• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lättja,
    Jag tycker det låter för lite! Jag tror att det är mer mentalt som du är mätt än "på riktigt".
    Har du svårt att få i dig nånting för att du inte är hungrig eller sugen även under dagen? Kan du kanske testa proteindrinkar eller liknande istället nån gång per dag? Lättare att dricka något än att äta tänker jag? (Jag har själv jättesvårt med frukost, och tycker en shake är perfekt på morgonen!) 

Funkar det bättre med "fräshare" mat? Jag tänker en sallad, kallskuret med gurkstavar och en god dip osv tex. Kanske lite mer kolhydrater än normal LCHF-mat, men kanske det du behöver just nu?

Frukt är ju inte optimalt, men kanske en frukt då och då inte är helt fel för dig just nu! man får ju faktiskt se till helheten också, och även om jag tycker frukt är totalt överflödigt så är ju en kost med frukt men utan mycket annat så som rent socker och pasta osv, bättre än en kost med allt det där tillsammans!!!

• jeng
    MrsMurphy skrev 2011-05-19 20:29:08 följande:
    När jag inte hade fröknäcke fixat så slank det ner frukt, mitt evinnerliga fusk som jag pratat om, men detta resulterade i mer hunger och ilska... Men nu när fröknäckesatsen har funnit hela veckan så har det blivit för lite mat. Jag vet att det har mentala orsaker, jag har hamnat i en ångestfälla men detta är inte pga mat utan andra omständigheter och det smittar av sig på kosthållningen. Jag känner mig inte hungrig och känner mig ok men fullständigt äckel till mat. Petar jag in kollisar och försöker trigga igång så blir det inte bättre, kanske äter mer men då sätter det sig mer på humöret och ilska. Jag borde fokusera på att åtgärda problemet för detta är bara effekterna, men detta är för att jag låter saker krypa under skinnet. Jag vet bara inte hur jag ska hantera saker just nu, efter stressreaktionen så återhämtade jag mig men jag kan verkligen inte hantera saker bra numera när det blir mycket... Känns svårt överlag att få i sig saker, finns varken sug eller hunger. Bara att äckel uppstår efter ett par tuggor.  Men detta borde ju inte vara den totala jordens undergång har jag en förhoppning om...
    Jag vet hur det känns när man mår dåligt och droppen har runnit över. Du får gärna skriva till mig privat om du vill diskutera mindre offentligt!
  • jeng

Kaya,
    Det är stor skillnad på att fylla på med energi tillräckligt ofta för att kroppen ska ha en jämn låga, och att fylla på då och då så att kroppen ska veta att det kommer påfyllning ibland, så det är ok att använda sina reserver.

Jag har dock alltid varit en 2-3 ggr per dag-människa. Nu har jag ju iofs ätit lågkolhydratkost ganska länge med och på så vis så går jag ju inte hungrig som man kanske gör om man äter smörgås till de där 2-3 målen. frukost har jag i princip aldrig fått i mig. närjag pluggade så köpte jag kaffe och macka eller nåt i skolan på första rasten, eller bara kaffe, eller så tog jag med en shake (typ naturdiet, färdigblandad). Shakerna må inte vara världens bästa mat, men för mig är det ju räddaren i nöden! Bättre med en shake, än inget alls!  

Och JA, nudlarna går INTE att frysa!!! och speciellt inte att tina i micron, men jag tror det är frysen som sabbar. jag märker inget konstigt när jag värmer kylskåpskalla nudlar! har varnat om det tidigare då jag själv gjort misstaget att frysa dom! :-/ 

• jeng
    Tezzan1981 skrev 2011-05-19 22:01:39 följande:
    men att använda "reserver" existerar ju bara när man lever på kolhydrater.

av alla jag pratat med ska man ENDAST  äta när man är hungrig med lchf.
    och de flesta är inte hungriga vid lunch om man ätit 50 gr smör och ägg till frukost ;) men det är självklart individuellt
    Jag tror vi pratar olika reserver?! Jag menar att man blir ju mätt och står sig länge på LCHF på grund av att kroppen lär sig äta av sitt eget fett. Det är det jag menar med reserv - kroppens fettreserv alltså. På LCHF måste du ju äta tillräckligt ofta för att påminna kroppen att det är ok att använda fettet som energikälla, och det är ju betydligt mer sällan än vad du behöver fylla på om du ska driva kroppen bara på det du stoppar i dig.
  • jeng
    Duntoffla skrev 2011-05-20 08:16:16 följande:
    Hej i tråden!

