• Annanym

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-04-28 19:59:58 följande:
    Fick världens frestelseidag. beställde en kycklingsallad och fick en kycklingtallrik med pommes istället. Jag sa jag hade beställt kycklingsallad och han envisades med att jag hade sagt kycklingtallrik. Några sekunder övervägde jag att ta pommesen ändå men så tänkte "Nä, äter du dom kommer du inte närmare ditt mål!" så jag sa åt han att göra ny
    Känner mig duktig
    Tummen upp för dig!
  • Annanym
    ixi skrev 2011-04-28 20:49:05 följande:
    Okej, alla ni veteraner här inne (och ni andra med för den delen )!

Jag börjar om några dagar, och nu ska jag förbereda skafferiet.
    Alltså: VAD ska jag köpa hem? Jag behöver era tips på det där smarta som man inte direkt kommer på, typ....ja typ kokosfett som ni verkar digga så mycket. Vad mer?

Handlar ni på nätet, typ LCHF-butiken? Vad därifrån isåfall?

Tack {#emotions_dlg.flower} för tips!
    Satsade nog inte så mycket på skafferiet utan mer på kylen. Grädde, creme fraich, ägg, majonnäs, smör, Bregott, pålägg, ostar, etc. I skafferiet har jag typ... nötter? Jo, och mörk choklad förstås!
  • Annanym
    ixi skrev 2011-04-28 21:19:16 följande:
    Tack för tipsen!

Var köper man en mandelkvarn då?
    Jag fick min från Åhléns, men gissar att alla köksbutiker har.
  • Annanym
    Segelvind skrev 2011-04-28 21:15:28 följande:
    Kände mig inte som en viktväktare när jag bredde på tjockt med smör och la på 3 skivor ost......inte heller när jag dammade på 3 msk bea på tonfisksalladen....

Men både du och Denbola har rätt! Jag får panik för jag vet inte riktigt vad jag vågar äta och så äter jag inget....Du säger att det finns massor att ha med i handväskan men när jag kollar LCHF så ser jag bara kylvaror, kylvaror, kylvaror..........och en j---a massa ägg! Förlåt svordomarna men jag är så arg och besviken på dagen och hungrig.... Står och steker köttfärsbiffar just nu som jag ska ha till luch imorgon.......Något tips på vad jag kan ha till så jag inte hamnar i samma spår som idag.....

TACK för att du och Denbola orkar läsa och reflektera!
    Men tre matskedar bea är ingenting! Ja, för mig alltså. Jag kan lätt äta ½-1 dl. Utan att blinka. Och på morgonen äter jag kanske en matsked Bregott till varje kokt ägg. Närmare msk än tsk iallafall.

TIll dina biffar kan du t ex mosa fetaost i creme fraiche och krydda med valfria kryddor. Varför inte lite örtkryddor, salt och peppar? Eller bara puttra ner grädde med creme fraiche ihop med stekskyn från biffarna. 
  • Annanym

Absolut lite biffar och sås, men du kan också ha en klick blomkålsmos till eller lite smörfräst vitkål. Det är gott! Eller cole slaw som du gör själv. Då kan du skippa såsen.

Kom på att förut gjorde jag ofta smörfräst champinjon och squash som jag kryddade och frös in små påsar. Väldigt behändigt att bara plocka fram och ta med till matlådan. Fett och gott!

• Annanym

Total urspårning idag. Får ta nya tag i morgon. Prutt!

• Annanym

Förresten, vad är Death by choclate eller vad det hette?

• Annanym
    Linda1976 skrev 2011-04-30 23:47:55 följande:
    Kaka Mer eller mindre lchf-vänlig, beroende på hur man gör.
    Nån som vill lägga recept i recepttråd?
  • Annanym
    Jessika82 skrev 2011-05-03 09:38:47 följande:
    Är det många här som dricker köpe vatten?
    Bara i nödfall. Tycker det är höjden av slöseri att köpa halvdant vatten på flaska när det finns utmärkt i kranen. (Okej, en del är inte halvdana utan riktigt goda, jag erkänner.)

Efter en fullständigt fruktansvärd helg - ur LCHF-perspektiv sett - är jag nu tillbaka på banan. Var på konferens på Ersta igår och hade bett om LCHF-kost. Döm om min förvåning när det till frukosten stod ett litet fat med rökt skinka, ostskivor och minipaket Bregott märkt "LCHF" till mig!

Lunchen var lite halvdan, men de hade iallafall försökt och bytte ut potatisen mot en grönsaksröra som tyvärr bestod av morot, paprika och tomat. Men rart att de ansträngde sig ändå.

Till eftermiddagskaffet fick jag en likadan assiett som på morgonen och då kände jag att en bit brie och några mandlar hade smakat bättre, men man får vara tacksam för det lilla!

Hade tänkt äta pizza igår till middag (Vi har gäster en vecka.) men eftersom jag hade varit så ordentlig hela dagen hoppade jag av pizzan, stekte pannkakor till de andra och åt själv en omelett med majonnäs.

Förresten, är det nån mer än jag som blir extra hungrig (Typ VRÅLhungrig.) dagen efter kolhydratfuskande?
  • Annanym
    Teskedsmamman skrev 2011-05-03 08:42:42 följande:
    Idag har jag kommit ner på 28 i BMI och jag har passerat mer än hälften av vikt som ska bort!!! *skuttar lite*

Imorgon hoppas jag dessutom komma under 70 kg *delmål 1*

Jag är tacksam för all hjälp jag har fått i den här tråden, det är tack vare er och min beslutsamhet som jag har kommit ner så pass i vikt!!!!!!!!!!
    Vad kul för dig! Peppande att höra när det går bra för andra tycker jag!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**