• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-03-11 15:42:35 följande:
    Fast någon gång länkade hon till flera varianter. Men det kanske var i den gamla tråden.
    Kanske det, lite svårt att hålla i sär allt.

Men jag har bara använt det med kesella som hon länkat här i tråden ett antal ggr och klistrat in. Jag gjorde det idag fast med cf och ett extra ägg. Blev väldigt bra och inte så kompakt.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht

LCHF - Pones (godaste LCHF-brödet!) För 6 personer.

Detta är ett recept på pones som jag själv har optimerat för att få det så likt "riktigt" bröd som möjligt. Smakar som scones i en LCHF-mun!
    6 bröd = 2,6 g kolhydrater per bröd.
    LCHF - Pones (godaste LCHF-brödet!)
    Källa: Egentagen bild
    Uppladdad av: joolsbaddy
    Ingredienser 3 dl pofiber
    2 tsk fiberhusk
    2 tsk bakpulver
    Lite salt
    250 g kesella
    1 ägg
    50 g smält smör
    En skvätt grädde (ca ½-1 dl)

Gör så här
    Sätt ugnen på 200 grader.

Smält 50 gram smör. Blanda ihop torrvarorna.

Fördela i Kesella. Blanda i ett ägg. Blanda i det smälta smöret och en skvätt grädde!

Låt stå och fiberhusken svälla i 10-15 minuter (annars kan du få magknip).

Knåda ihop 6 bullar och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt.

Grädda i ca 15-20 minuter i mitten/nedre delen av ugnen.

Låt svalna något, avnjut dem sedan med eget val av LCHF-anpassat pålägg!
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har minskat bakpulvermängden och använder 1 tsk och ökat på med ett ägg vilket jag tycker blev perfekt. Det funkar även bra att ta cremefraiche istället för Kesella.
  • Asereht
    Denebola skrev 2011-03-11 17:47:45 följande:
    Jag har köpt på coop. Märket heter Lyka.
    På vårt Willys har de fläsksvålar av ett märke som heter Mr Chipps, 0 kolhydrater/100g. Personligen tycker jag de är godare än Lyka:s men det är en smaksak.

Man ska däremot akta sig för en liknande produkt som heter typ baconchips eller fläskchips då det är något helt annat.
  • Asereht
    bara lilla jag skrev 2011-03-16 09:44:44 följande:
    hej alla!! Är inne på tredje dagen nu och det känns superbra!! har inte varit hungrig en enda gång. har inte  varit sugen på något, jo frökexen som ja gjorde igår har jag gått och nallat lite på :P Men jag tänker lite såhär att det är mkt bättre att jag nallar lite på frökexen än att jag småäter som innan.. Däremot undrar jag om ni har något bra substitut för ris? Tänkte göra en stroganoff idag men vill gärna ha någoting till.. det blir så tråkigt med bara sås och korv känner jag...

Blir lite less, hittade en sida om lchf och där stog det att det var helt okej med filmjölk.. lite längre ner står det att man ska vara försiktig med filmjölk.. jag har alltså köpt fel filmjölk det var den 10% som var okej.. men var hittar man den??.. men äh jag äter den filmjölken jag har hemma med måtta så får jag hitta något annat när den är slut.. 

En positiv grej är att jag börjar få med min man i det här också :D Jättekul, men han behöver defenetivt inte går ner i vikt men han behöver absolut bättre kostvanor för det är oftast han som lurar i mig massa strunt jaja :D Det var det.. ha en bra dag i solen!!
    Jag kör gräddfil istället.
  • Asereht
    Kaya skrev 2011-03-16 13:09:19 följande:
    Nu har jag bakat sesambröd och KANELBULLEPONES (som luktar jättegott, de innehåller bl a philadelphia och creme fraiche för jag hade ingen Kesella...) och har LCHF-knäckebröd (en sort med ost och sesamfrön och olivolja, jag bytte ut lite av sesamfröna mot kokosflingor) i ugnen, plus min lunchomelett med skinka, purjo och chevre... *dregel*

Det blir hyvlad zucchini med vinägrett till omeletten istället för avocado - spar den till senare idag. Tyckte det kändes ganska maffigt fett ändå (grädde i omeletten + osten + massa olivolja).