Ny på det här med LCHF, väntar fortfarande på mina böcker men har börjat köra lite i alla fall. Har tidigare ätit enligt GI så helt ute och cyklar är jag nog inte. Tänkte dock höra med er om det någonstans finns färdiga veckomenyer på nätet? Som helst inte kostar massa och man måste bli medlem?

Tycker det är svårt i början att veta hur man ska äta och då är färdiga menyer smidigt.  Jag har 6-7 kg som jag vill gå ner efter en graviditet. Har sedan i måndags gått ner 1 kg och även om jag vet att det är vätska så ger det en puff i rätt riktining i alla fall.
    Här kommer en tvåveckorsmeny som jag har snickrat ihop och som är tanken ska komma löite mer riktlinjer till såsmånignom också. (Kanske det jag ska göra idag????)

Det gäller att äta grönsakerna och mejeriprodukterna med måtta. Titta på förpackningarna och tänka på att du helst inte ska få i dig mycket mer än 20 gram kolhydrater mer dag. Ca 2 dl mejeriprodukter (alltså grädde, cf osv, inte ostar) och ca 200-500 gram grönsaker per dag beroende på kolhydratinnehållet i dom, brukar vara en bra riktlinje. Sen gäller det ju att jaga bort de dolda kolhydraterna, dvs vissa dressingar, kryddor och vissa köttprodukter som inte alls är kött bara, utan potatismjöl druvsocker och allt möjligt annat skräp!

jaja, här kommer menyn iaf.

MENYFÖRSLAG FÖR TVÅ VECKOR

DAG 1 Frukost: Äggröra med bacon Lunch: Fläskkarré med broccoli och bearnaise Middag: Kyckling med sparris och vitlökssmör

DAG 2 Frukost: Röra på creme fraiche majonnäs, bacon, purjolök och kokt ägg Lunch: Köttfärsbiffar med gurka och vitlökskyrddad creme fraiche Middag: Fläskfilé med sallad, toppad med rödlök och serverad med bearnaise

DAG 3 Frukost: Pones med philadelhpiaost och rökt skinka Lunch: Kycklinggryta med grädde, tomatpure och squash Middag: Entrecote med sparris och kryddsmör

DAG 4 Frukost: Omelett med skinka, purjolök och ost Lunch: Laxfile med broccoli och hollandaisesås Middag: Fläskkarré med squashstavar och gräddsås på skyn

DAG 5 Frukost: Frökex med brieost och paprika Lunch: Strimlad lövbiff med champinjoner och gräddsås på skyn Middag: Kyckling med sallad, fetaost och bearnaise

DAG 6 Frukost: Kallskuret med ostkuber och paprikastavar Lunch: LCHF plättar med bär och vispad grädde Middag: Köttfärssås med shiratakinudlar eller strimlad vitkål

DAG 7 Frukost: Sesambröd med röra av ägg, bacon och majonnäs Lunch: Kolhydratfattig korv med blomkålsmos Middag: Laxfileer i ugn med grädde, citron och örter. Sparris

DAG 8 Frukost: Äggröra med bacon Lunch: Kyckling med gurkstavar och vitlökssmör Middag: Köttfärsbiffar med sparris och vitlökssmör

DAG 9 Frukost: Sesambröd med hamburgerkött och brie Lunch: Torsk i ugn med creme fraiche, purjolök, citron och örter Middag: Lövbiff med sparris och bearnaise

DAG 10 Frukost: Äggmuffins med skinka och rödlök Lunch: Räkwraps med sallad, majonnäs och citron Middag: Carbonarasås med squashtagliatelle

DAG 11 Frukost: Röra på tonfisk, rödlök, sallad, creme fracihe och majonnäs Lunch: Fläskfile i wok med shiratakinudlar eller strimlad vitkål i gräddsås Middag: LCHF tacos

