Lyckligamamman skrev 2011-02-28 14:37:00 följande:
    Jag har tagit ett beslut!Skrattande 

Jag gillar näst intill omöjliga projekt så nu ska jag försöka köra fakir ett tag.

Nu har jag stått och stampat på mellan 77,4 - 78,7 kg sedan nyår, det är så in i h-e seeeegtObestämd.
    Maken går stadigt ner, han vägde 88 kg när han började med LCHF för ca en månad sedan, och är redan nere på 83,5 kg. Klart han är mkt NOGA med att informera mig om det oxå, så fort han hinner. Jag tycker så klart det är kul att det funkar för honom, men det hade ju varit liiite roligare om jag oxå fick va med och fira vecka efter vecka....
    Fan vad hemskt det skulle vara om han GICK OM MEJ och plötsligt vägde mindre ÄN MEJ.....Förvånad

Nä, men skämt åsido, jag vet allt om platåer och kroppens behov av TID osv i all oändlighet, men det där gäller ER och inte MEJ!!

Jag TROR att jag skulle kunna fixa fakir i ett par tre veckor just för att man inte behöver gå hungrig. Det blir ju onekligen rätt så allehanda, men att vara hungrig är sååå mycket värre än att äta ensidigt, så jag ska nog fixa det.

Det blir makrill o ägg, ägg o makrill, bacon o ägg, ägg o bacon.....några fler förslag?

Jag tar det en dag i taget nu. Mitt mål om tre veckor : 75 kg på vågen.
    En röra som är väldigt god:

http://airamsmat.webblogg.se/2008/march/baconrora.html Och detta kan faktiskt få dig att överleva FAKIR! 

Andra tips: stekt torsk med knaperstekt bacon och dillsmör
    ugnsstekt lax med kryddsmör.

Jag tror det är bra att variera sig med så många köttsorter man kan, samt så många olika kryddor man kan komma på, just för att inte tröttna. Wernerssons gräddost innehåller noll gam carbs!
  • Linda1976
    mills skrev 2011-02-28 14:58:15 följande:
    Kan man frysa pones? eller blir det bara blä då?  
    Det går fint!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**