• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Probably the best in the skrev 2011-05-23 18:51:46 följande:
    Jag är inne på fjärde veckan EFTER 2 veckor på pulver och jag går ner!!! Massor!!! Och jag är övertygad om att det är för att jag helt enkelt behåller ketosen genom att inte äta nån direkt mängd kolhydrater. Jag vräker coccosfett i kaffet, räknar inte kcal och är mätt och nöjd och minskar!
    Varför måste man vara så petig? Varför måste allt förklaras? Nu riktar jag inte mig till dig yena utan till den du svarar...utan att ha läst inlägg i den här tråden...
    Ingen aning om vart min gräns går, när jag ligger på underskott och ärligt så skiter jag i det. Det är SÅ MYCKET MER som spelar in om det är kcal minus eller plus. GOSH när ska folk fatta?
    Grattis vad kul!!!
    Jag hårdkör ju just nu med, och hoppas också att det kan få igång kroppen så att det fortsätter funka sen även om man ökar på lite på kaloriintaget, men håller kolhydraterna på samma nivå! 
  • jeng
    Probably the best in the skrev 2011-05-23 18:54:55 följande:
    Eller sanslöst dåliga politiker....

Ok, då funkar det förhoppningvis med läkartid. Men be för guds skull att få provsvaren på papper
    Haha, ja, det förra provsvaret (jag gjorde ju nån form av ämnesomsättningstest) finns ju inte ens i datorn, så vi får väl se... :-P Men jag ska absolut be om att få det på papper! Ska be att få hela min journal utskriven tror jag!
  • jeng
    JAndersson skrev 2011-05-23 18:56:17 följande:
    Dags och byta vårdcentral kanske? Du borde verkligen få mer hjälp än vad du får!
    Ja, jag hade ju tänkt byta VC nu när jag är klar hos min dietist som har varit jättebra. Men eftersom jag fick diagnosen IBS och därmed slipper massa ytterligare tester vad gäller det, samt att jag får mina mediciner på recept, så behöver jag inte ha så mkt med dom att göra. Det blev alltså mindre akut att byta. Men det finns fortfarande en stor risk att jag byter såsmåningom!
  • jeng
    Skeptisk1 skrev 2011-05-23 19:03:35 följande:
    Varför man måste vara så petig och varför allting måste förklaras? 

Enkelt, det måste det inte och man måste inte heller vara så petig. Men jag ser ett problem med att felaktigheter sprids vidare och lärs ut. Det borde vara av vikt för er (eg. alla och en var) som äter LCHF också kan jag tycka. Jag kan tänka mig att ni möts av skeptiska miner från personer i er närhet som frågar om hjärtkärlsjukdomar när ni berättar om hur ni äter? Genom att inte förklara och rätta felaktigheter lever myterna kvar. 

Problemet är inte att vi inte fattar, jag vet mycket väl att det finns viktiga hormoner (Leptin och Ghrelin för att nämna två) som är viktiga. Men det är inte faktorer som är SÅ viktiga som ni får dem att vara. I grund och botten handlar det om just Kcal-in och kcal-ut.  

Detta som jag har skrivit tidigare som jag tydligen får tjata om; Diskussionen handlar inte om att såga LCHF som metod (den har bevisat sig fungera), men faktan bakom, som man uppenbarligen kan se i min tråd, som många anhängare lär ut är inte alltid korrekt. Det är det jag ifrågasätter och det gäller allt som jag kan upptäcka som är fel. Sedan att just kost, vikt och träning är ämnen som intresserar mig gör givetvis att jag är mer aktiv här i dessa trådarna. 
    Ja, i grund och botten handlar det om kcal in - kcal ut, det håller jag med dig om! Eller rättare sagt: ENERGI in - ENERGI ut!!! För det du verkar ha missat är att en kcal från fett inte väger lika tungt som en kcal från kolhydrater. Hela kcalsystemet är ganska förlegat och man har redan reviderat det flera gånger närman insett att det varit direkt felaktigt! Faktum är att för att gå ner i vikt alt hålla vikten så kan man äta fler kcal på en lågkolhydratkost än man kan på en fettsnål kolhydratbaserad kost.

