**Den stora feta LCHF-tråden**
Paulas mamma, det är per dag, men 100 gr kött är inte samma som 100 gr protein. :)
Och om du inte gillar mbc så drick för guds skull inte det. Det är din kropps sätt att berätta för dig att det är too much.
Paulas mamma, det är per dag, men 100 gr kött är inte samma som 100 gr protein. :)
Och om du inte gillar mbc så drick för guds skull inte det. Det är din kropps sätt att berätta för dig att det är too much.
Eller haha, nu blev det gröt. Såg ATT du gillade det - toppen, drick på! ;)
Paulas mamma: blev du mätt på mbc:n? Höll du dig mätt på den? Då räckte fettet. Man ska inte överdosera fett 'bara för att det står i receptet'.. Alla är unika, alla klarar olika mycket fett. Mår du illa så är det för mycket fett, det är en signal från DIN kropp att den inte vill ha mer fett. Då minskar man. Ät man nöjd; fortsätt! Det ska inte vara äckligt, det ska inte vara en pina, du ska njuta av vad du stoppar i munnen.
Paulas mamma: jag personligen tycker att om man vill ner i vikt ska man äta, vill man upp i vikt ska man dricka. Med det sagt; om du VILL HA ett ägg (eller omelett eller så) på morgonen, så ät det! Fakir betyder att nolla kolhydraterna, inte att nolla kcal! Ät när du är hungrig, ät tills du är mätt. Hinner du inte laga frukost är det ju bra med mbc (eller om man som jag, inte gillar att äta på morgonen), men tycker man om sin frukost och vill ha den kvar, så behåll den då!
Sofie87: ät när du är hungrig, sluta ät när du är mätt. I början kommer du vara hungrigare men när kroppen ställt om till fettdrift och är trygg med att det kommer mat när den ber om det som kommer du bli mättare på lindre, och mer sällan hungrig :)
Ät ett ägg, det mättar bra!
Paulas mamma: gör det :) detta är ju trots allt en kosthållning (där drömmen är att du ska äta på detta vis länge, länge) och då måste man äta det man tycker om och inte stoppa in saker i systemet som man tycker sådär bra om :)
Paulas mamma: jag siktar på att bli Sveriges bästa kostrådgivare, ju ;)
Teschty: frukt och morot är inte farligt att äta, det innehåller massa vitaminer och (i vissa fall) antioxidanter. Men vill du gå ner i vikt kan iaf frukten hämma dig. :)
Spökplumpen: det finns 20 aminosyror varav 8 är essensiella för vuxna (10 för barn). De alla 20 gör olika bra saker för kroppen. Äter du protein får du i dig alla 20 (de övriga 12 är hjälpande till de 8 essensiella och behövs!), MEN; äter du protein efter träning tar det flera timmar innan aminosyrorna är fria i kroppen och musklerna kan tillgodose sig dom. Det är bättre att äta protein några timmar innan träning, ELLER göra som Ninis och äta "fria" aminosyror som tas upp direkt (då fpr man ju dock inte i sig alla på samma gång, vilket kanske inte behövs). Grenade är LÄTTARE för kroppen att ta upp, men ogrenade är inte dåliga för det; dom behövs också!
Ninis: den gröten kan väl inte vara vettig för de som viktminskar? Jag överslagsräknade (borträknat proteinpulvret eftersom jag inte vet mängd protein i det), och det är ju ca 35-40 gr protein/portion! Om man tränar förstår jag det, men viktminskar man har man ju typ halva dagsbehovet av protein bara där...