• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

sevila skrev 2011-02-25 12:37:27 följande:
    Jaha då borde jag ha slutat äta när jag kännde mig mätt :S
    sen undrar jag hur många kolhydrater ska man hålla sig till om dagen för man kan inte skippa dem helt eller hur,, jag kollar lite på vad olika varor innehåller,,
    Sikta på ca 20 g kolhydrater per dag. För att lättare få koll, kan du lägga in maten på minmat.net eller matdagboken.se. Om du gör det några dagar så ser du ungefär var du hamnar, och när du börjar få lite koll behöver du inte skriva in det, om du nu inte vill det.
  • Denebola
    Majlo skrev 2011-02-25 12:44:10 följande:
    Hejje
    Gud va duktiga ni e allesammans

Jag kämpar på nu har jag snart gjort detta i 5 dagar...
    Vägning på måndag!

I morgon ska vi på Bio och efteråt Mcdonalds, på bion e jag inte så noga med att äta massor men vill ju gärna ha något på McD vad bör jag välja?
    Du kan kolla in maten och näringsvärdena här, försök tänka ut i förväg så blir det smidigast för dig. Skippa så klart brödet om du äter någon hamburgare!
  • Denebola

Om man ska äta på Max rekommenderar jag, förutom att man tar low carb-burgaren, att man tar en bearnaisedip till, som man smetar ut på burgaren, då får man i sig mer fett. Vill man vara extra noga kan man be dem skippa kethup och dressing för att slippa sockret där.

Jag brukar ta grönsallad som tillbehör, det är lite tråkigt, men enda alternativet som funkar...

Det var dagens utläggning om hamburgerkedjor Drömmer

• Denebola
    Ziggystardust skrev 2011-02-25 13:09:59 följande:
    Jag brukar oftast ta en Max deluxe-burgare, antingen tar jag bort brödet själv eller så kan man få den som en low carb i salladsblad eller få den i en salladsform. Jag tycker den är godare och mer mättande än Low carb-burgaren.
    Det förstås, så kan man också göra Har tänkt att det är lite tråkigt att man alltid "måste" äta samma, men har inte tänkt på att man kan göra specialbeställningar på det viset

Ett tips om man tänkte beställa hamburgare i salladsblad, är att säga till så att de skakar av vattnet ordentligt från sallande. Har varit med om att det runnit ur vatten som hamnat i något salladsveck några gånger...
  • Denebola
    Majlo skrev 2011-02-25 14:23:21 följande:
    Hur e det med läsk typ Cola Light eller Zero?? Är någon bättre än den andra eller e det bäst att hoppa över?
    "Coca-Cola Light innehåller 390 mg/L aspartam. Coca-Cola Zero innehåller 240 mg/L. En vuxen person som väger 70 kg kan alltså dricka ca 7 liter Coca-Cola Light eller 11.5 liter Coca-Cola Zero innan denne kommer upp i det rekommenderade högsta dagliga intaget av aspartam. Coca-Cola innehåller inget sötningsmedel men däremot socker motsvarande ca 10 sockerbitar. Gällande acesulfam-k innehåller både Light och Zero 100 mg/L, vilket är långt under den övre tillåtna gränsen på 350 mg/L för läsk. Sammanfattningsvis finns det egentligen inget alternativ som är bättre än det andra ur hälsosynpunkt eftersom inget av alternativen tillför någon näring till kroppen. Om man vill undvika ett onödigt intag av tomma kalorier är Coca-Cola Zero att föredra eftersom det innehåller en mindre mängd sötningsmedel än Coca-Cola Light och nästan inga kalorier" (min fetmarkering)

Källa:
    www.fragadietisten.se/tillsatser/vanlig-cola-eller-cola-light Om du nu vill ta råd av dietister

Sen får man avgöra själv om man vill dricka sötningsmedel eller ej. Vissa LCHF-are är helt hysteriska när det gäller att undvika det, jag har en lite mer avslappnad inställning även om jag ändå dricker läsk ganska sällan.
  • Denebola
    Majlo skrev 2011-02-25 15:10:48 följande:
    Jag dricker typ aldrig läsk heller för undantag på just McD!! Men jag kan faktiskt även tänka mig att dricka Loka!!

Föresten honung som sötning e det big NO NO ??
    Ja, honung är ju rent socker.
  • Denebola
    Denebola skrev 2011-02-25 15:14:42 följande:
    Ja, honung är ju rent socker.
    Fast agavesirap ska tydligen bara höja blodsockret hälften så mycket, så känner man akut och avgrudnsdjupt honungsbehov är den bättre än vanlig honung.
  • Denebola
    Mandel skrev 2011-02-25 15:28:29 följande:
    Nu har jag inte läst om detta, men en tanke slog mig efter att ha läst några inlägg här där folk inte går ned i vikt, men tappar i cm.
    Vid vanliga svältdieter så säger många att man bränner musklerna först. Att viktnedgången i första hand beror på att man driver ut vätskan ur musklerna och att musklerna på så vis krymper.
    Med LCHF måste det ju vara så att man bränner fettet och musklerna stannar kvar eftersom så många säger att muskler väger mer än fett.

Alltså är de som inte tappar kg utan cm på väg att bli ena riktiga muskelberg!
    Exakt!

Dessutom tycker jag att jag (när jag väl tränar...) bygger muskler lättare numera
  • Denebola
    lyrica skrev 2011-02-25 15:54:34 följande:
    Sevila: Jag har PCOS och testar LCHF för att se om jag kan få ordning på mina hormoner. Kör dock inte "strikt" eftersom jag är normalviktig( på gränsen till smal) och inte vill gå ner. Det blir mellan 20-40 kolhydrater om dagen.  Hoppas på plus för oss!

Ang Vaniljpulver hittade jad det på COOP. Däremot hade dem inte fiberhusk! Blir galen!
    Och jag hittade inte pofiber på mitt ica kvantum... Däremot har supermarket det, så jag får väl gå förbi där istället.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**