• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Spökplumpen: de där brusen ger ingenting ändå, totally waste of money! Kroppen gillar inte kemiskt framställda vitaminer, och i brus är de just det.

Jag vet ju inte vad du gillar men nypon (eller nyponpulver, finns på hälsokosten!) är super. Havtorn, broccoli, svarta vinbär, hjortron (om de inte triggar dig) :)

• stjierna

Ninis: fast GI är ju lite klurigt. Forskningen är gjord på hur mycket ett livsmedel höjer blodsockret - inom 120 minuter. Vad som händer därefter 'spelar ingen roll' för GI, men är ju högst relevant för våra kroppar.

• stjierna

Ninis: jag tänkte på din sjukgrej som vägrar ge sig... Äter du tillräckligt med fet fisk?

• stjierna

Trazzlan: jag äter tills jag blir mätt. Skulle tippa på att en normal dag kan se ut såhär:
    Frukost: 1 ägg med mayo/2-3 sillbitar/1/2 burk makrill/2-3 skivor lax och en kopp te med 1 msk kokosfett
    Lunch: en handflata kött/fisk/fågel, typ 1,5 dl blandade varma o kalla grönsaker och typ 2-3 msk sås
    (Ibland mellanmål: te m 1 msk kokosfett)
    Middag: samma mängd som lunch, men fisk om jag åt kött tidigare o vice verca :)

Ibland (om jag ska träna dagen efter) så äter jag blandade nötter som jag torrostat o saltat, typ 0,5-1 dl på kvällen :)

• stjierna

Jag slog personligt rekord idag - 5 km på 40 min. Inte illa för en liten tjockis som mig :P

• stjierna

Paulas mamma: ska du gå ner mer i vikt? Ta bort mbc. Är du normalviktig och bara tycker om det? Håll det till en, med inte överdrivet fett.

• stjierna

Paulas: dricker du kaffe för att du måste: svart ;) dricker du kaffe för att det behöver hjälpa dig att hålla dig mätt lite längre: 1 msk kokosfett :)

• stjierna

Ninis: flera anledningar egentligen. Ägg som inte är tillagade kan vi bara ta upp 53% av all näring i dom (ett tillagat ägg tar vi upp 97% näring från).
    När vi dricker något hinner vi lura magen att den är mätt, men tarmen hinner inte få upp näringsämnena eftersom det är vätska, det 'rinner rakt igenom' (okej, inte riktigt, men det går MYCKET snabbare än med mat man behöver tugga).
    Om man vill gå ner i vikt är det ju samtidigt viktigt att få i sig vitaminer o mineraler, som också är våra essentiella näringsämnen. En bättre variant på mbc till frukast är smörmosat ägg o kaffe med kokosfett i. Då får man mer näringsämnen från äggen, plus att magsäcken får jobba och allt går långsammare genom tunntarmen för ett bättre näringsupptag :)

(Dessutom är det inte bra att pajja sitt mättnadshormon som många gör genom den enorma mängden fett på samma gång, plus att många orkar heller inte äta lunch och middag ordentligt och missar då mycket vitaminer o mineraler ifrån det.)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**