LinneaEleonora skrev 2011-03-07 15:17:42 följande:
Hej.
Om någon har tid för lite frågor så kommer det ett par här :)
Jag är inne på att börja med lchf men får en känsla av att det är ganska komplicerat? Jag har inte så mycket tid att lägga på mat och framförallt inte pengar. Är det värt att försöka tycker ni? I det samhälle vi lever i idag känns det också som det är svårt att äta en kost som inte motsvarar den vi är vana vid. Jag menar då ex. när man är borta hos folk och när man ska handla hem saker till frukost och så. Hur får ni lchf att fungera i vardagen? Jag vill också kunna erbjuda kolhydrater till min sambo och framförallt min son då jag inte tycker att de ska behöva ändra sina vanor för det jag vill. Är det lätt att ha det så?
Sen undrar jag om man blir piggare och får mer ork av lchf? Just nu är min ork i botten och dagarna långa och sega. Huvudvärk och trötthet gör att jag längtar till kvällen när jag gått upp och när kvällen kommer får jag ångest och vill inte gå och lägga mig så att morgonen kommer. Jag behöver en helomvändning och tänkte att detta kanske är grejen för mig.
:)
Hej,
jag har en man och 2 småbarn som inte äter lchf - även om vi såklart har blivit mer inspirerade av det även i vår gemensamma kost! Det funkar bra. mannen äter oftast min mat till middag då vi äter ihop, eller på helgerna då. men på lunchen och frukosten så äter han det han själv vill, och då ingår kolhydrater. han har inga problem med vikten så därför funkar det för honom att kombinera kolhydraterna med min fetare mat.
hälsovinsterna är jättestora för mig! livet ser helt annorlunda ut! bland annat gäller det ork, kvalitet på sömn, lätt att somna på kvällen, mindre oro, stress och panikattacker som jag har mycket av annars, en mage som mår fruktansvärt mycket bättre än tidigare...
en sak man ska ha klart för sig när man väljer lchf är att det är kontroversiellt för många fortfarande. man får frågor och måste förklara och försvara! Jag har valt att säga att jag äter lågkolhydratkost pga hälsoproblem (magen i mitt fall), men inte specifikt predika till folk att jag äter lchf! jag har social fopbi och känner mig inte riktigt redo att ta den kampen med alla jag träffar, även om fler och fler blir positiva!!!
att gå ut och äta kan vara ett gissel. går man till restaurang går det alltid att be om sallad istället för pommes. däremot märkte jag av i helgen att på buslandet med ungarna så är det inte riktigt lika lätt! då gäller det att ha kunskapen i bagaget så att man kan göra det minst dåliga valet! jag hittade tex en nachotallrik som jag kunde ta bort nachosarna på och be om mer sallad istället. och sen skrapade jag bort majsen som dom hade lagt på. det blev en del kolhydrater, men fortfarande godkänt! men kunskap är a och o.
läs på om kolhydrater och näringslära, om du itne kan grunderna, och sen kan du börja läsa på mer specifikt om lchf, vilka regler som finns och lite sånt. krångligt är det inte, men "nackdelen" är att lchf är en individuell diet. det som passar mig, och fungerar för mig, kanske inte fungerar för dig! fördelen med det är att du kan anpassa dieten för att du ska må så bra som möjligt!!! det finns dock vissa grundregler som man brukar rekommendera till en nybörjare, och sen kan man utvärdera efter ca 3 veckor om det fungerar bra, eller om man behöver göra nån anpassning!
jag tycker absolut att du ska testa, det låter som att du kan få stor glädje av det!!
titta gärna in på min blogg
kolhydratjakten.blogspot.com om du vill läsa om näringslära och kolhydrater.