• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Segelvind skrev 2011-04-26 18:33:29 följande:

Hej

Då var första dagen på LCHF nästan klar. Har fyllt i matdagboken och hamnar på följande:

Fett 69g

Protein 70g

Kolhydrater 20g

1012 kcal

Ser det okej ut eller är det för mycket fett???
    Och jag "fattas" ju kcal för enligt tabell ska jag ligga på 1906 kcal........

Finns det några "riktvärden" för hur mycket protein/fett/kcal/kolhydrater man ska ha i sig?? Jag förstår att det är individuellt men någon form av riktmärke?

Kändes rätt okej efter lunch men nu efter middagen känner jag att jag vill ha en macka eller i alla fall något att tugga på som innehåller lite tuggmotstånd.....Jag antar att jag kommer käka något mer ikväll.....Om man tittar på dagen...vad skulle jag kunna komplettera med?

Supertacksam för svar!

Ibland när det skrivs något väldigt bra oftast av Jucea sparar jag det i ett word-dokument för att lättare hitta tillbaka till infon.
    Så nu citerar jag jucea från tidigare i tråden

absolut minst 1 gram protein per kg kroppsvikt (normalvikt - obs inte drömvikt!! haha) medan jag brukar rekommendera 1.5 gram per kg och själv äter jag ibland mer än så.

Det handlar inte bara om att ösa på med så mycket fett man kan, utan man brukar tala om en fördelning på ca 75E% fett, 20-25E% protein och 0-5E% kolhydrater.

Använder du matdagboken så ser du ett diagram om du scrollar ner en bit, där du kan se fördelningen i E%. För E% är inte detsamma som mängd %
  • Bordeaux
    Segelvind skrev 2011-04-26 18:54:03 följande:
    Jo, jag fyller i den!
    Fett 62,56 % E
    Kolhydrat 8,79% E
    Protein 28,65 % E

Funkar det eller? Känner mig lite insnöad och är rädd att "göra fel"

Någon rekommendation på kvällsmellanmål?

Jag fattar att det inte handlar om att "ösa fett" (he he)....men jag tycker det är svårt att få till fördelningen.....
    Vad är det man strävar efter lixom......
    Det där med att ösa fettet var till mig för jag har inga fettproblem bara proteinproblem
    Kvällsmellanmål, liten ostbricka, te med kokosfett, ölkorv. Det finns de i tråden som bakat eget "bröd" och äter en liten macka till frukost eller kvällen.
  • Bordeaux
    FiaFunderar skrev 2011-04-27 11:43:13 följande:

Fråga:

Någon som "chockat" igång kroppen med träning? Jag behöver verkligen få fart på kroppen nu. Viktnedgången går i snigelfart plus att jag vill få tillbaka flåset som jag en gång hade.

Hur gick det för er när ni började träna efter ett lite längre uppehåll? Fick ni ändra nåt på LCHF kosten?
    Igår tog jag cykeln och cyklade en mil på 28 min och idag tog jag hundarna och joggade/powerwalkade 5 kilometer på 40 minuter. Jag ska köra nån slags träning varje dag den här veckan för att se om det händer nåt.

Nu när jag tränat så är jag inte alls sugen på FET mat utan det smakar bättre med en lite matigare sallad typ och en massa vatten!
    Ska man tvinga i sig fetare mat eller hur gör ni (skulle ni gjort)?

Jag chockar nog kroppen varje gång jag tränar
    Nävars jag chockade nog igång kroppen för jag visste inte att lchf skulle ha negativ inverkan och att det skulle gå sämre etc. Så jag har bara givit mig ut i skogen för att försöka klara av att springa hela mitt varv runt som jag inte vet hur långt det är, inkl alla *censur* uppförsbackar. Jag kämpar på och klarar mer och mer, men har alltid i hela mitt liv tänkt att om jag inte orkar så är det kondisen det är fel på inte min mat, tänker hålla fast vid det tänket.
    Jag har inte ändrat kosten något utan ätit mig mätt och försökt hålla mig till 75% 20-25% <5%. Min tanke är att jag ska hålla procenttalen och försöka få i mig ca 90g protein, äta det jag tycker är gott och inte tvinga i mig saker oavsett anledning.
    Jag tror inte det är en bra idé att tvinga i sig saker då tror jag risken ökar för misslyckande.
    Men det är bara mina tankar och mitt sätt att resonera, det är möjligt att jag är helt fel ute och är jag det så mår jag iaf bra
  • Bordeaux
    Nallebjörnis skrev 2011-04-27 11:58:17 följande:
    har en plan B... men är privat och kostar 600 kr per besök.. och det är ju inte som att man är rik när man är hemma sjukskriven och FK inte tycker man ska ha några pengar..... :(

Bra då är det dig ja ska gå till ;)
    Även om prislappen är stor kan det vara välinvesterade pengar, men det är alltid svårt när ens spargris är liten och mager.

