• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Rödnos: jag försökte verkligen inte vara snorkug och jag är absolut inte stingslig!

Du bad om kommentarer, jag svarade som kostrådgivare MEN belyste att det ENDAST var på den pyttelilla information jag hade. Det är toppen om ni äter fler grönsaker, men som jag skrev kan jag inte utgå från det när du från början ville ha kommentarer på den menyn du skrev här. Och hade den menyn varit ett exepel för hur varje dag ser ut så HADE jag gett rådet att ändra om. Men som jag skrev, och det var också menat väl, alla äter som de själva vill. Ninis här tillexempel äter inte alls samma 'sorts' LCHF som jag gör - DET ÄR HELT OKEJ! Jag bara flaggade för att några fler olika grönsaker inte hade varit fel, utifrån informationen jag fick. :)

Och ang energibehovet, så äter du energitätare mat när du äter LCHF, det kan vara ett svar på varför du inte upplever ett större behov :)

• stjierna

Rödnos: ditt mål var att gå ner i vikt, men långsamt eftersom du ammar, stämmer det?

Eftersom du ammar så tycker jag att du borde ligga närmre 20 gr kh/dag, det är ju även viktigt för din son att han får i sig vad han ska. Vitaminer i tablettform KAN vara bra, men kroppen tar upp de sämre än 'äkta vara', därmed inte sagt att de är oätliga eller onödiga - i vissa fall kan dom vara avgörande. Multivitaminer innehåller ofta sötningsmedel - kolla din burk. :)
    Ägg innehåller alla vitaminer o mineraler som du behöver (-C), så komplettera gärna med ex nypon eller paprika.

Nu vet jag ju inte mängden på all maten, men du hamnade nog runt 15-20 gr kh den dagen (ärtor ger 10 gr/100 gr, 1/2 dl grädde ger 1,5-2 gr och sen hade du ju grädde i kaffet under dagen :) (jag minnsinte helamenyn nu o kan inte bläddra tillbaka från mobilen när jag skriver ;)

• stjierna

Rödnos: ät det du tycker om, äter du ärtor en dag varannan vecka så kommer knappast kroppen gå bananas. Kroppen ser inte dagsbasis utan mer vecko- eller månadsbasis, vilket betyder att om du äter 10 gr kh en dag och 30 nästa så gör inte det att du kommer skena i vikt. Väg inte dig varje dag, det ökar stressen (både medvetet och/eller omedvetet).
    Du gör precis som du vill med multivitaminen, jag ville bara att du skulle veta att kroppen tar upp de vitaminerna sämre och att många är sötade :)
    Pepparrot innehåller ca 11 gr kh/100 gr (om vi pratar färsk), MEN, du äter ju sällan 100 gr pepparrot till en rätt... Eller? :)

• stjierna

Ellen: du bör äta 1 gr protein/kilo vikt - dvs vikt du har nu. Så småningom kommer vikten att minska, och så även kroppens behov av proteiner, så det kommer minska automatiskt. Och sen är det verkligen inte hela världen om du inte hamnar exakt på grammet! Tränar du t.ex. behövs mer protein ;)

• stjierna

Kan ni tänka er en kvinna (eller man, för all del), 130-140 kg tung, som vill väga 60 kilo, hon hade ju gått under av att bara äta 60 gr protein/dag. Hennes kropp behöver definitivt mer! Det är samma med våra kroppar. Och så tänker kroppen på månadsbasis, så skulle det bli för mycket proteiner en dag, och för lite en annan dag, så spelar det inte så stor roll. :)

• stjierna

Rödnos: kruxet med lchf är att för bästa effekt bör kosten vara individanpassad och ta hänsyn till gener, historia, hormoner, kön, stressnivå etc. När en tidning skriver rn sak så blir det automatiskt sant för alla, och jag håller inte med.
    Det är inte rimligt att en kraftigt överviktig som vill ner i vikt (och troligtvis har något slags matmissbruk) ska behöva väga och mäta kolhydrater och proteiner för lyckad viktnedgång. Det är inte rimligt för en kraftigt överviktig att kunna äta och njuta av en så liten del proteiner som det (för dom!) innebär av en gräns vid 65 p/dag. Det rimliga är att äta naturlig artegen föda, äta när man är hungrig och tills man är mätt, minst frukost lunch och middag.
    Har man sedan kommit många kilo på vägen och vågen står still, ja DÅ kan jag se det rimliga i att strama år proteindelen lite, förutsatt att man inte börjat träna 10-12 timmar/vecka, för då behövs de extra proteinerna i alla fall.
    Vad jag menade är att det finns inte ett facit för alla, det finns inte bara ett rätt sätt att äta på.

• stjierna

Rödnos: men det är ju inte så för alla! En nära släkting till mig hade ätit sig upp till kraftigt överviktig, hon hade ett osunt matmissbruk och när hon la om kosten så VÄGRADE hon hitta nya siffror att fööja. För att bli kvitt missbruket gäller det inte att hitta en ny siffra att fokusera på, då har du fortfarande missbrukstankarna kvar. För att bli kvitt missbruket bör man lära sig att ha en nonchalant inställning till mat, att inte äta som om det vore sista måltiden, eller känna sig 'duktig' för att man har följt siffrorna en dag. Alla har inte storlek 38 i skor.. DET är ett sunt sätt att äta på.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**