Nu måste jag köpa mer ingredienser för att kunna baka en sats vanliga pones också att frysa in och ta med när jag ska besöka mina föräldrar. Jag har sett att ni har provat lite olika ingredienser i "baspones" - vad är egentligen godast att ha i, Kesella (mager eller fet?), creme fraiche, turkisk yoghurt...?

Om det inte är lämpligt att frysa något av detta - sesambröd, vanliga pones, kanelbullepones, så SKRIK NU!

Jag beställde mitt sukrin från LCHF-butiken på nätet.

Äntligen lunch!

K
    Mina Pones har blivit godast med cf istället för kesella, 1 tsk bakpulver istället för två och med ett extra ägg. Den varianten kör jag numer.
  • Asereht

Pones

3 dl pofiber
    2 tsk fiberhusk
    2 tsk bakpulver (jag tar 1 tsk)
    Lite salt
    250 g kesella (jag kör med Cremefraiche)
    1 ägg (jag tar 2)
    50 g smält smör
    En skvätt grädde (ca ½-1 dl)

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader.

Smält 50 gram smör. Blanda ihop torrvarorna.

Fördela i Kesella. Blanda i ett ägg. Blanda i det smälta smöret och en skvätt grädde!

Låt stå och fiberhusken svälla i 10-15 minuter (annars kan du få magknip). 

Knåda ihop 6 bullar (jag gör tekakor) och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt.

Grädda i ca 15-20 minuter i mitten/nedre delen av ugnen.

Låt svalna något, avnjut dem sedan med eget val av LCHF-anpassat pålägg!

• Asereht
    Mamma till två mirakel skrev 2011-03-16 17:22:28 följande:
    Ska pårecis klicka ut dem...funkar muffins formar tro??
    Mina blir så fasta att det inte går att klicka så jag gör bullar eller ännu hellre tekakor av mina.
  • Asereht

Kan någon länka till eller lägga in knäckebrödsrecept och kexrecept som det pratas om? Hinner inte med riktigt.

Jag har vägardag imorgon .Ska bli intressant att se om det hänt något. Här är det trögt men jag tror min kropp är i något återhämtningsläge eller så eftersom det gick så himla snabbt nedåt i flera månader. Så länge det inte går uppåt så ska jag bita ihop och inte mixtra. Jag har läst att det inte är ovanligt att man har en lång och seg platå när man gått ned mkt snabbt.

Men det skulle verkligen vara bra för motivationen menlite nedåt på vågen. Det är svårare att motstå frestelser när vågen står still. Drömmer Än så länge biter jag ihop men jag är rädd för att jag ska bryta ihop och ge mig på godiset här i skåpen snart. Det blir till att göra lchf-godis till helgen känner jag.

• Asereht

Jag är 170 lång och startade på kralliga 99 kg. Jag väger nu 79 kg och vill gå ned minst 5 kg till och helst 10. Sen anser jag mig nöjd det är mindre än jag vägt de senaste 16 åren. Sedan dess har jag klämt ur mig fyra ungar till (hade fått första då vikten ballade ur) varav tre inom tre års tid.

Jag är realist och inser att jag inte kommer att få tillbaka den kropp jag hade när jag var 20, jag fyller 40 nästa år och mitt mål är att vara frisk, sund och lättare än jag varit på många år.

Tyvärr inser jag att jag fortfarande mentalt känner mig som samma tungviktare jag var för knappa 6 månader sedan. Det vore ju trevligt om man kände sig lite mindre också. Men till slut kanske man landar psykiskt också.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**