• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-03-08 12:39:37 följande:
    Loreena jag tycker det var bra att du lyssnade på din kropp. Jag har också precis börjat, detta är väl dag 5 eller 6 för mig, och jag känner mig också bättre i kroppen på många sätt (framför allt är magen lugnare) men helt klart har jag vissa omställningsproblem, framför allt ILLAMÅENDE.

Jag kan inte låta bli att undra hur levern och gallan mår som ska hjälpa kroppen ta hand om allt detta fett???

Jag vet att LCHF-förespråkare naturligtvis anser att LCHF är BRA för hälsan och inte på något vis "farligt" eller skadligt, men nog måste det ändå vara så att de organ i kroppen som tar hand om fett får jobba hårdare och utsätts för mer belastning???

Nu ska jag ta ut mina pones som ska bli SEMLOR!!! Spännande...

K
    Vissa kan få ont i gallan med lcf. Det kan förklaras som att gallan varit i ide. På fettsnål kost bildas gallstenar och går man över till lchf vaknar gallan ur sitt slummer och stenarna ska ut. Det gör självklart ont. Levern vet jag inget om men känner spontant: vad är bättre att jobba med: kolhydrater som skapar inflammationer i kroppen eller fett som läker inflammationer?
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Loreena skrev 2011-03-08 12:43:48 följande:
    Kaya
    Nu vet jag inte exakt hur min svärmor åt, men hon åt mycket ägg och fick dra ner på det efter ett gallstensanfall. Men det är säkert individuellt hur gallan etc. reagerar. Nu äter hon någon form av GI ist.
    Får man detta problem minskar man på fettet ett tag och ökar sedan successivt efter vad man klarar så slipper man problemen.
  • helene306

Astrakan: Själv älskar jag att baka. Det är något jag verkligen saknar! Innan bakade jag massa onyttigheter att ha i frysen: mockarutor, sockerkaka, sega chokladrutor och bullar fanns alltid på lager till gäster. Nu finns absolut ingenting. Vissa dagar kliar det ofantligt i mina fingrar men vad ska jag baka? Jag har Annika Rogneheds bakbok men det jag testat har varit en liten besvikelse. Visst duger det som ersättning men jag saknar den riktiga fika (alltså det onyttiga ) Jag gör lite Lembas och nu Pones på sin höjd. Till kalas och annat kan det bli chokladbollar eller pannacotta men annars ingenting. Det är bara jag som äter fikabröd, sonen gillar mest det onyttiga och maken hoppar helt men Lembas och Pones mumsar han glatt av

kittycat: Ja, visst är det ett I-landsproblem Jag äger inga jeansleggings eller längre leggings. Trekvartsleggingsen åker fram när det blir varmare. Då är det fram med klänningar och tunikor Jag får hasa omkring med mitt gällivarehäng

• helene306
    tiiitti skrev 2011-03-08 14:49:08 följande:
    Ja så kör jag med.
    När man är här inne och läser och ser hur alla räknar och minimerar blir jag tveksam till mitt sätt.
    När någon har beskrevit en måltid reagerar folk att de är vääldigt mycket kolhydrater, samtidigt som jag har tyckt de ser väldigt bra ut. får väll helt enkelt ge de ett par veckor och se hur mitt funkar.
    Jag räknar inget, jag begränsar inte mejeri (men står jag still i vikt, får svullen mage eller går UPP i vikt då får jag dra ner på det lite), jag har ingen koll på hur mång akolhydrater jag äter på en dag. Inte fett heller. Jag äter när jag är hungrig och tills jag är mätt.

Det låter ändå som GI du åt innan och gick ner 10 kg på var ett sätt som funkade för dig. Kanske passar det dig bättre om du känner att detta ä knöligare? Själv tycker jag GI var jobbigare när jag åt det. Jag var även mycket hungrigare och suget hade jag kvar. Allt det slipper jag med lchf. Du måste ändå hitta ett sätt som passar dig! Här skriver många och vill ha input. Vi har alla olika mål och klarar olika mängd av allting. Det är ändå bra att ventilera och läsa hur andra tänker så man kan ta del av råd. Sen får du anpassa det till dig

Det blev en semla á la lchf-style. Eller semla och semla. Jag kan konstatera att det som gör en semla är det i mitten. Det är det jag har saknat i semla. Själva brödet kan fåglarna få Jag åt locket och två tuggor på Ponesen sen mumsade jag i mig innanätet och är nu nöjd som en gnu Sonen ville ha semla eftersom han missade semlorna på förskolan då han går hem innan mellanmålet. Hem, googla efter ett recept på semlor utan jäst, smälla ihop och in i ugnen. När hans bullar var där inne tänkte jag äh, vad fanken. Ett halvt recept Pones smälldes ihop, mandlar maldes (lat och skållade inte innan ), grädde vispades och nyss mumsades det. Innanätes-semla
  • helene306
    Kaya skrev 2011-03-08 18:02:06 följande:

Tack för recept på lembas! Nån som vet om man kan ta Fibrex istället för kruskakli (samma mängd)? Jag frågar bara för att jag har det förstnämnda hemma, men inte det sistnämnda!

K

Det borde väl gå om inte Fibrex är något som sväller för då kan man inte ta samma mängd. Lembas är lite tacksam tycker jag, man kan ha i både det ena och det andra vartefter man känner. Jag hade i kruskakli första Lembas-omgångarna, nu gör jag efter ett annat recept som föll mig och maken mer i smaken. Recept har jag här under "Bröd"
  • helene306

Lättja: Men så kan de väl för helskotta inte göra? Gör din egen mat. Skulle det funka?

