• Annanym

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag har för mig att jag läst att den där smör/rapsolja-mixxen som finns på flaska inte heller är så himla bra ur LCHF-synpunkt. Någon som vet mer om det? För jag kan förstås inte påminna mig var jag läste det, det skulle ju vara för enkelt... *suckar över min lättdemens*

• Annanym
    Turboplingen skrev 2011-05-10 10:24:15 följande:
    Ok bregott och flytande smör med olja får det bli då..

Men hur blir det med resten av familjen om jag har i helfet grädde?
    Om de inte äter enligt LCHF?
    Kan de gå och bli överviktiga då?
    Jag tror inte barnen tar skada av att äta helfett och lite kolhydrater till (du kan ju försöka välja bort det vitaste av kolhydraterna) för de behöver så mycket mer energi än vi vuxna. Det är nog viktigare att se till att de är aktiva och leker och är igång än att begränsa deras matintag. (Och då menar jag mat, inte annat de stoppar i munnen, som sötsaker, snacks, etc.)
  • Annanym
    Bordeaux skrev 2011-05-10 11:19:53 följande:
    Du vet väl att hjärnan behöver kolhydrater för att fungera
    Javisst ja. Men jag äter inte socker så jag tar en banan.
  • Annanym
    jeng skrev 2011-05-10 13:45:08 följande:
    Rapsolja är sämre än smör, helt enkelt.Och den produkten innehåller mycket mer rapsolja och lite smör. Men jag är så supervan att ha mitt jäkla äckliga flytande margarin att jag har svårt att bara använda vanligt smör i fast form hemma! :-P
    Ahaaa, det var så enkelt. Jag trodde nog snarare att de "preparerade" produkten på nåt vis.

Nu ska jag ta mig ett fröknäcke innan jag hämtar sonen på dagis. Hoppas de blev bra. Förra gången gjorde jag en hel plåt av en sats, den här gången blev det sex "plättar" som sannolikt inte är lika tunna som förra omgången. Ja, ja. Marginella dilemman.
  • Annanym
    yena89 skrev 2011-05-10 19:35:39 följande:
    Dagens I-landsproblem:
    Yena och Jucea från Sverige tycker det är för omständigt att ta en sked och använda riktigt smör. Yena är ännu värre och orkar inte ens steka i riktigt smör. Hon tycker det är mkt enklare att trycka på en flaska. Tänk så bra folket i Afrika har det. Dom slipper använda smör och krångla med mat!
    Nallebjörnis skrev 2011-05-10 19:27:25 följande:
    mmmm låter super gott!!
    He, he. Perspektiv va. Hade ett annat matrelaterat i-landsproblem för ett par dagar sen: "Men guuud, var ska jag göra av all mat? Det är helt proppat i kylen!"
  • Annanym

Yena, jag tycker inte du ska vänta med att berätta. Det är ju inte bara din oro. Han är en del av det och du borde kunna ventilera det med honom. Okej, åker han bort är det kanske inte världens bästa idé att ta det per telefon, men annars så. Varför ska du bära oron ensam?

Termos: Jag tycker precis tvärtom. Varför skulle feta inte kunna äta (även sötsaker) på stan? För gör man det inte så tänker folk ändå "Jahaja, sitter hemma i smyg och trycker i sig, det syns ju." Så jag antar att fällan för oss feta är att hur vi än gör är det fel och "folk" (jag generaliserar) kommer alltid att moralisera över oss och tycka att det är okej att vara nedlåtande mot feta för de får ju ändå skylla sig själva.

Vad mycket det händer i tråden just nu förresten! När man kommer in och läser ett antal sidor på raken så känns det som att det nästan bubblar. Är det våren måntro? Saven stiger, kraften återvänder. Eller?

• Annanym
    adams family skrev 2011-05-11 09:04:57 följande:
    Jag brukar inte heller reagera på vad folk äter eller hur de ser ut men igår var det en stunds fundering i solen och många paraleller till mitt eget beteende hur man faktiskt har haft ett sug efter saker och det inte längre finns. Överallt vart vi än går så finns det ngt vi kan stoppa i oss och 99 procent av detta är fullspäckat med kolhydrater och gärna med reklam på om hur bra det är för vår hälsa, vi räknar kalorier äter lightproduket och blir fetare och fetare...Mest en tragisk känsla av att oavsett om man är överviktig eller inte så är det nästintill omöjligt att stå emot...när det egentligen är så enkelt är riktig mat så blir du mätt.. (inte så fullt enkelt i praktiken för alla men för en stor del av oss så är det faktiskt så)
    Jomen jag håller med dig fullt ut. Vi liksom översvämmas av dåliga alternativ, men för att hitta något "rent" så får man leta sig fördärvad och använda all sin fantasi. Mat går väl an, men mellanmål, snacks etc är inte så lätt att få tag på lo carb style.