Det är alltså (fy skäms på dig!!) en direkt felaktighet att säga att kcal in - kcal ut är det enda som spelar roll! Jag ser faktiskt ett problem med att folk som du går runt i våra trådar och sprider direkta felaktigheter!! (Eller vad var det nu du sa???) 
  • jeng
    katja74 skrev 2011-05-24 06:40:00 följande:
    Hej tråden! Jag skriver inte så ofta men hänger med (hyfsat i alla fall-det skrivs ju en del om man så säger!) och läser. I veckan nådde jag normalvikt enligt bmi, och har hållt på sen slutet på Februari. Så jädra stolt så jag blev tvungen att skryta lite! Jag tänker fortsätter äta såhär, men kanske låter jag en och annan potatis slinka ner nu.
    Grattis!!!
    Tänk på att minska på fettet om du ökar på kolhydraterna eftersom kombinationen inte är nån höjdare i kroppen eller för vikten!  
  • jeng

Duntoffla, Ca 2 dl mejeri per dag brukar man ha som nån riktlinje (max alltså) så om du inte ligger över det så tror jag inte du behöver tänka! Dina siffror ser ju jättebra ut. Vet du hur du ligger i kalorier ungefär? (Nyfiken bara, inte för att det spelar jättestor roll)

• jeng
    Faile skrev 2011-05-24 07:34:58 följande:

Lustigt hur folk envisas med att komma in i en lchf-tråd och predika kalorier och sen är det vi som blir kallade fanatiker

Hur som helst, köttfärssåsen igår var supergod. Kan absolut rekommendera den, även barnen tyckte det var kanongott.
    Ska länka till receptet i andra tråden men även lägga in mitt eget recept ( jag modifierade lite ).

Dom har ju rätt på sätt och vis. Det handlar ju om energi in och energi ut. Men dom verkar ha missat hela grejen med hur felaktigt kalorisystemet är... Det gillar dom inte att man påpekar Eller så blir dom bara sura när dom får höra att an kan rasa i vikt genom att äta dubbelt så mycket som dom
  • jeng
    Denebola skrev 2011-05-24 08:52:08 följande:
    Man kan köpa färdig bea

Sen vet jag inte om det är ohälsosamt att äta så mycket mejeri (om någon tycker att jag har fel, rätta mig!), det handlar väl mest om att för mycket sådant kan leda till för mycket kolhydrater, men om du går ner som du vill så kanske det inte är något problem för dig. 
    Laktos i lite större mängder kan hämma viktnedgången och vissa reagerar kraftigt på det (trots att man inte är laktosintolerant, utan mer att man reagerar på sockret vad jag har förstått) men som sagt, sålänge man går ner i vikt och inte märker nåt av det så ska det väl inte vara nån fara.
  • jeng
    Enensammamma skrev 2011-05-24 08:22:03 följande:

Oj jag hamnar nog på säkert 5 :-/ Vad ska man annars äta liksom, allt är ju mejeri utom smör och det kan man ju inte dricka direkt. Jag blir inte mätt utan MASSA fett

Ligger på ca 80% 3% kollisar och resten protein såg jag

Mejeri är bara grädde och cf (eller möjligtvis yoghurt osv om du nu använder det.) DRICKA mejeriprodukter ska du absolut inte göra
  • jeng
    Duntoffla skrev 2011-05-24 08:06:37 följande:
    Jucea- jag ligger på ca 2000 kcal per dag. +- 100-200 kcal

Vad bör man ligga på vid viktminskning?
    Det kvittar. Går du ner i vikt så ligger du lagom. Vissa måste dra ner rejält för att gå ner. Så det går inte att säga en nivå som gäller alla! Däremot så bör du efter ca 2-3 veckor på LCHF märka att du är mätt snabbare, längre och äter mindre portioner och därmed så minskar kaloriintaget. Det är lite det som LCHF bygger på. Men som sagt, kalorierna är inte huvuddelen av dieten för de flesta!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**