• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

mian71 skrev 2011-03-07 13:46:33 följande:
    Nu har jag just varit och hämtat mitt paket med böcker. 4 stycken med temat LHCF mm. Och så en med Pettson..
    Här ska läsas! :)
    Åhh, vad blev det för böcker?

Jag får hem hjärnkoll på vikten och hjärnkoll på maten imorrn
    sen har jag ju iofs inte hunnit läsa knappt ett dugg av det paketet jag hämtade för 2 veckor sen heller :-P 
  • jeng
    mian71 skrev 2011-03-07 14:48:04 följande:
    Förutom Kackel i grönsakslandet (Pettson, vår favorit just nu, cd'n är det enda som spelas i bilen) blev det Matrevolutionen och LCHF-husmanskost beställde jag även Fettskrämd och Ät dig ner i vikt då de var på rean nu. Och eftersom jag äntligen kommit igenom de 40 sidorna (!!!!) ni skrivit sedan jag var inne sist så kan jag börja läsa dem nu :)

Trevlig läsning! Riktigt bra böcker!

Eller ja, ät dig ner i vikt är lite tradig, men nyttig ändå! 
  • jeng

Jag kan såklart inte ens läsa om att någon har beställt en bok utan att få abstinens, så jag var inne och klickade till mig ett nytt bokpaket på 5-6 böcker... Adlibris måste älska mig....

• jeng
    mian71 skrev 2011-03-07 15:02:43 följande:
    Ja jag ser fram mot att börja läsa nu :)
    jeng skrev 2011-03-07 14:53:07 följande:
    Jag kan såklart inte ens läsa om att någon har beställt en bok utan att få abstinens, så jag var inne och klickade till mig ett nytt bokpaket på 5-6 böcker... Adlibris måste älska mig....
    Jag är precis likadan. Och på cdon hade de någon dum bonustrappa så i mitt paket låg det även ett par cd-skvor (tonåringen klagar över att vi inte har NÅGON MODERN MUSIK!! i huset) och en dvd-box.. hmmmNär man kom upp i 600 kr var det dessutom fraktfritt.. ekonomin var det ja.. hmm Håller med om att bokreor är livsfarliga. Mannen gillar bäst när jag håller mig ifrån dem :)
    Men Oj då... cdon har jag ju helt och hållet till och med glömt att titta på!!! *går in igen*
  • jeng
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-07 14:56:52 följande:
    "Ät dig ner i vikt" gillar jag. Måste köpa "Matrevolutionen" också, får se över ekonomin. Bokreor är farliga saker.
    Ja, jag gillar också Ät dig ner i vikt. Men det märks att han inte är van att skriva. GI NOLL är så himla mycket bättre strukturerad och bättre skriven. Känns som att han har haft bättre hjälp med den! 
  • jeng
    Martina 76 skrev 2011-03-07 15:01:50 följande:
    Hur mycket kolhydrater "får" man äta för att det ska räknas som LCHF? Äter visst inte alls så kolhyratsfattig kost som jag trodde. Jag har lagt in gårdagens måltider på matdagboken.se och det blev följande:

Frukost: Turkisk yoghurt med lite hallon (ca 10 st)
    Lunch: Blomkålsgratäng (gjord på vispgrädde, creme fraiche, cheddar, vitlök) med bacon. Till detta lite sallad och tomat.
    Middag: Svampsoppa (gjord på champinjoner, creme fraiche, vispgrädde, 1 gul lök)

Summa summarum blir detta 35g kolhydrater. Är inte det ganska mycket? Och jag som trodde att jag åt LCHF-mat. Vad ska man göra för att dra ner på kolhydrater? Mindre mejeriprodukter? Men då åker ju även fettmängden ner.

Tips mottages tacksamt!
    35 är ganska mycket. Jag äter ungefär så mycket nu, och då måste jag börja ha koll på fettet och lite lite koll på kalorierna också för att det ska funka. Men det är för MIG, det kan funka för dig lixom...

