sockerskid skrev 2012-05-08 18:27:21 följande:
Hej, har nu hängt med ett tag och läst den här tråden, toppen tråd btw! jag har iaf hållt på med lchf i 2 veckor nu. jag är inte överviktig så det är inte därför, men började med lchf för jag är rätt starkt sockerberonde tror jag. Iaf så saknar jag det söta så otroligt mycket... vågar inte andvända sötningsmedel då bara ett äpple eller en morot sätter igång mitt sug.
behöver iaf stöd då jag under ganska lång tid hetsätit och sedan spytt upp det igen av ångest, vilket gett mig mer ångest... det sista jag vill är att åka tillbaka ner i träsket och då är det att få bort suget som gäller för börjar jag äta något dåligt kan jag inte sluta...
har nu inte spytt på tre veckor (har aldrig mått såhär bra på lääänge). och under tiden jag ätit lchf har jag inte haft alls samma extrema okontrollerade sug. men som en dag som denna saknar jag den söta smaken så otroligt mycket... några tips för hur jag ska överleva? kommer detta suget någonsinn försvinna?
Hej och välkommen hit!
Här får alla vara, oavsett varför man valt att testa LCHF
Jag har lite samma historia som du, det är länge sen nu men jag var bulimiker i sena tonåren så jag vet hur du känner. Och helt ärligt så blir man nog aldrig 100% fri från från bulimi för jag kan fortfarande tänka ibland att ska jag inte.. borde jag inte.. gå och kräkas upp det här nu?! Men jag gör det inte längre så jag antar att jag är nästan frisk i alla fall! Sockerberoende är jag också, men det har jag kunnat hantera sen jag började äta som jag gör nu.
I början var det dock tufft. Jag höll mig helt borta från bröd första halvåret för att jag vet att det är en trigger för mig. Och även om det finns massor av LCHF-bröd-recept så ville jag bli av med den vanan. Samma sak med söta desserter. Även om de är naturligt söta av bär tex. så kändes det onödigt. När jag sen vant mig av med söta smaker så var till och med den 86%-iga chokladen riktigt god!
Så det kan ta tid men det tycker jag att man får låta det göra.
Snart har din kropp vant sig av med suget och då följer hjärnan efter sen. Att inte välja mat som belöning eller gå i skåpen och leta när jag blir uttråkad är också sånt som jag försökt jobba bort.
Jag tycker att du har varit jätteduktig hittills!
Om du inte läst den innan så har den här tjejen en väldigt bra blogg om socker och sockerberoende;
http://vittbegar.blogspot.se/