Inlägg från: The Kittycats |Visa alla inlägg
  • The Kittycats

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag tycker att vi ska hålla pratet till den här tråden, även frågor gällande recept i recept-tråden. Tycker det är så lätt att recepten "drunknar" bland allt prat annars.
    Vad tycker ni andra?

♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    jeng skrev 2011-04-06 21:19:08 följande:
    va? är det prat i recepttråden menar du?
    isåfall håller jag med! har inte varit där så mkt o nog inte tänkt på det i all hast när jag letat recept!  
    Ja, en del frågor iaf. Nu är ju tråden bara 2 sidor. Men jag tycker det är bättre om det inte blir till en vana innan tråden blir för lång.
    Nu är ju det min åsikt, ni andra får gärna säga vad ni tycker också.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    jeng skrev 2011-04-06 21:26:09 följande:
    Ja, det har jag ju märkt. *sprang in och tittade* och jag håller med om att det kanske bör hålla sig till recept och eventuella rättningar av recept, eftersom jag hoppas på att tråden ska bli jättelång till slut!

vill man be om ett recept eller tacka för det så kan man ju lika gärna göra det här lixom. 
    Håller med, givetvis måste man få rätta sina recept i recept-tråden..
    Men frågor är väl bättre att ställa här.
    missypissy skrev 2011-04-06 21:26:24 följande:
    Gud vilken dag!

Gick till tandläkaren klockan halv ett, efter att ha spenderat förmiddagen med att vara nervös. Och så är jag en dag för tidig!!!! IMORGON halv ett ska jag vara där. Är så trött på min virriga hjärna! Tur att jag bara bor några minuters promenad bort, annars hade jag nog blivit riktigt arg på mig själv.
    Nä vad typiskt!
    helene306 skrev 2011-04-06 21:29:53 följande:
    Jag var inne där för första gången igår och kolla hur jag snurrade till det

*visslar*
    Cool Imponerande bra gjort
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Denebola skrev 2011-04-06 22:24:28 följande:
    Jag ville hinta om det i tråden, men gjorde inte det eftersom det skulle vara OT att säga det Cool
    Snacka om dilemma... Foten i munnen
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    jeng skrev 2011-04-06 22:29:48 följande:
    Jag har precis antagit en "utmaning" (utmanade i princip mig själv med peppning från en kompis) att så gott som försöka halvera matinköpskostnaden! jisses vilken utmaning det kommer bli! men det känns jättekul samtidigt! måste börja ladda ner reklamblad och läsa igenom och såna saker. sen får jag se till att det är JAG som handlar, som har tålamod att gå i butiken och jämföra. maken bara köper det jag har skrivit på listan, och det är jag säker på resulterar i att det kostar mer.

Som jag säkert redan har skrivit så ligger vi på ca 10 000 kr på matbutiker i månaden. förra månden (eller var det den här?) så var vi uppe på 12000 kr!!! och visst, då ingår hygien, blöjor, blommor, en del leksaker och kläder och sånt också. men det är väl inte det största, utan det stora är ju maten såklart. ska försöka komma ner på 5000 kr i månaden, men jag är nöjd om jag kommer under 6000 kr! 

peppa mig gärna!! och kom gärna med tips från ica maxi eller coop forum. vi har nog en willys också som inte ligger så långt bort från där vi brukar handla, men är aldrig där i vanliga fall! citygross måste vi åka 3 mil till, så det lär ju inte spara så mycket pengar. den är dessutom inget vidare bra för att vara en citygross. tyvärr!
    Jisses vilka kostnader Förvånad Hur många är ni?
    Vi gillar iaf Willys, där har de även en del ekologiska varor som är hyfsat billiga (eget märke?)

En fråga, du som skriver upp allt du äter:
    Hur gör du? Som idag t.ex så åt jag en tacogratäng samt en blandsallad med tomat, gruka och isberg hos en kompis. Hur lägger du in det? Det går ju alltid att väga en portion tacogratäng, men hur vet du hur mycket av varje ingrediens du äter?
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    jeng skrev 2011-04-06 22:50:15 följande:
    Vi är 2 vuxna och 2 barn. Vi vuxna köper svenskt kött, och det vi vill ha istället för det som är billigt för stunden. Jag älskar de färdigblandade salladspåsarna, och normalt så är det väl helt ok att köpa det då och då, men nu blir det ju väldigt ofta, så det är en stor kostnad.
    Ungarna vägrar äta vanlig mat, utan det är burkmat om vi ska få i dom mat hemma, annars blir det dyr yoghurt och mackor tex... Vi köper inte jättemycket dyrt kött, och inget jöttedyrt kött, men vi köper kanske inte heller bara fläskkotletter med ben för att det är det som råkar vara bäst pris. jag har känslig mage så jag kan aldrig spara pengar på att köpa varor med kort datum. Ja, och så fortsätter det.