DAG 12 Frukost: Kallskuret med kokt ägg och gurkstavar Lunch: Grillad kyckling med sallad och bearnaise Middag: Kräftsoppa

DAG 13 Frukost: Sesamknäcke med ost och gurka Lunch: Caesarsallad med kyckling Middag: Oxfile med hemgjord bearnaise och sparris

DAG 14 Frukost: Fläskpannkaka á la LCHF Lunch: Lax med blomkålsris och örtsmör Middag: Biff stroganoff med sallad
  • jeng
    Duntoffla skrev 2011-05-20 09:12:18 följande:
    Då gör jag så en dag för att se om jag är på rätt spår eller pm jag är helt fel ute. Får fram att jag bör äta ca 75 gram protein vilket låter lite. Nåja, det visar sig. Hoppas böckerna kommer idag
    Målvikt påca 60 kg ger 90 gram protein, 120 gram fett och (max) 20 gram kolhydrater per dag för att få rätt fördelning och följa diverse "regler" som finns om kolhydraterna och proteinmängden.
  • jeng

inte direkt glad just nu! behöver avlastning så att jag kan fokusera på viktiga saker på mitt jobb istället för att typ städa kaffemaskinen och beställa saker... svaret jag fick när jag tog upp detta, samt föreslog att det är ganska billigt att ta in tex en student för att sköta enklare uppgifter var att "allt borde rymmas i din tjänst"... bra att veta.

• jeng
    Duntoffla skrev 2011-05-20 09:26:09 följande:
    Jucea- stort tack! Min målvikt är 70 kg. Ska kika på din meny lite mer ingående men vad är frökex? Ska åka och handla idag så är det ngt speciellt jag bör tänka på? Vi har i princip alltid proteinvaror hemma så ska mest köpa färskvaror. Dessertost kan man väl äta? Tänkte om man vill ha något nyttigare helg"mys".
    Här finns de frökexen som jag gör. www.familjeliv.se/Forum-24-64/m58585024.htmlJag gör på hela frön, eftersom jag vbill begränsa kalori och proteinintaget från fröna.

Här finns ett annat som är himla gott! Det går ju att göra med hälften oskalade sesamfrön också om man vill dra in lite. http://www.lchf-recept.se/knackebrod/
  • jeng
    Kaya skrev 2011-05-20 09:52:07 följande:
    Måste bara kolla en sak med er.

Idag stod det i lokaltidningen om en tjej som hade fått tjocktarmen spräckt (!!!) av att följa viktminskningsprogrammet Xtravaganza. Enligt artikeln har företaget många anmälningar mot sig från folk som har blivit sjuka eller skadats av att äta så som de förespråkar. Självklart läste jag vidare för att se vad det var som var så farligt... OK att äta "VLCD"-soppa ("very low calorie diet") i flera veckor verkar ju inte så himla smart, samma gamla svält/bantning som hör hemma nånstans på 80-talet och borde ha lämnats kvar där, men det lär man ju mest bli trött av och få näringsbrist, inte bli dödssjuk? Och när det då stod om vad som hade pajat tarmen för just den här tjejen så stod det om "en matsked linfrön på gröten och dubbelt så mycket vatten som vanligt"... och att det var för att hon var så "hjärntvättad" av sin kostrådgivare som hon gick med på denna extrema diet...?!

... och jag bara: WHAT?!

När jag äter fröknäcke blir det ju linfrön i betydligt större mängder än en matsked, och vatten ska man ju bälga i sig i mängder när man äter low-carb...?

Kommentarer på det???

K
    Min spontanta kommentar är att man väl inte ska äta mer än 1-2 msk linfrön per dag pga nåt gift i dom!?

Sen tycker jag också det är konstigt att de skulle få magen sprucken av att äta linfrön om dom inte gör nånting annat rejält fel...
  • jeng
    yena89 skrev 2011-05-20 17:53:24 följande:
    Jucea och ni med IBS, det har kommit ett läkemedel till sverige mot IBS och dyspepsi. IBEROGAST heter det och är växtbaserad. Har själv tagit det och det är bra. Inga konstigheter i det. Kan bara rekommendera det. Det ör från tyskland och tyskarna är väldigt bra när det kommer till naturens egna läkningskrafter :)
    Vet du var man kan köpa det?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**