Jag hoppas iaf du får ordning på kroppen snart så du slipper all smärta. Det hoppas jag att alla här i tråden som har problem får ordning på dem.
  • Bordeaux
    Annanym skrev 2011-04-27 13:20:00 följande:
    Done! Och jag smakade inte en enda.
    Good for you!!!!

När jag fuskar och äter en croissant eller gott&blandat så upptäcker jag att det är inte gott. Den mörka kvlitetschokladen är godare så jag har inte fuskat med samma sak två gånger.
  • Bordeaux
    helene306 skrev 2011-04-27 16:10:45 följande:
    Enligt matdagboken har jag hittills fått i mig 74,7% fett, 16,38% protein och 8,92% kolhydrat. Bra eller dåligt? Jag har ju inte ätit middag än. Jag är asdålig på detta med siffror i E% så hur tänker man om detta i % i gram?En operationssköterska antar jag ska vara behjälplig kirurgen. Nu brydde jag mig inte direkt om vad det var för folk på operationen, jag hade fullt sjå med att spana på operationen men visst kan en op.sköterska få vara med och hjälpa kirurgen om det skulle behövas någon extra hand ibland. Jag har för mig 2 kirurger opererade och en op.sköterska hjälpte till med torks (kommer inte på vad det heter att suga/torka blod med)och sug och självklart förbereda och ge instrument.

När jag jobbade på Danderyds sterilcentral gick vi in på operation och hämtade instrument lite då och då. Där var det ständig action på operation och jag hade nog hellre velat stå kvar och kika än behöva plocka grejer och gå därifrån
    Gringa skrev 2011-04-27 16:00:51 följande:
    Hörrni, kan man frysa in vitkål? Jag är inte så där superhemma i köket Skäms
    Så här sista dagarna innan Sverige-flytten är allt lagom kaos i vår tomma lägenhet som förvandlats till en arbetsplats med målarburkar och verktyg. Imorgon försvinner även alla köksredskap, så jag tänkte passa på att fylla frysen med matlådor idag. Ska göra någon kycklinggratäng och funderade även på en vitkålsgratäng, men undrar hur den blir att värma i micro sedan?
    Att vi lever i väskor och sover på luftmadrasser antar jag inte är en godtagbar ursäkt för att käka hämtmat i 11 dagar, däremot får mannen stå ut med det Flört
    Jag har bara fryst in kålpudding och det funkar ypperligt. Vitkålen blir inet konstig på något vis så jag tror nog din gratäng klarar sig.
    Jucea svarade mig tidigare i tråden när jag iihop mina gram och % så skrev hon så här

"Ni som räknar gram och procent. SOm Denebola säger så räknar ni Mängdprocent, medan det är Energiprocent ni ska räkna. Fett ger 9 kcal per gram medan protein bara ger 4. man räknar alltså så här:

90 gram protein = 90*4 kcal =  360 kcal detta är 25% av energiintaget på en dag låt säga.

75E% blir alltså 360*3 = 1080 kcal vilket delat på 9 ger 120 gram fett.

Nu har jag ju struntat i kolhydraterna här... Äter man 20 gram kolhydrater så är det försumbart."

Blev det klarare?

• Bordeaux

Ser att det blev fel ,ska stå när jag inte fick ihop mina gram och %.

• Bordeaux
    Denebola skrev 2011-04-27 16:46:38 följande:
    Fast Denebola sa massprocent Storheten massa anges förkortat som m, energi som E.
    Ok, då ska jag citera dig rätt nästa gång. Jag tycker ju om att leva ite farligt i vardagen så jag blandar ihop massprocent med mängdprocent . Så modig är jag
  • Bordeaux
    Denebola skrev 2011-04-27 17:19:34 följande:
    Fast det var inte du som gjorde fel (jo, när du sa att du citerade mig)
    Just det, det var jucea som gjorde fel
    Hmmm kanske är så att hjärnan behöver kolhydrater för att hålla ordning på mitt minne trots allt
  • Bordeaux
    Probably the best in the skrev 2011-04-27 17:34:13 följande:
    Nu blev damsugarpåsen full och i väntan på att min gubbe ska komma hem med nya så filosoferar jag över vad jag ska äta nästa vecka (MAT jag vill ha MAT).
    Funderar på kålgott, kesoplättar, grillade kycklingfileer med nån fyllning, halloumi ost (grillad), köttfärssås med stor klick CF, äggröra med mozarella till frukost, bara vanliga  grillspett kan man ju göra och sen nån god sallad med olja/vinäger till. Men vad jag ska jag fixa mer? Måste laga lite matlådor så jag har att ta av! Baka lite bröd kanske? Vill inte att själva maten blir för fet i sig, tar hellre feta tillbehör och har kokosfett i kaffet tex.
    Kalkonbit, färsk grön sparris och hemgjord hollandäsås(osäker på stavningen så jag drog till med min egna som jag vet är fel)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**