Jag ser 2 stora problem.
    1. är att vi aldrig ser på nån reklam ( vi får den inte ) och jämför ingenting, utan bara åker och handlar utifrån vår önskelista typ 1-2 ggr i veckan.
    2. Min man handlar oftast och han har noll tålamod, utan typ rusar genom butiken och grabbar första bästa. Jämför alltså inte nånting, vilket jag gärna gör när jag är i butiken.

Att vin inte handlar på Willys beror främst på att det ligger fel. Och willys i vår förra stad var usel verkligen. Vi har blivit ica-folk och trivs bra med det. men coop däremot har jag också kort på och det ligger bredvid så där kan jag tänka mig att handla också!

Vi har inget direkt behov av att dra in på våra matkostnader, men jag är övertygad om att vi KAN dra in med ganska liten ansats! Nu blev det en rejäl utmaning till mig själv, och det ska bli lite kul!  
    Det är ju så olika mellan affärerna i olika städer. Där vi handlar finns 2 Willys, men jag gillar bara det ena. Där finns även Coop och Ica Maxi, jag gillar inte Maxi. Där vi bor finns Ica Supermarket och Coop konsum, gillar inte Konsum osv....  Reklambladen brukar ju oftast finna i entren, men det är ju svårt att göra en lista innan då och jämföra.

Problem 2 är nog lite typiskt manligt om jag får vara så fräck och generalisera Det är likadant hos oss.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    jeng skrev 2011-04-06 22:53:56 följande:
    Oj, angående tacogratängen så har jag koll på hur mycket av varje som gick i gratängen, och sen delar jag det med antal portioner. Jag har ett eget blad i mitt ark där jag kan räkna ut hela maträtter, men det går ju att görai matdagboken också tex, och sen tar man bara 0.5 i mängd av det om man nu åt hälften.

Om jag är lat och äter en blandsallad så kan jag ibladn göra ett överslag på innehållet och typ ta nåt snitt på kalorier, kolhydrater osv i grönsakerna, så att jag slipper skriva upp varenda liten grej. ibland när jag äter ostbricka så väljer jag tex en brie-ost och skriver upp den siffran på totala mängden, istället för att sitta och leta reda på varenda särskild ost. Det blir inte helt rätt, men det blir inte jättefel heller.  
    Ditt excelark låter bra måste jag säga
    Vet inte om man måste betala för att kunna räkna ut hela maträtter i matdagboken, och sedan lägga in en portion. Jag har aldrig lyckats med det iaf.
    jeng skrev 2011-04-06 23:00:36 följande:
    Jag har precis gjort en ansats och registrerat mig så att min ica, min coop och min willys ska skicka reklambladen till min epost varje vecka tänk att jag aldrig har tänkt på det förut! gud vad jag är peppad!!! min man kommer flyga av stolen imorrn när jag berättar för honom att jag ska ta tag i matinköpen!
    Smurt.
    Jag är så o-digital att jag inte ens visste att man kunde det....
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    ThePointOfItAll skrev 2011-04-07 17:46:12 följande:
    Hej tjejer! Vad tror ni om att göra om det här receptet till lchf? Det borde ju gå jättebra men sukrin och vanlijpulver.
    www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=31...
    Jag är def. inte bra på att experimentera med recept. Men spontant känner jag att det borde funka.
    Kanske kan vara en idé som efterrätt till påsk. Säg gärna till om du provar.

Har ni andra några förslag på smarriga efterrätter som man kan hoppas att även icke-LCHF:are kan gilla? För säkerhets skull har jag tagit på mig att göra efterrätten till påskmiddagen i år, det och köttbullarna.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Denebola skrev 2011-04-07 21:57:25 följande:
    Ingen kanske har berättat detta för dig, men det är så att när man äter LCHF blir man helt crazy {#emotions_dlg.djavulsk}
    Det är nog för att "hjärnan behöver kolhydrater".... Tungan ute Flört
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Denebola skrev 2011-04-07 22:05:09 följande:
    Kollade en snutt på Ät dig sexig, med Gillian McKieth, där har vi ännu en "sund" person som inte ser klok ut. Och så snörpig sen! En riktig nippertippa med nosen i vädret. I normala fall gillar jag skotska, men när hon pratar - bleh.
    Nä hon ser riktigt snipig ut, men vad jag såg senast har hon iaf slutat tittat på deltagarnas bajs.... Kräks
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**