Och sen det här uteätandet, äta på gående fot etc. Vad lever vi i för samhälle när vi inte ens hinner äta? Alltid på väg till eller från något. Fast det är förstås en helt annan fråga.
  • Annanym
    Kaya skrev 2011-05-11 10:22:53 följande:
    Intressant diskussion om att se/värdera/döma andra människors val av mat.

Särskilt intressant blir det i förhållande till ens barn. Det kanske är en helt annan diskussion men detta är vad jag associerar till.

jag blir jättearg på min man och även min svärmor ibland när de slänger ur sig saker inför barnen som att problemet med att äta mycket godis och skräpmat är att man blir "tjock". (Kanske för att min mamma är överviktig och att jag själv har kämpat hela livet med en bild av mig själv som "mullig".)

Jag vill absolut INTE att mina barn, och speciellt inte min dotter, ska förknippa sunda matvanor och en aktiv livsstil med ekvationen smal = snygg.

Därför tjatar jag hela tiden om 1. tandhälsan (att det är för tändernas skull som man bara ska äta godis på lördagar) och 2. följande ramsa:

Av dålig mat och godis blir man trött, sjuk, sur och svag.
    Av bra mat bli man pigg, frisk, glad och stark.

Orden "tjock" och "smal" vägrar jag att ta i min mun när det gäller sund livsstil!

Jag tror benhårt på att det är bättre för hälsan att vara LITE rund och i bra form (typ som jag själv när jag är igång och tränar ) än att vara mager och sitta still och röka cigaretter.

För oss kvinnor är det dessutom bevisat att lite extra hull som sitter på rätt ställen ("päron" - inte "äpple") förlänger livet, minskar risken för benskörhet och inte minst minskar behovet av anti-rynkprodukter!

Så gärna normalviktig, pigg, glad och med bra kondis - men inte supersmal bara för att det är "snyggt"!

K
    Mitt i prick!
  • Annanym
    adams family skrev 2011-05-11 10:29:17 följande:
    Mer LCHF streetfood mao
    Fördelen tycker jag är att man aldrig är hungrig inga stora blodsockerdipar längre ..

Sen blir jag less på alla besserwisserkommentarer av "de smala folket" att man kan tro att alla feta själva är i kontroll över vad de stoppar i sig att de är lata och ovilliga att gå på gmmet och svettas och däremellan svälta sig för att nå till normalvikt...Finns så mycket som påverkar och det finns en mall i form av LCHF som kanske passar de allra flesta om de skulle prova men vi är ju individer och har man ett fullutblommat sockermissbruk och är lika sjuk som en alkoholist så är det inte bara att sluta äta...För mig har lchf gett mig lite svar på varför de flesta blir överviktiga och sjuka av insulinpåslaget och hur man kan undvika detta och jag har förkastat teorin om hur man med allsköns pulver viktväktametoder och tallriksmodeller blir "smal" och välmående..det är så mycket större än kalorier in och ut och det possitiva med att med lchf gå ner är att man i många fall får tillbaks orken och framförallt glädjen att röra på sig oavsett om det är i form av promenader eller hårda pass på gymmet...alla kan hitta sin form av motion som man tycker är rolig och det är väl grunden till att lyckas med träning att det är roligt   ...motionera för att stärka och må bättre och äta för att bli frisk...
    Kanske är det som är mitt framtida liv. Ett Sibylla i low carb-anda. "Fat Donalds - snart i en hörna nära dig." Å andra sidan, Fat Donalds skulle lätt kunna misstolkas.

LCHF har gett mig en massa insikter och skjutsar framåt också, men 30-35 års mat- och framförallt sockermissbruk sopar man inte bara under mattan. LCHF är dock det som ibland ger mig marginalen att stå emot ätinpulsen. Bra grej det.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**