20 gram per dag brukar man ju använda som nåt sorts normalläge! men alla vill inte äta så strikt. Sedan beror det på som nån sa vad ditt mål med lchf är!

Det du har gjort (om jag får gissa) tror jag är att du har gått på 5/100 regeln, och sen mest bara kört på? För även om du köper produkter med bara 5 gram i, så kommer du ju ganska lätt upp i 20 gram. Det handlar om att balansera sin mat, och ju färre kolhydrater desto bättre, i produkterna alltså! Det kan vara lite farligt att bara tänka att man äter godkända livsmedel, utan att se över sitt totala intag av kolhydrater.

Att äta för mycket kolhydrater vid en och samma måltid, speciellt på fastande mage!!, är inte heller speciellt bra! Så din frukost skulle jag arbeta om eller ta bort! Ingredienserna är tillåtna, men maträtten skulle jag inte säga är tillåten på strikt lchf (20 gram). Iaf inte som frukost eller som måltid. halvera mängden och ät det som efterrätt istället isåfall!
    Blomkål är bra, men det väger en del. När jag har ätit strikt så har jag fått hålla nere mängden på såna produkter, och har ätit mest sallad, sparris, gurka och squash. Men självklart måste man inte äta så strikt!

Hoppas det var några användbara tips! 
  • jeng

Åhhh vilken tur. Jag hittade inget på cdon som jag inte redan hade!!!!
    Eller vänta nu... Var det positivt eller negativt???

• jeng
    Martina 76 skrev 2011-03-07 15:23:04 följande:
    Jag är väl egentligen inte så superstrikt, särskilt som jag inte är överviktig. Men i och med att jag nu vill tappa de sista kilona så vill jag få fart på förbränningen! Jag gick in på matdagboken.se just för att jag antog att alla 5/100-produkter tillsammans blev rätt mycket och det visade ju sig vara så, tyvärr.

Är frukosten ok om jag tar bort hallonen? De står ju ändå för en ganska stor det av kolhydraterna. Vad ska man annars äta?! Suck!
    Som de andra skriver så är yoghurten inte så fet, och rätt mycket kolhydrater. ratiot är rätt dåligt alltså (om man nu gillar skaldeman ) vilket innebär i princip tt det är rätt låg mättnad / mängd kolhydrater. ingen vidare frukost alltså. det blir bättre om du nån timma innan du äter yoghurten grundar med ostskivor med smör på tex.

om du inte behöver gå ner i vikt direkt, så funkar det säkert alldeles utmärkt för dig att ligga på 35 gram. Men tänk på att inte ösa på med fettet på samma sätt, och tänk på att fördela dina 35 gram jämnt över dagen! att gå ner till kanske 65E% fett istället för 75E% är nog rätt rimligt. MEN det kan fungera för dig att äta precis så som du redan har gjort! lchf är väldigt individuellt. vissa tål mycket, vissa måste vara väldigt snåla med kolhydraterna, och vissa måste vara väldigt exakta med fördelningen om det ska funka!

jag äter tex lchf-bröd med smör och pålägg till frukost, sallader, röror på CF, majjo, grönsaker och kött tex eller gårdagens matrester. det finns många alternativ! en bit ost, kallskuret, avocado med räkröra... det finns ju hur mycket som helst.
    jag äter förresten alltid min frukost på jobbet, så jag behöver ha frukostmat som går att packa ner i matlåda, och gärna som ska förberedas dagen innan, men det finns jättemånga alternativ ändå!  
  • jeng
    LinneaEleonora skrev 2011-03-07 15:17:42 följande:
    Hej. 

