• Sigrid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vi äter ofta cole slaw och gillar det. Men har ni något tips på annan vitkålssallad man kan göra?
    Vill ju variera mig lite.

LCHF till vardag och fest - vardagfest.blogspot.com
  • Sigrid
    JabbaTheHut skrev 2011-11-28 18:33:21 följande:
    Det har flyttat in en godisråtta i mitt huvud. Helt hysterisk är den och skriker efter glass och choklad!

sonen har vart förkyld och inte sovit mer än två timmar i stöten under natten de senaste 3veckorna. Och då har de slunkit ner både de ena och de andra tyvärr. Men har ändå gått ner 1 kg! :) hur nu de gått till...

Nu är plutten på bättringsvägen hoppas jag och kväll ska jag be mannen gömma godiset. På riktigt så jag inte hittar de..

Jag blir galen på det här godissuget!
    Ät dig riktigt mätt... det kan hjälpa. Det är jobbigt när suget sätter in.
  • Sigrid
    Dissan skrev 2011-12-01 18:21:29 följande:
    Hallå på er:)
    Har en liten fundering... I morgon ska vi på fest, jag har sedan länge bestämt att jag ska fuska den här dagen och äta o dricka vad som serveras, dock om jag har några val kommer jag att välja det m minst kollisar i.
    Nu undrar jag om ngn vet hur man ska göra under resten av dagen? Ska jag dra ner på fettet under hela dagen eller ska jag äta som
    jag brukar, alltså ganska strikt ?
    Jag skulle äta så bra som möjligt övrig tid, d.v.s. mycket fett och lite kolhydrater. Jag vet inte om det är riktigt att göra så med för mig känns det mest rätt.
  • Sigrid
    Joggi skrev 2011-12-02 11:59:33 följande:
    Har en liten fråga! Är det okej att äta på kvällen med lchf? Kommer hem ganska sent från träning ibland och är då vrålhungrig. Så jag äter sent ganska ofta, men stoppar det viktminskningen? Isf måste jag försöka planera mina dgr bättre hädanefter... (för att förtydliga så tränar jag inte sj utan är ledare och är borta ca 4 timmar) 
    Vad jag har förstått så spelar det absolut ingen roll vilken tid på dygnet du äter med LCHF.
  • Sigrid
    Postis skrev 2011-12-04 16:58:39 följande:
    Idag gjorde jag saffranspones för första gången. Inte så dumt, fast de vore såklart ännu godare med något sött i. Till mellanmål idag blev det saffranspones, frökex med pepparkakskryddning och glöggte med en kanlestång i. Gott!

Finns det glöggte att köpa, vart i så fall? Om du gör det själv, hur gör du då?
    Det lät ju jättegott. 
  • Sigrid
    Vilda Tiger skrev 2011-12-05 20:45:27 följande:
    Snälla ni som har koll på sköldkörtelvärdena, Mars09 och ni andra; imorgon ska jag till läkaren och få provsvar. Kan ni ge mig länk till nån seriös sida där detta med att sänka taket för TSHvärdet diskuteras? Så jag kan ta med det imorgon till min envetna läkare,
    Lycka till imorgon. Har tyvärr ingaa tips att ge, då jag är helt ovetande på det området. Hoppas att det går bra och att han/hon lyssnar på dig.
  • Sigrid
    Johanna200 skrev 2011-12-06 09:51:01 följande:
    Nu är jag nere på normalt BMI och har bara tänkt att gå ner  ca 5 kg till (kanske inte så bara men känns som enpiss i havet om man ser på hur mycket jag har tappat). Dock har jag ju en hemlig dröm att att kunna gå ner några kilon till sen men det behöver verkligen inte gå fort.

SÅ jag har börjat fundera på hur jag ska lägga upp nästa "fas" alltså hur jag ska lägga upp kosten för att bibehålla vikten.

Någon i tråden som äter LCHF och inte gör det för att gå ner utan för att må bra och inte öka i vikt? Hur många gram kolhydrater ligger ni på ca? Fattar att det är individuellt men skulle vara kul att få lite riktlinjer. Vad har ni isf valt att lägga de extra kolhydraterna på? Grönsaker? Frukt? 
    Jag äter LCHF för att "må bra", inte för att gå ner i vikt. Jag räknar inte kolhydrater men försöker att inte köpa varor med mer än 5 g kolhydrater / 100 g, så det är väl min riktlinje. Undantag är lite blandade nötter som jag gärna äter som tv-godis och någon chokladbit ibland. Sen fuskar jag givetvis ibland, nu i jultid har jag smakat lite lussekatter och vanlig glögg och någon pepparkaka samt att jag vet att på julbordet kommer jag äta det som är uppdukat för att sedan återgå till mina 5g/100g efter jul. Men det känns inte som någon katastrof att jag fuskar, känner mer att jag äter bra mat största delen av tiden och då kan jag unna mig undantag någon gång ibland.

Jag äter mycket fett. De gånger jag ätit mer kolhydrater än vanligt har jag ändå försökt hålla fettintaget högt... det håller mig mätt och jag småäter inte på samma sätt som om jag skulle äta mindre fett.
  • Sigrid
    Vilda Tiger skrev 2011-12-06 13:40:37 följande:
    Nä. Min läkare vägrar gå med på att jag har låg ämnesomsättning. Idag fick jag ta EKG, leverprover, prover på binjurarna, sänka, blodvärde osv. Jag har tydligen inte förstorad sköldkörtel och TSHvärdet på 3,3 är sååå bra tycker hon. Jag är så trött på det... Ska få provsvar på måndag. Hon vill få det att vara gluten jag inte tål, att det är därför jag mår som jag gör. Suck... Tror inte det, va.
    Gluten?
    Skulle inte tro det, hur skulle du få i dig det när du äter LCHF?

Kan man begära att få träffa en annan läkare?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**