Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ellaria skrev 2012-02-13 11:22:24 följande:
    Om man ska dra ner på mjölkprodukter, räknas ost då? Jag får massa fett genom ost...
    Det beror väl lite på orsaken till att du vill dra ner på mjölkprodukterna. Själv har jag dragit ner till ett minium, sånär som på just ost. Sen jag gjorde det är jag i ständig ketos på den mörkaste delen av stickan. Det märkt tydligt nu när jag är inne på 4e veckan med förkylning och inte har lagt på mig ett hg trots att jag normalt sett tränar ofta och hårt.
  • Martina 76
    Jesse skrev 2012-02-13 15:16:59 följande:
    om man lever enligt nchf, vad äter man då? då måste man ju ta bort bla grädde, gräddfil och sånt eller ?
    Ska man leva efter NCHF så innebär det väl det i praktiken inga grönsaker alls. Tror inte det är särskilt hälsosamt i långa loppet... Inte för att kroppen behöver kolhydrater utan för att det finns väldigt mycket nyttigt i grönsaker som kroppen vill ha.
  • Martina 76
    Gladskit skrev 2012-02-13 15:21:05 följande:
    Nej, det kan man äta. Det är kolhydraterna man ska minska ner på och grädde tex. innehåller inte så mycket kolhydrater.
    Grädde och andra mjölkprodukter kan snabbt bli ganska mycket kolhydrater. En soppa på grädde tex blir lätt 8-10g kolisar bara från grädden. Själv har jag svårt att hålla mig i ketos med fri tillgång på mjölkprodukter.
  • Martina 76

NCHF kan väl vara bra som en punktinsats för att sätta fart på förbränningen. Men LCHF känns som ett hälsosammare alternativ. Jag tror att NCHF kan bli ganska "plågsamt" och enformigt...

• Martina 76

Har läst halva andra varvet av Matrevolutionen och är f-n mer tagen denna gång än förra gången. När jag läser kapitlet om cancer och alla västerländska sjukdomar så inser jag att jag f-n har rätt att KRÄVA att mina föräldrar kör LCHF. Det är deras jäkla skyldighet att hålla sig friska och vid liv. När de kommer hem ska jag läxa upp dem och göra ett matschema åt dem. Särskilt pappa med högt blodtryck och astma. *morr*

• Martina 76
    Ellaria skrev 2012-02-13 17:21:03 följande:
    Står stilla i vikten och tänkte testa om det är mjölprodukterna som är boven. Jag är mycket överviktig (92 kg till 170 cm) och borde gå ner eftersom jag håller mig under 20 gram kh per dag men det händer inte jättemycket.
    Här kan du läsa en del matnyttigt om LCHF och mejerier:

http://lchfklubben.se/healthandscience/anledningar-att-undvika-mejerier-del-1-molekylar-mimikry-autoimmunitet

http://lchfklubben.se/healthandscience/anledningar-att-undvika-mejerier-del-2-opioidaktivtet-insulinindex

Särskilt den andra länken om insulinindex tycker jag är intressant. I övrigt en helt fantastisk blogg för oss som gillar att få lite vetenskap bakom kostråden!
  • Martina 76
    astro skrev 2012-02-14 00:26:25 följande:
    Du går ner lite väl fort. Går man ner över 0,5 kilo/vecka kan kroppen få panik och det finns en risk att den börjar bromsa. Så har för 17 inte bråttom, försök hamna på en vettigare nivå.
    Fast i början går det ju gärna fort om man har rejäl övervikt. Det är ju en av de positiva sakerna med LCHF - det stora vikttappet de första veckorna är motiverande. Sen brukar det stabiliseras på något kilo i veckan. Själv ligger jag nu på ca 1 kg per månad - det går seeeeeeeeegt mot målvikten!
  • Martina 76
    Maskinisten skrev 2012-02-14 19:29:35 följande:
    Hej.

Började i dag på LCHF, är ännu måttligt övertygad om metodens förträfflighet. Men om man inte provar så kommer den ju definitivt inte funka för mig, och nog är det ett kilo eller två för mycket på kroppen...

Vet inte huruvida man presenterar sig i denna tråden, om och i så fall hänvisar jag rakt av till min användarprofil.

Det som jag gissar kommer bli jobbigt för mig är avsaknaden av pasta, något jag nämligen är barnsligt förtjust i.

hurusom, första dagen har gått reko...

Själv hade jag 1-årsjubileum förra månaden och kommer aldrig mer att återvända till carbsen.

Träffade min  kära svärmor idag som har fått cancer. Hon berättade om en undersökningsmetod för att lokalisera primärtumören där man skickar in en isotop i kroppen och sedan ska sockret indikera var tumören finns (fråga mig inte om detaljerna, det kan jag inte) i och med att cancer absorberar socker - cancercellerna behöver socker för att växa.

Låter riktigt otäckt i mina öron och det stärker ju bara min tro om kolhydraternas farlighet. Avsaknaden av kolhydrater borde bromsa ett cancerförlopp. Egentligen borde det väl inte uppstå öht, iaf borde cancerrisken minska markant med en kost utan kolhydrater=>socker i kroppen som göder cancercellerna=>insulinpåslag=>tillväxthormon som ökar celldelningen. 

Ju mer jag läser på, desto mer rabiat och stark i min "tro" blir jag. Min närmsta vän brukar säga att det som skiljer mig och Jehovas är att jag inte knackar dörr -. haha!  
  • Martina 76
    Maskinisten skrev 2012-02-14 19:29:35 följande:
    Hej.

Började i dag på LCHF, är ännu måttligt övertygad om metodens förträfflighet. Men om man inte provar så kommer den ju definitivt inte funka för mig, och nog är det ett kilo eller två för mycket på kroppen...

Vet inte huruvida man presenterar sig i denna tråden, om och i så fall hänvisar jag rakt av till min användarprofil.

Det som jag gissar kommer bli jobbigt för mig är avsaknaden av pasta, något jag nämligen är barnsligt förtjust i.

hurusom, första dagen har gått reko...

Välkommen och lycka till kanske jag ska säga!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**