Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Trolla75 skrev 2012-09-16 11:58:23 följande:
    Jag ammar och känner att jag inte blir mätt på enbart MBT och då har jag ändå gjort en stor på 1l vatten och ca 50g smör.
    Idag åt jag även 3 kokta mosade ägg med ca 25g smör.

Undrar nu om jag förstör min MBT-frukost med alla äggen?
    Någon som har koll?
    50g till 1 liten låter som en ganska "liten" MBT, iaf energimässigt. Jag har 30 g smör till en stor kopp kaffe. 1 liter antar jag att du inte dricker till frukost?
  • Martina 76
    Yosa skrev 2012-09-16 18:46:09 följande:
    Vad köper ni för cocosfett till er MBC? Vart köper ni det? Vart i affären står det ( kylen?, bakgrejor? ) vilket märke?
    Kung Markatta.Står vid olivoljan. 
  • Martina 76
    Lollolita skrev 2012-09-17 17:18:58 följande:
    Hur är det med lchf under graviditet..?
    Vi är designade för lågkolhydratskost. Kan tänka mig att det, liksom i övriga livet, är kanon när man är gravid! Mindre viktökning, mindre vätska i kroppen, stabilt blodsocker (bra även för barnet) etc, etc.
  • Martina 76
    tiiitti skrev 2012-09-18 08:56:02 följande:
    ner på vågen idag igen. nu börjar de hända grejer sen jag drog upp KH och ner fettet.

Äter mycket mer nu, och går ner.. varför jag va jag så himla hård innan. Åt jättebegränsat och gick inte ner nånting. känns verkligen som bortkastat 
    Äter du alldeles för lite kolhydrater så går kroppen in i svältketos. Men ska du behålla ketosen ska du heller inte äta för mycket kolhdyrater. 20-30 g per dag verkar vara optimalt för mig.
  • Martina 76
    tiiitti skrev 2012-09-18 10:43:28 följande:
    Jag har kört nästintill fakir nästan hela tiden. inte gått ner nåning, och så fort jag ätit en grönsak har jag gått upp i vikt av den. (va väll så hård att jag blev jättekänslig mot KH)

Nu äter jag fritt av grönsaker å sallad till varje måltid.
    1½dl mejerier varje dag,grädde, cream frache, turkisk yoghurt   (innan åt jag ingen mejeri alls)

Ligger mellan 20-30 KH per dag.. innan låg jag under 10 var dag, 

men samtidigt har jag fått dra ner på fettet istället. 
    Äter avokado,oliver, steker i ordentligt med smör, fet fisk som lax å makrill och så..osv
    Tar fortfarande en tsk koksfett direkt på morgonen (mest för att kunna sköta magen) annars trycker jag inte i mig massa extrafett under dagen, utan enbart de fettet jag får i mig via maten jag äter.      

Detta passa mig. Vet inte om de funkar på någon annan. Men jag har provat det mesta, och detta passade min kropp.  

Under 10 g om dagen är för lite i långa loppet. 20-30 g verkar mycket bättre. Min kropp har också börjat svara nu sen jag ökat på kolhydraterna. Jag har också en blodketonmätare så jag kan följa digitalt vad som händer med ketonmängderna i min kropp.
  • Martina 76
    stjierna skrev 2012-09-18 10:48:57 följande:
    Frökenfrej: det tror jag inte, jag åt runt 1300-1500 kcal/dag, men försökte ju nolla kh-intaget..
    Nu ligger jag på typ samma kcal, men med mer kh :)
    Samma här! 1300-1500 kcal om dagen. Ca 20 g kolhydrater, 50-100 g proterin (varierar ju rätt mycket beroende på måltiden) och resten fett. MYCKET fett!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-09-18 12:44:39 följande:
    Jag har aldrig räknat kolhydrater, kalorier eller fett. Fattar inte hur man gör. Och det känns jobbigt att behöva räkna. Har lärt mig vad som innehåller mycket/lite kolhydrater och gått efter det. Och eftersom jag väger mig varje dag och har gjort det nästan varje dag sedan januari 2011, så vet jag vad min kropp svarar på och inte.

Jag räknar inte heller exakt, men man har ju ett hum om vad saker innehåller - särskilt när man lagar maten från grunden. 

Jag har vägt mig regelbundet sen 2001 och har allt i ett excelark - riktigt skoj!
  • Martina 76
    Loreena skrev 2012-09-18 12:46:36 följande:
    Men guuud vad gott det är med smör och kokosfett i kaffet! Det trodde jag aldrig! När man mixar så blir det ju ett gott skum och så smakar det som.. kaffe med gräddkola i typ! Perfekt att ta till när sötsuget slår till ju! Och magen verkar gilla det mkt bättre än grädde. :) Jag har Biofoods kokosfett med smak.
    Kan bara hålla med!!!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-09-18 13:07:46 följande:

Oj, då har du en hel roman! Jag har bara ett handskrivet papper från 2011
    Japp! Exceldiagram med kurvor och allt!

Målsättningen är att under september nå min lägsta viktnotering på 10 år!!!  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**