Skeptisk1 skrev 2011-05-23 19:03:35 följande:
Varför man måste vara så petig och varför allting måste förklaras?
Enkelt, det måste det inte och man måste inte heller vara så petig. Men jag ser ett problem med att felaktigheter sprids vidare och lärs ut. Det borde vara av vikt för er (eg. alla och en var) som äter LCHF också kan jag tycka. Jag kan tänka mig att ni möts av skeptiska miner från personer i er närhet som frågar om hjärtkärlsjukdomar när ni berättar om hur ni äter? Genom att inte förklara och rätta felaktigheter lever myterna kvar.
Problemet är inte att vi inte fattar, jag vet mycket väl att det finns viktiga hormoner (Leptin och Ghrelin för att nämna två) som är viktiga. Men det är inte faktorer som är SÅ viktiga som ni får dem att vara. I grund och botten handlar det om just Kcal-in och kcal-ut.
Detta som jag har skrivit tidigare som jag tydligen får tjata om; Diskussionen handlar inte om att såga LCHF som metod (den har bevisat sig fungera), men faktan bakom, som man uppenbarligen kan se i min tråd, som många anhängare lär ut är inte alltid korrekt. Det är det jag ifrågasätter och det gäller allt som jag kan upptäcka som är fel. Sedan att just kost, vikt och träning är ämnen som intresserar mig gör givetvis att jag är mer aktiv här i dessa trådarna.
Ja, i grund och botten handlar det om kcal in - kcal ut, det håller jag med dig om! Eller rättare sagt: ENERGI in - ENERGI ut!!! För det du verkar ha missat är att en kcal från fett inte väger lika tungt som en kcal från kolhydrater. Hela kcalsystemet är ganska förlegat och man har redan reviderat det flera gånger närman insett att det varit direkt felaktigt! Faktum är att för att gå ner i vikt alt hålla vikten så kan man äta fler kcal på en lågkolhydratkost än man kan på en fettsnål kolhydratbaserad kost.
Det är alltså (fy skäms på dig!!) en direkt felaktighet att säga att kcal in - kcal ut är det enda som spelar roll!
Jag ser faktiskt ett problem med att folk som du går runt i våra trådar och sprider direkta felaktigheter!! (Eller vad var det nu du sa???)