Majlo: Ge det tid! Många ger upp lchf eftersom de inte går ner i vikt (läs rasar ner i vikt första veckan) För mig tog det 3 månader innan vågen hoppade ner 1 kg. För vissa tar det längre, vissa går även upp innan kroppen fattat att den får mat. Läs här för tips. Själv är jag visst känslig för mycket mejeri vilket har visat sig på både våg och en svullen mage. Så, nu blir det att minska grädde och creme fraiche i maten och få in mer smör

Välkomna alla nya!

Angående magen efter barn. Många får delade magmuskler som aldrig går ihop. Det hjälper inte med vanliga sit ups. Här är en bra övning, Tuplermetoden. Den funkar men det är ju detta med att göra det REGELBUNDET! De dagar jag orkar göra är faktiskt min mage betydligt plattare men sen orkar jag inte och magen pyser utåt igen.  

• helene306
    Majlo skrev 2011-03-09 10:42:42 följande:
    Tack för era svar
    Jag har lagt ner yogurten på morgonen sedan förra veckan, för det va precis det jag tänkte att
    jag äter för mycket...

De senaste dagarna har jag gjort till frukost
    2 mosade hårdkokta ägg med antingen skinka eller bacon stekt och fin hackat ihopblandat med lite majjo...

Jag e ju en riktig sås & Dressing människa så det blir ju mycket mejeriprodukter 

Ska skärpa mig och absolut inte ge upp än 
    En bra sås med mycket fett är hemmagjord beasås eller hollandaisesås. Jag tänkte ta till det nu när det blivit mycket mejeri. Om inget annat kan man hyvla smör över kokta grönsaker eller ta kryddsmör till kött/kycklin/fisk. Det är himla gott det också. Vill man ha kvar sin mejerisås kan man ta i lite olivolja för att "späda" och få upp fetthalten.
    Nej, ge inte upp! Det kommer om du bara håller i. Om inget annat kanske du märkt andra trevligheter sen du la om kosten som kan göra det värt att fortsätta?
  • helene306
    Kaya skrev 2011-03-09 11:11:03 följande:

helene, blir nyfiken på de där såserna (bea/hollandaise)... vad är det i dem? Är de i stort sett fria från carbs?

Idag är jag faktiskt HUNGRIG! Och pigg, och GLAD, och ganska effektiv när det gäller att få undan jobb!

kanske min kropp har vant sig lite nu... jag mår inte lika illa längre vilket är SKÖNT.

Jag ska ta lite ost nu så jag klarar mig till lunchen.

K

I såserna är det vitvinsvinäger, vatten, persilja, dragon, vitpeppar, smör och ägg. Nästan inga kolhydrater. Man gör hollandaise och bea på samma sätt. Skillnaden är att i hollandaise smaksätter man med citronsaft och ev. cayennepeppar. I bea har man dragon och persilja. Jag har ett jättelätt recept i min blogg under sås. www,helenesbaksida.blogspot.com

Härligt att illamåendet verkar ha lagt sig

jucea: Himla bra skrivet ovan!
  • helene306
    MrsMurphy skrev 2011-03-09 11:17:28 följande:
    Ärligt så börjar jag känna att jag käkar pones hela veckan och petar i resten av maten. Nu orkar jag inte bry mig längre. Men ruskigt irriterande att tanken någonstans var att jag skulle laga det mesta från vår lya. Men om min inköpslista till mina maträtter, som jag dessutom lagt ner arbete på, helt förändrats så tappas ju suget. Jag vet inte om svärföräldrarna reagerade över att det nästan inte var något på listan, men det blir ju inte så många varor när man gör saker. Så har de kompletterat upp efter hur de brukar göra eller något. Men om de nu tyckte att en ananasspäckad kyckling är bättre än mitt alternativ så får de helt enkelt laga själv. 

De är världens snällaste, men jag vet inte om listan har åkt till den andra lägenheten också eftersom vi ska stå för tre middagar så att de eliminerat allergibovarna.

Men suck, orkar inte. Känns så onödigt att laga ytterligare mat. Minikök med minilagningsmöjligheter och mellan 9-11 pers till middagrna. 

Det som suger mest är att jag vet hur dålig jag blev i helgen av salta pinnar. Kommer jag få tillbringa halva veckan på toa nu då... 
     Men fy vad surt! Jag förstår att energin har åkt i botten! Eftersom din mage inte mår bra av annan mat tycker jag du fixar ditt egna och petar i resten, typ äter det du kan. Kan de köra "my way or the highway" kan du göra detsamma, för din skull! Hur kul är det att må skit liksom, när man inte är hemma dessutom? Skit i det nu och planera för dig själv. Skit i listan och blir det frågetecken sen så säg att du hade din lista som som blev modifierad.
  • helene306
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-09 11:18:42 följande:
    Tack=)
    Får se hur jag gör, äter ju tacokryddan själv hemma, men då blir de max 5 på hela måltiden, har inte i hela påsen heller, men känner att de är mycket så ska beställa hem tacokrydda tror ja.

Blir kanske att jag tar en kyckling eller räksallad ist, känns nästan som ett bättre alternativ fastän de är taco-onsdag;P
    Gör egen tacokrydda så slipper du kolhydraterna i de köpta påsarna. Tacokrydda
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**