• helene306

**Den stora feta LCHF-tråden**

Klas-Ã…ke skrev 2011-03-09 12:24:01 följande:
    Är det något speciellt märke jag ska köpa eller är alla iprincip kolhydratsfria?
    De färdiga tacopåsarna innehåller massor av kolhydrater. Jag har ingen koll på märken eftersom jag blandar egen varje gång jag gör något tacoaktigt. Kryddan länkade jag till ovan.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-09 14:35:39 följande:
    Tog nyss en promenad till affären och handlade kryddor så jag kan göra tacokrydda. Köpte alla från santa maria(?) och antog att eftersom de inte stod någon innehållsförtäckning på kryddorna så är dom ok? För på t.e.x grillkrydda och allround kryddorna stod de!

Har jag gjort rätt nu? haha.
    Du har gjort rätt

jucea: Det där med att packa till fjällen, precis som dina svärföräldrar gör svärmor Hon handlar ALLT här hemma sen ska det åka typ 45 mil. Förutom att det tar onödigt med plats i bilen sparar man inet många kronor på att köpa där. Det finns en jättebra Ica-butik i närheten av byn där de har sin stuga. Det tar max 10 min att gå dit (5 om man tar bil). Sen står man där sista dagen och har en jädra massa mat som måste slängas. De brukar ta med 3-4 mål lagad mat också. Vi brukar ta med vissa torrvaror, resten köper vi på plats.
    Linda1976 skrev 2011-03-09 13:10:12 följande:
    Läs "ÄKTA VARA" - finns för inga pengar på Adlibris!
    Läser man den vill man inte äta något sen Den och hemlige kocken är helt suveräna men man blir aningens äcklad. Tänk vilket skit vi äter ... När jag läste hur de gör barnmat. Urk. Det bär emot att ge dottern köpegröt men hon gillar det ibland så . Pest eller kolera liksom. Igår läste jag en blogg om att det tjatas om att barn ska äta färdigburkar och köpeprodukter eftersom de är järnberikade. Programmet Plus hade visst jämfört och det är mer järn i hemlagad mat. (vad konstigt). Här är bloggen och inlägget.
  • helene306
    Kaya skrev 2011-03-09 15:12:01 följande:
    Ägg fett och c-vitamin! (pust)

På tal om det så undrar jag om ni kompletterar LCHF-kost med något speciellt kosttillskott och vad - om något - det är man riskerar att få brist på när man inte äter kolhydrater?

Helene, jag skulle kolla tacokryddan och kunde såklart inte låta bli att bläddra runt lite i dina recept...

Där stod att fläskfärs var bättre än nötfärs och blandfärs om man äter LCHF, varför? Jag föredrar ko framför gris (om det inte gäller bacon då förstås...) så jag hoppas att det inte är "fel" att äta nötfärs (jag köper alltid KRAV-färs, visst det är "bara" 10% fett men om man kombinerar med ost, olivolja osv så borde det väl bli bra balans på en hel måltid ändå).

K
    Jag tar en tablett Familj från Apoteket och D-vitamin nu under vinterhalvåret. Att jag tar Familj nu beror på att det är en burk vi "glömt" och äter upp. Annars har jag inet tagit något extra. När jag var gravid började jag äta Hemofer men slutade med det också. Jag hade bra järnvärde ändå.

