• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mandel skrev 2011-03-28 08:29:21 följande:
    Är det bara jag som är "rädd" för att äta "vanlig" mat nu när jag äter enligt LCHF?

Läser här om folk som frossar i/äter av olika kolhydratfulla saker och sedan mår dåligt. Inte bara psykiskt utan med illamående, svullen mage, problem med sötsuget direkt efteråt, viktuppgång på direkten osv.
    Hur törs ni då "fuska"?

Inte sjutton vågar jag testa en vanlig smörgås eller pasta för jag har vare sig tid eller lust att må illa och bli dålig i magen...
    Godis ska vi inte prata om!
    Det blir till att fortsätta ha babybelostar som smågodis.
    Jag vågar verkligen inte ge efter för eventuella frestelser.

Det är inte värt det! Min motivation för att inte göra det är det jag faktiskt gått ned, då jag inte vill sabba det jag åstadkommit och börja gå upp i vikt så biter jag ihop. Känner jag att jag måste ha något gott så gör jag iordning lite hallon och vispgrädde. På så sätt fuskar jag inte mer än att jag äter bär som har lite högre kolhydrathalt dvs inte 5/100. Jag belönar mig också med lite mörk choklad någon gång per månad men större utsvävningar än så tillåter jag mig inte. Det är ytterst sällan jag får sådana där "jag vill ha" anfall som tur är, då är det ju lättare att hålla sig.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht

LoveMyFamily - Gå in på länkarna TS och läs på. Där finns menyförslag och massor av info.

• Asereht

LoveMyFamily - Man får läsa på och testa de rätter man tycker verkar kul. Det finns mycket lchf- recept på matklubben.se också.

Har du iPhone finna det några lchfappar plus den väldigt användbara livsmedelsdatabasen att ladda ned. Livsmedelsdatabasen är super då man kan slå upp det mesta i den för att stämma av kokhydratsinnehåll mm. livsmedelsdatabasen finns även på nätet men det är ju inte alltid man har datorn i närheten eller kan koppla upp sig.

• Asereht
    bubblan79 skrev 2011-03-31 15:16:51 följande:
    någon som vet vart man kan registrera matintag på nätet? förutom matdagboken?
    jag hade en sida förr där man kunde lägga in sina egna måltider och spara så kunde man se procentuellt hur mycket man fick i sig under en dag, den var helt suverän men hittar den inte nu, kommer rättare sagt inte ihåg va den sidan hette....
    någon som vet?
    De jag vet om är minmat.net, dumbell.se och matdagboken.se. Vet att jag sett någon mer men jag minns inte.
  • Asereht
    bubblan79 skrev 2011-03-31 15:27:32 följande:
    nej ingen av dom tyvärr.. hyyyyyuuuu va irriterande det är, jag rensade min dator för ett parmånader och har inte hade den sparat under favoriter då

på den sidan kunde man se sin egen kurva i ett diagram, man kan registrera framgångar och vikt
    Det kan itne vara den här då?

matkalkyl.se/
  • Asereht
    Pepa77 skrev 2011-03-31 17:03:32 följande:
    Puffar för mitt inlägg.
    Ingen som känner igen sig?
    Jag drömmer varken mer eller mindre än vad jag gjorde innan jag började med lchf för 6 månader sedan.
  • Asereht
    mikroE skrev 2011-04-01 12:25:54 följande:
    Nä, nu är jag lite fast i vikt på strax över 74. Jag gick upp lite från höga 73 och nu verkar det ha stannat där. Jag hade en liknande sväng av hattande upp och ned mellan 77 och 76 också och det har jag ju lämnat bakom mig så jag antar att detta tänker ge med sig också men det är irriterande. Jag vill verkligen ned till under 70 innan sommaren är slut men det ser mörkt ut nu.

Jag ska sätta igång med träningen nu dock, har tänkt köpa ett enklare rullband eftersom jag tyvärr inte kan springa ute mer än under kortare perioder pga av pollen. Nej, LCHF har inte hjälpt mig med allergierna men klåda på huden och utslag som  jag alltid haft har försvunnit nästan helt. Om en månad kan jag nog cykla till jobbet också (vi har snö fortfarande även på gatorna och det är klart minusgrader på morgonen och jag har 30 min till jobbet på cykel plus köldastma så tyvärr måste jag vänta in den sena våren för att kunna cykla längre turer). Cykeln kan nog tas fram för kortare turer om någon vecka eller två *längtar*. Det sköna är att vädret blivit så mycket varmare så jag kan gå längre promenader utan att få ont i höfterna av för tunga vinterskor eller astma av kylan.
    Jag sitter fast i precis samma läge som du. Så otroligt frustrerande.

Jag vill också ut och röra på mig mer men här är det bristen på framkomliga vägar som ställer till det. Vi har massa små mysiga skogsvägar och även en motionsslinga uppe vid bygdegården men det är ju bara is och snösörja där än vilket gör det väldigt knäligt att komma fram med barnvagn.  Som det ser ut nu så måste vi in till stan för att komma ut och promenera ordentligt, annars är det stora bilvägen som gäller och där vägrar jag gå med barnen med undantag för att gå till busshållsplatsen när det krävs. Jag skulle gärna åka in till stan och promenera iofs men tyvärr har jag skolbarn som kommer hem i omgångar och jag hinner inte hem innan dem då. Ser fram emot barmark och trevligare väder än idag iaf (dimma och blötsnö).
  • Asereht

Eller så gör man detta, supergott även som snacks speciellt med olivolja och lite sambal olek (min favvokrydda).

Knäckebröd med sesamfrön

LCHF Knäckebröd

Antal: 6 st

Tid: 25 minuter

Ingredienser

1,5 dl skalade sesamfrön

1 dl riven ost

1 ägg

Gör så här

Blanda – det blir en lite kletig smet. Bred ut tunnt på bakplåtspapper, grädda 10-15 min 175gr, skåra för bitar och vänd och låt torka på eftervärmen i ugnen.

Variation

I. Byt ut 1/2 dl sesam mot linfrö.

II. Tillsätt 1 – 2 msk olivolja, så blir brödet sprödare.

III. Med lite flingsalt samt olivolja, blir det ettgott tv-snack.

• Asereht

Quark är väl kvarg har jag för mig. Kan vara både kesoliknande och youghurtliknande.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**