Johanna200 skrev 2011-12-06 09:51:01 följande:
Nu är jag nere på normalt BMI och har bara tänkt att gå ner ca 5 kg till (kanske inte så bara men känns som enpiss i havet om man ser på hur mycket jag har tappat). Dock har jag ju en hemlig dröm att att kunna gå ner några kilon till sen men det behöver verkligen inte gå fort.
SÅ jag har börjat fundera på hur jag ska lägga upp nästa "fas" alltså hur jag ska lägga upp kosten för att bibehålla vikten.
Någon i tråden som äter LCHF och inte gör det för att gå ner utan för att må bra och inte öka i vikt? Hur många gram kolhydrater ligger ni på ca? Fattar att det är individuellt men skulle vara kul att få lite riktlinjer. Vad har ni isf valt att lägga de extra kolhydraterna på? Grönsaker? Frukt?
Jag äter LCHF för att "må bra", inte för att gå ner i vikt. Jag räknar inte kolhydrater men försöker att inte köpa varor med mer än 5 g kolhydrater / 100 g, så det är väl min riktlinje. Undantag är lite blandade nötter som jag gärna äter som tv-godis och någon chokladbit ibland. Sen fuskar jag givetvis ibland, nu i jultid har jag smakat lite lussekatter och vanlig glögg och någon pepparkaka samt att jag vet att på julbordet kommer jag äta det som är uppdukat för att sedan återgå till mina 5g/100g efter jul. Men det känns inte som någon katastrof att jag fuskar, känner mer att jag äter bra mat största delen av tiden och då kan jag unna mig undantag någon gång ibland.
Jag äter mycket fett. De gånger jag ätit mer kolhydrater än vanligt har jag ändå försökt hålla fettintaget högt... det håller mig mätt och jag småäter inte på samma sätt som om jag skulle äta mindre fett.