Fläskfärs är bättre eftersom den är fetare. Nötfärs har lägst fetthalt. Jag gillar inte fläskfärs och använder blandfärs och häller på grädde om jag gör köttbullar eller kålpudding. Med lchf vill man ha det fetaste alternativet men kompletterar man med annat fett så tycker jag det är ok.
    Denebola skrev 2011-03-09 15:12:24 följande:
    Undrar hur mycket extra bränsle man får betala för att bilen ska dra all mats vikt
    Men eller hur! Svärmor sa åt mig att plocka ihop det sonen behövde. Tror du inte hon köpt det ändå? Inte hade hon och svägerskan kollat av med varandra så de hade typ 5 kilo bananer extra med sig. Hon slängde av 5 bananer till oss, de fick inte plats! Jag föredrar att köpa på plats än att slippa dra. Det väger ju mer än vad man tror och räkna sen ca 90 mil som allt åker tur och retur. Då blir det billigare att köpa det man är i behov av på plats Men men, det är ju inte för inte vi driver med svärmor om detta med att packa mycket. En gång när de skulle på utlandsresa fick hon betala 300:- för övervikt. Gissa vad som orsakade övervikten? 1 kg bananer Jag hade slängt bananerna men det tänkte inte svärföräldrarna på och betalade utan att tänka steget längre.
  • helene306
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-09 18:05:09 följande:
    Vad gör man när ens vänner inte förstår? De ända jag får höra är att du är redan smal bla bla ofta man tränar och äter som du gör blabla, klart du kan fuska osv.. Jag vill inte fuska, jag lider av ibs men mår bra nu. Och har sagt tusen gånger att magen mår bättre och därför fuskar jag inte, men dom verkar inte förstå. Blir så ledsen. Inte trackar dom på min vän som äter gi, bara för hon anses som större...

Var iaf ut idag och åt, men var inte så hungrig utan tog en liten macka och åt pålägget bara, ost, sallad, gurka och en liten tomatbit. Nöjd... Gick sedan in på pickaboo där dom säljer tonvis med godis, mitt favorit godis med, pinades av doften med stod imot och tänkte på tacon som ska ätas ikväll ist.
    Du står på dig som Denebola skriver. Upprepa det som får dig att må bra, förklara inte mer om de fortsätter tjata. Du mår ju bättre i magen av lchf där har du ditt argument. Tjatar de ändå så säger du bara "Valet är enkelt, skippa kolhydrater och må bra eller käka kolhydrater och ha magknip och rännsketa. Vilket hade du valt?" En del tystnar när man nämner B-ordet. Sånt får man inte prata högt om
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-09 18:38:49 följande:
    lagar tacos nu, hur mycket krydda ska man ha i köttfärsen??
    Vad har du för krydda? Den hemmagjorda kryddan jag länkade till tidigare räcker till 400 g köttfärs.
  • helene306
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-09 19:18:23 följande:
    Den du länkade till:) jättegott var de lite starkt då sambon vill ha i massa krydda men helt klart ett kanonalternativ, tänker aldrig göra på påsarna nå mer=)
    Jag tycker den blivit olika gång för gång även om jag hållt mig till receptet. Ibland salt som attan, ibland stark som attan. Jag har skippat saltet och dragit ner på chilipulver. Nu tycker jag att jag fått till en bra krydda. Ändå kan jag tycka den blir stark/salt trots modifiering. Jag antar att smaklökarna vaknat ur sin kolhydratdvala

Svart avföring? Ingen aning men ibland har jag fått det och ofta i samband när jag fuskat och ätit kolhydratrikt. Lite som att tarmen rensar sig.
  • helene306
    Anna med 3 trollungar skrev 2011-03-09 20:27:32 följande:
    Hur får man i sig rätt mängd med c-vita min med denna kosten?
    Har relativt bra koll på detta med kolhydrater nu tycker jag med planering
    Jag har så taskig koll men broccoli innehåller mycket c-vitamin. Paprika också men det är ju inte det ultimata lchf-valet. Kolla Livsmedelsverkets hemsida.
  • helene306

Kängrupåse, muffinsmage, skinnpung ... Jag kontrar med tunna och degmage. Men jag gillar uttrycket muffinsmage för det får jag när jag har mina jeans Min mage är verkligen som en deg och sonen på 6 år frågar ibland om det är en bebis till där inne. Tack för det liksom Jag har fått en snygg bula ovanför snittet denna gång men samtidigt finner jag den aningens charmig. Ligger jag ner är min mage plattare nu än efter sonen. Men magen är mjuk och go, sladdrig och dallrig. Jag har kommit på mig själv med att uppskatta min kropp mer nu trots att det är lösare och dallrigare både här och där

Asereth: Jag gillar ditt sätt att se på din kropp!  

