• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ellen Botilda skrev 2011-02-28 13:58:09 följande:
    Ja om det fanns på engelska så.. för det gör den väl inte?..eller? ( bor i Scottland)
    Ah, då blev det kanske lite svårare... Hm.
  • Denebola
    Milliemolly skrev 2011-02-28 18:17:23 följande:
    Så här gjorde jag: Jag gjorde en vanlig banta-chokladmousse på 3 stora äggvitor och 3 matskedar socker som jag vispade HÅRT SOM SATAN det är viktigt. Sedan hällde jag på 4 matskedar kakao och smekte ner den i äggvitan. Det är viktigt att man ömsom hackar, ömsom smeker in kakaon.

Sedan förvärmde jag crisp-pannan i min fina Max-mikro från Whirlpool. Jag körde bara pannan tom alltså, 2 minuter på crispfunktion. När jag gjort det klickade jag tre små klickar chokladmousse i den heta pannan. Nu kommer bilder:

Här är bara äggvitan och socker.

Här är kakaon på väg ner.

Och här har vi en helt färdig chokladmousse SOM ÄR HELT FANTASTISK och smal blir man av den men det vet ni ju. Kolla på mej. Jag äter chokladmousse 4 gånger i veckan. 3 matskedar socker är det i bara och det går bra med mindre socker också det blir till och med godare. Massa proteiner. Typ bara proteiner. I alla fall...

Här har jag klickat ut lite mousse i crisppannan.

Här är pannan inne i mikron. Det roliga var att klickarna växte och blev jättestora! Sedan bara poff fes de ihop och då tog jag ut dem.

Det som kom ut var inte alls likt marränger. Det var likt gummi. Ungefär som marschmallows och det smakade lika dant. Som chokladmarshmallows. Klickarna gick att forma dessutom till marschmallows så då gjorde jag det och de var faktiskt jättegoda. Men jag föredrar vanlig chokladmousse.

Ett recept jag hittade på bloggen Jackie och jag.

Låter gott och lite socker Ska nog prova det som mousse till helgen!
    Fast tre matskedar socker är ju inte så lite...
  • Denebola

Varför ska avokado vara så svårt? Skrikandes Förra gången jag köpte hem fick jag slänga alla för att de blev övermogna, av de två jag hade hemma nu var det bara en som var mogen (nästan lite omogen). Jag brukar känna på dem när de är lagom, och sen lägga dem i kylen så att de ska hålla sig längre, men verkar haft en himla otur på senaste tid...

Nåväl, till frukost blir det lembas med avocadoröra (lite citron och majonnäs ihopmosat med avocadon). Kaffe med grädde, i lööööv mitt kaffe med grädde!

• Denebola
    Lady Dahmer skrev 2011-03-01 08:37:16 följande:
    avokadoröra blir ju supermums när de är lite för mogna! (för annars föredrar jag ju lite mer fasta)
    Kanske till en viss gräns, men inte när de är bruna och smakar surt
  • Denebola
    Faile skrev 2011-03-01 09:45:40 följande:
    När jag började med lchf visade det sig märkligt nog att halva min omgivning redan äter lchf, typ i smyg. Som om det är nåt man ska skämmas för eller nåt Rynkar på näsan

Men ingen har direkt sagt något, lite antydningar om att det i längden inte är bra för kolesterol osv. Men jag håller på att läsa Matrevolutionen nu och sen ska jag följa Denebolas råd och dänga boken i huvudet på de som yttrar sig om det

Däremot blev jag lite ledsen här på fl när jag började med lchf. Hängde i en annan tråd förut där alla kämpade på sitt eget vis, egna dieter osv och vi peppade och stöttade varandra. Tills jag började med lchf ( eftersom svältdieten inte funkade ).
    Då fick jag tyvärr på näsan av självaste ts, att hon tyckte det var såååå UNDERBART att slippa räkna kollisar och att de första 2-4kg man tappar ändå bara är vatten ( jag hade då tappat 3,5kg ).
    Det kanske inte alls var menat mot mig, men jag tog det så och det var ju tråkigt när vi ändå hängt ihop där ett par månader.
    Meningen var ju att vi skulle stötta varann, inte trycka ner någon pga folks dietval liksom.

