Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-05-15 19:30:31 följande:
    Haha bra tänkte bara att vissa får för sig han äter typ 50g kollisar
    nepp men mellan 50 och hundra men han tränar ju etydligt mycket hårdare än ngn anna i denna tråd gör men hans första år körde han strikt och det gick ju bra det med
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    adams family skrev 2011-05-15 19:39:24 följande:
    nepp men mellan 50 och hundra men han tränar ju etydligt mycket hårdare än ngn anna i denna tråd gör men hans första år körde han strikt och det gick ju bra det med
    sorry för min katastrofala fingerspetsdyslexi hahah har begått alla fel man kan tror jag då inte stavfelen inräknade hahaha
    Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • mamman i skogen
    Denebola skrev 2011-05-15 21:49:55 följande:
    Fast det blir inte ikväll. Det blev benåjerry i stället *visslar*
    Hmm sist jag hörde så var B&J nästan lchf...särskillt cookie dough... eller har jag hört fel haha

Skämt åsido idag har jag tråkigt här på sjukhuset ngn som kan teleportera över en bounty eller ngt annat smaskigt..
  • mamman i skogen
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-05-15 21:59:44 följande:
    Jag har en fundering; när ni pratar om att fuska osv. Vad btyder "att fuska" för er?.
    Är det när man smakar på några chipsbitar, eller är det när man äter en hel näve eller en halv påse?
    Är det när man tar en tugga av en fralla eller är det när man käkar upp en hel fralla?
    Är det fusk när man smakar några skedar av mannens glass eller när man själv äter en hel skål? 
    (Hoppas ni förstår vart jag vill komma). 
    Vad betyder "fusk" för just dig?

Och helt OT:

När man får frågan: "Är det inte dags för en liten snart?", betyder det att man blivit vuxen då? För i så fall har jag inte riktigt hängt med i svängarna.. haha
    Fusk en turkisk peppar sen får det vara bra...har inget sug att fuska och kommer välja mina fusk ..
  • mamman i skogen

Tjo alla glada och ni inte så glada hoppas ni snart mår bättre..
    Här har vi en plan sjukhusvistelsen har nått lite mer än halvtid vi satsar på hemgång på fredag om lillemannen klarar sig utan morfin och ketanest...

Men jäklar i min låda vad bra det är för karaktären med "sjukhusmat" har käkat minimalt med kolisar ätit lite tillåten choklad 85% som kvälls snack annars ägg majjo lite kallskuret och ost...såg till att shoppa med mig enbart sånt jag tycker är gott och tillåtet för sjukhusets mat går inte att överleva på...

• mamman i skogen
    MTG skrev 2011-05-16 15:13:11 följande:
    Bara att inse, mer att tänka på när det gäller lchf än vad jag trodde!

Jag har tagit bort allt pasta, mjöl, bröd, ris och kör nu 5% regeln. Problemet med grönsaker är att jag i princip bara tycker om sallad, gurka och tomat.

Läste ang kokosfett, hur vet man vilken sort som är tillåten? Ska man kolla på fettsorten oxå? Recept på bountys, finns det i tråden? Hoppas ni inte tröttnar på mig om jag har många frågor nu i början!
    Byt ut salladen mot spenat eller roligare sallad än isberg...

Testa att göra såsiga gratänger på tex broccoli, rosta broccoli i ugnen med vitlök salt, peppar och olivolja..grilla grönsaker smörstek champinjoner gör goda dressingar och dränk grönsakerna i finns oändliga varianter. Ngt som du säkert kommer märja är att ju längre du äter LCHF desto bättre smakar saker när du inte dödar det med tillsatser...

Ge ett livsmedel många försök och försök tilllaga det i olika varianter..hjärnan behöver tid att vänja sig man brukar säga att man inte ska avfärda en smak innan man gett det en ärlig chans fem till tio gånger då har man lärt sig acceptera det
  • mamman i skogen

svt 1 nu kostdoktorn  om lchf om några minuter på fråga doktorn

• mamman i skogen
    Enensammamma skrev 2011-05-16 18:50:53 följande:
    Så nu bombar jag med SERIÖSA frågor/frågeställninghar

Hur gör ni på sommaren, saknar ni inte glass?

Vad äter resten av familjen, barnen?

Hur gör ni när ni åker till vänner på middag? Äter ute på tex restaurang?

Säg att ni åker till liseberg en heldag med familjen, hur gör ni med maten då?

Saknar ni inte godis, bröd osv? Liksom ett helt liv utan gotter?

Jag va inte godissugen dom 10 dagarna jag körde lchf men jag VET att godis är underbart och längtade då efter det varje dag iaf.
    Saknar inte glass är inget glassmonster..men en sked ben&jerrys eller häägen das skulle nog kunna slinka ner..gillar inte annan glass som utger sig för att vara "gräddglass" men smakar bara vatten och iskristaller...

Samma sak som mig dock får de lite pasta bröd mm och lite lördagsgodis..

Äter allt som jag vill som jag tycker faller innanför LCHF ramarna...struntar mao i de mest stärkelserika sakerna skulle jag bli bjuden på tex kinamat skulle jag dock inte äta pga all glutamat..

Haha Liseberg vi åker till gröna lund och det finns alltid ngn restaurang som serverar ngt ätbart i värstafall en hamburgare utan bröd..

Nej saknar inte ngt (läs möjligtvis en turkisk peppar då och då) har hittat så bra alternativ till allt annat så jag kan med lätthet leva utan socker och bröd.. "Pones och mörk choklad gör mig glad..." .
  • mamman i skogen
    Maddisen80 skrev 2011-05-16 19:36:36 följande:
    Hej vad fråga doktorn va bra de var ju superbra läkare han åt ju själv lchf kost han verka tycka att de är en bra livsstil :=))
    Ja jag gillar honom han har en sund syn på LCHF och att det funkar för alla..dessutom tror jag att han kommer nå ut med sitt budskap på ett annat sätt än många andra..han förklarar bra ger vettig lättförståelig information om det mesta..gillar hans senaste blogginlägg saxar därifrån 

"Det saknas säkra långtidsstudier som visar positiva hälsoeffekter av någon kost, det är inget som är speciellt för LCHF."  

Är trogen följare av hans blogg sen länge och även om han är mer liberal i sin syn så ger han handfasta råd till de som tex har svårt att tappa vikt mm ger mer medicinska aspekter på saker som tex kolesterol mediciner mm detta kan jag sakna med vissa andra lchf bloggar och infosidor..man lär sig mycket och får intresset att läsa vidare..
  • mamman i skogen
    Linda1976 skrev 2011-05-16 20:14:38 följande:
    Tänkte på en annan sak: I vilken annan tråd skulle ett gäng sockermissbrukare, underviktiga supersnyggingar med superkropp (ja, du Denebola), några halvfeta som harvar på, och några mittemellan kunna samsas?

Ingenstans kära ni - ingenstans. Vi är unika! Tänk på det. Btw: Vi är bäst också. 
    Och defentivt sektmedlemmar och oerhört ödmjuka med finns många adjektiv som kan beskriva oss...

apropå sekt fick jag den kommentaren för en stund sedan av en kompis hahah var tvungen att upplysa henne lite fins om vad innebörden av en sekt är hahah men tyvärr finns många som ser detta som en "sekt" och dessutom är det livsfarligt för mina njurar kommer paja ihop då jag inte äter kolhydrater...kul med lite välmenta diskussioner vänner emellan tror dock inte jag  lyckades övertyga henne hon kör VV  och är nöjd, hungrig frustrerad och sockersugen hahah  däremot var det första gången jag fick höra att njurarna lägger av av lchf
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**