Nu är minnet som det är (många sidor att läsa) men TACK för receptet på aioli! Det ska testas ikväll.

Hann inte med någon lunch idag så nyss klämde jag en ÄM-latte och några skivor ost. Konstigt att jag inte varit hungrigare än vad jag började bli runt 14. Till frukost vid 7 blev det 2 stekta ägg och bacon. Runt 10 en kopp kaffe med Cocosa och nyss ÄM-latten. Det blev lite för möe smörsmak känner jag så jag får se hur magen reagerar om ett tag. Men mätt-det är jag

• helene306
    Faile skrev 2011-03-10 14:42:16 följande:
    Ska bli intressant, speciellt som jag har 4 nära kompisar som gjort den open senaste året Förvånad

Lite lustigt är det att jag har gått 5,5kg på 5 veckor med lchf och ena kompisen som opade sig i december "bara" gått ner 8kg.
    Jag fattar verkligen inte hur sjukvården kan slänga på folk op utan att ens föreslå alternativa dieter, tex lchf som ju faktiskt blir mer och mer accepterat. Och som dessutom har så bra forskningsresultat.
    I mina ögon helt horribelt.
    Visst är det konstigt? Jag trodde (och de jag känner som opererat sig) att man rasar i vikt efteråt. Om jag hade opererat mig och en kompis till mig går ner mer än vad jag gör, då skulle jag känna mig bra blåst. En operation i onödan liksom. Men jag tror många ser operationen som en lösning på sina problem. Att de sen måste ändra hela sitt levnadssätt tänker inte många på. Det är i huvudet vanor och ovanor sitter. Det går inte att operera bort. Man klagar på lchf att det inte är bra, man vet inte effekterna på sikt. Vet man det om GBP-operationer? Ändå opereras allt fler och fler. Horribelt är ordet!
  • helene306
    Kaya skrev 2011-03-10 14:53:26 följande:
    Oj jag gillar verkligen kokos så jag måste testa att göra egen bounty! Men finns sukrin att köpa på någon vanlig affär, eller hälsokostaffär, eller måste man beställa nånstans ifrån?

K
    Jag har beställt från www.lchfbutiken.se. Kanske kan hälsokost ha? Jag har faktiskt inte kollat.
  • helene306
    Asereht skrev 2011-03-10 15:16:50 följande:
    Lägger till att många dessutom går upp igen då de istället för att göra livsstilsförändringar och ändra sitt beteende istället småäter sig upp i vikt igen. Personligen tyckr jag att man borde vara tvungen att gå i terapi innan och efter op för att komma till rätta med varför man är där man är. För en del handlar det ju om beroendebeteenden av olika sätt gentemot maten. Att man stryper magsäcken innebär inte att man kommit tillrätta med sitt beteende.
    Min mamma känner en kvinna som gjort op. Hon har förvisso tappat 16 kg men tror fortfarande att hon kan fika, dricka läsk, käka pommes och köpemat, späcka sig med massa skit som hon ätit innan. Det går ju inte ihop för fem öre! Men hon tror på fullaste allvar att det går att käka chips och annat gott efter operationen. Terapi vore inte helt fel som du skriver. Jag har märkt nu att ens beteende ändrar man inte på en kvart. Jag har ätit lchf sen 2009 med untantag för första halvan i graviditeten och jag har fortfarande inte fått bukt med mina ovanor, hur ska då de opererade fixa det? Ett sug försvinner inte bara så där efter en operation. Men men, kirurgerna tjänar pengar på detta så de behöver ju feta människor som opererar sig. (läs med sarkasm!)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**