Om någon har tid för lite frågor så kommer det ett par här :)

Jag är inne på att börja med lchf men får en känsla av att det är ganska komplicerat? Jag har inte så mycket tid att lägga på mat och framförallt inte pengar. Är det värt att försöka tycker ni? I det samhälle vi lever i idag känns det också som det är svårt att äta en kost som inte motsvarar den vi är vana vid. Jag menar då ex. när man är borta hos folk och när man ska handla hem saker till frukost och så. Hur får ni lchf att fungera i vardagen? Jag vill också kunna erbjuda kolhydrater till min sambo och framförallt min son då jag inte tycker att de ska behöva ändra sina vanor för det jag vill. Är det lätt att ha det så?
    Sen undrar jag om man blir piggare och får mer ork av lchf? Just nu är min ork i botten och dagarna långa och sega. Huvudvärk och trötthet gör att jag längtar till kvällen när jag gått upp och när kvällen kommer får jag ångest och vill inte gå och lägga mig så att morgonen kommer. Jag behöver en helomvändning och tänkte att detta kanske är grejen för mig.

:) 
    Hej,
    jag har en man och 2 småbarn som inte äter lchf - även om vi såklart har blivit mer inspirerade av det även i vår gemensamma kost! Det funkar bra. mannen äter oftast min mat till middag då vi äter ihop, eller på helgerna då. men på lunchen och frukosten så äter han det han själv vill, och då ingår kolhydrater. han har inga problem med vikten så därför funkar det för honom att kombinera kolhydraterna med min fetare mat.

hälsovinsterna är jättestora för mig! livet ser helt annorlunda ut! bland annat gäller det ork, kvalitet på sömn, lätt att somna på kvällen, mindre oro, stress och panikattacker som jag har mycket av annars, en mage som mår fruktansvärt mycket bättre än tidigare... 

en sak man ska ha klart för sig när man väljer lchf är att det är kontroversiellt för många fortfarande. man får frågor och måste förklara och försvara! Jag har valt att säga att jag äter lågkolhydratkost pga hälsoproblem (magen i mitt fall), men inte specifikt predika till folk att jag äter lchf! jag har social fopbi och känner mig inte riktigt redo att ta den kampen med alla jag träffar, även om fler och fler blir positiva!!!

att gå ut och äta kan vara ett gissel. går man till restaurang går det alltid att be om sallad istället för pommes. däremot märkte jag av i helgen att på buslandet med ungarna så är det inte riktigt lika lätt! då gäller det att ha kunskapen i bagaget så att man kan göra det minst dåliga valet! jag hittade tex en nachotallrik som jag kunde ta bort nachosarna på och be om mer sallad istället. och sen skrapade jag bort majsen som dom hade lagt på. det blev en del kolhydrater, men fortfarande godkänt! men kunskap är a och o. 

läs på om kolhydrater och näringslära, om du itne kan grunderna, och sen kan du börja läsa på mer specifikt om lchf, vilka regler som finns och lite sånt. krångligt är det inte, men "nackdelen" är att lchf är en individuell diet. det som passar mig, och fungerar för mig, kanske inte fungerar för dig! fördelen med det är att du kan anpassa dieten för att du ska må så bra som möjligt!!! det finns dock vissa grundregler som man brukar rekommendera till en nybörjare, och sen kan man utvärdera efter ca 3 veckor om det fungerar bra, eller om man behöver göra nån anpassning!

jag tycker absolut att du ska testa, det låter som att du kan få stor glädje av det!!

titta gärna in på min blogg kolhydratjakten.blogspot.com om du vill läsa om näringslära och kolhydrater. 
  • jeng
    mian71 skrev 2011-03-07 15:37:15 följande:
    Negativt helt klar :) Tänk framtida bibliotek.. eller.. nä förresten :)
    Och hur kinde du glömma cdon??
    Martina 76 skrev 2011-03-07 15:13:42 följande:
    Jag är snart på min målvikt, men vill väl gå ner sådär 3-5 kg till. Syftet i stort är ju helt enkelt att må bra och äta gott!
    Hmm... Min man skulle nog hävda att jag redan kan öppna bibliotek.... Om et inte vore för att det ryser lite i mig när någon annan läser mina böcker! Hahahaha.... Total tönt jag vet!
    cdon, jadu, där köper jag spel tänker aldrig på att dom har böcker! eftersom jag länsade både bokia, adlibris, bokus och dessutom min lokala irl-bokhandel på rean så kanske det räcker ändå...  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**