Så jag hoppade av där och kom hit istället!
    Men vad trist. Satt inte de och räknade kalorier då? Nåväl, här är du så välkommen så, du får se det som deras förlust
  • Denebola
    FiaFunderar skrev 2011-03-01 10:12:00 följande:
    Nu har jag inte pratat med så många om den här kosten men jag var tvungen att skryta lite till min bästis när jag gick ner närmare 2 kilo på en vecka. Hon blev jätteglad och förklarde att det var så hon åt ungefär men att hon käkade lite kolhydrater för att hålla vikten. Hon har världens snyggaste kropp. Har gått från 69 kilo till ca 54 och tränar lite lagom mycket.

Jag ser det som nyttigt och intressant att prata med andra om vår kost. Jag får idéer och jag får ge råd till andra om mina erfarenheter. Men ibland känns det som att det är "fult" att prata om mat. Att man är "inte så jäkla duktig" som gått ner 2 kilo på en vecka... Det är bara vätska osv...
    Lite tråkigt tycker jag.
    Jag har en kompis som visserligen äter kolhydrater, men som hållt/håller på mycket med GI, haft sockerstopp i flera månader etc. Hon är fullkomligt normalviktig och gör det för att hon märker av blodsockersvängningarna så mycket. Så hon förstår ju mig rätt bra Även om jag äter lite mer "extremt" än henne. Men det är inga problem att bli bjuden på middag hos henne, eftersom hon lika gärna kan skippa kolhydraterna till någon måltid utan att det känns konstigt för henne Även om jag inte mött något direkt motstånd (jo, av en vän som är dietist, som jag högaktingsfullt struntar att lyssna på ), så är det inte många i min omgivning som är särskilt insatta, mer än hon då. Skönt att ha någon att diskutera med utan att man behöver hålla en lektion först :P
  • Denebola
    sevila skrev 2011-03-01 10:41:56 följande:
    jag hoppas att det inte är enbart vatten för jag startade med 84,6kg men då var det svältbanta som gällde och på en vecka gick jag ner till 81,2 på på torsdagen på v2 så övergick jag till lchf och när jag vägde igår var som sagt 80,5 men idag 79,9 :) så jag antar att jag måste ha gått upp lite där emellan att svältbanta och börja med lchf .

men men det är bara min tanke vi får se,,

Det måste vara flera som frågat innan men jag måste ha missat
    jag bor i Lund var kan jag hitta fiberhusk och pofiber och sukrin,, finns det absolut inget socker i sukrin ? jag har kollat på Ica men hittar inget :(
    sen har jag hört om lchf glass var hittar ni det?
    Många frågor :S
    Tror det är Arbogaglass som har en med 5 g kh/100 g. Eller så kan du göra egen
  • Denebola
    Majlo skrev 2011-03-01 11:13:18 följande:
    Finns det något sötningsmedel i "vanlig" affär man kan använda?
    Gullungarna Alva-06 & August-08

Jag vet de som använder Hermesetas (eller vad det heter), det är inte lika "bra" som sukrin/stevia, men det är ju upp till dig själv att avgöra vad som är okej för dig.
  • Denebola
    Faile skrev 2011-03-01 11:24:05 följande:
    Jo men precis. Hon räknar ju kalorier men det är på nåt sätt en annan sak tycker ju många. Inte en människa höjde ens ett ögonbryn när jag gick på svältdiet, men lchf har jag minsann fått höra är en extremdiet. Men det där är nog på väg att ändras, ganska fort dessutom. Tack
    Sluta jiddra, börja trolla!

Såklart det är extremt att äta mat när man går på diet!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**