• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

sininen skrev 2011-09-14 16:37:46 följande:
    Men alltså jag förstår inte riktigt, det innehåller ju vetemjöl? Men det ska alltså gå bra ändå eller?

Jag köpte den sockerfria chokladen idag och blåbärsbrödet. Brödet har jag inte testat än men chokladen är suuupergod! Jag köpte mjölkchokladen. Mums!
    Ja, om du tål gluten och kan tänka dig att äta vetemjöl. Det är ju mängden kolhydrater som först och främst styr vad som händer i kroppen. Men visst, det gäller att läsa innehållsförteckningen!

Chokladen har väl sockeralkoholer i sig va? Räkna med att du tar upp hälften av det, om än saktare än vanligt socker! Inte så LC som det står på etiketten alltså! 
  • jeng
    Golddigga skrev 2011-09-15 18:18:04 följande:
    Nu behöver jag snabba svar av er erfarna och grymma Lchf:are! Jag köpte ett bröd på ica maxi som bakat enligt Lchf och märket är "Carbzone" men när jag tittar på innehålls förteckningen står det att det är vetemjöl och jäst i?? Inget socker alls dock och kolhydrater per skiva är 4,2g. Är det här verkligen bra för min ibs mage eller är det "samma skit" som vanligt bröd? Jag trodde jäst och vetemjöl var döden för magen.

Har man blivit lurad??
    Lurad, ja det beror ju på vad du är ute efter. Det är inte ett mjölfritt eller glutenfritt bröd, och det påstår dom ju inte heller. Det är ju alltid bäst att läsa på innehållsförteckningen medan man är i butiken, då vet man ju. Jag har IBS, men tål vita produkter helt ok. Jag har inga problem med LC-brödet, har levt på det nu i en vecka faktiskt :-P och magen har inte reagerat alls! Jag äter 2 skivor per måltid, dvs 6-8 gram kolhydrater på brödet ungefär beroende på sort, och med bra pålägg blir jag jättemätt på det och står mig länge! en helt annan känsla än om det hade varit vanligt bröd alltså - ur den synvinkeln! Jag skulle ju kunna tänka mig att äta vanligt bröd med, om det inte var så mycket kolhydrater, så för mig är det ett jättebra alternativ. Någon har "spätt ut" mjölet med LC-grejer som gör att jag kan äta brödet! Perfekt tycker jag, men visst är man känslig för gluten så funkar det ju inte.

För mig personligen är det fibrer som min mage inte tål, medan gluten i vettiga mängder går bra.  
  • jeng
    Bordeaux skrev 2011-09-15 15:01:18 följande:
    Kunde inte låta bli att köpa en när jag fick syn på den i butiken. 9g Protein, 7g kolisar och 57g fett per 100g men hela kakan är tydligen på 80g bara.

100% kakao???!!! Som jag har letat efter nåt som har mer än 90%..... *avis*
  • jeng
    NSJD skrev 2011-09-16 09:41:43 följande:
    Så duktiga ni alla verkar vara! Går alla ner i vikt här eller? Och hur mycket gick ni ner första veckorna?
    Jag gick ner ca 3-4 kg med "vanlig" LCHF förra hösten, sen tog det tvärstopp på 69 kg. Det var det min kropp tyckte att den skulle väga. Jag gav det 8 nedrans månader (pga att min hälsa blir bättre), men sen gav jag upp och stramade in på fettet och kalorierna och då tog det fart igen. Nu är jag nere på 63 kg och har ett par kilon kvar till målvikten, men känner ingen stress över det!
  • jeng
    luppeti skrev 2011-09-16 11:00:13 följande:
    Hej hej! Testar lite olika lchf-recept och står nu och steker pannkakor efter ett recept jag hittade i en lchf-kokbok. Men det ska vara mjölk i smeten? Är det okej eller? Jag hade i gammaldags ekologisk mjölk med naturlig fetthalt på 3.8 - 4.5%
    Jag skulle inte påstå att mjölk är ok, medan andra säkert tycker det är ok.
    Mitt första tips är att inte gå på "LCHF-stämpeln" på recept, det kan innehålla både det ena och det andra som man inte borde äta, speciellt inte om man äter för viktnedgång! 
  • jeng
    Sigrid skrev 2011-09-16 13:43:11 följande:
    Jag tänkte köpa någon LCHF-kokbok. Har ni något tips?
    Hur strikt äter du?

Dahlqvist Guide och kokbok är bra om man äter strikt tycker jag. Äter man för hälsan så är Anna Hallén och Ulrika Davidsson bra, men de har vissa produkter i sina kokböcker som jag inte skulle kalla LCHF (quinoa tex) Skaldeman GI Noll (inte kokboken utan den vanliga) tycker jag är bra också. där får man jättebra fakta, plus att han spränger in massa enkla recept. han äter ju väldigt strikt så där kan man välja och vraka utan att tänka så mycket.
  • jeng
    ThePointOfItAll skrev 2011-09-16 21:27:45 följande:
    Juicea:

Du som brukar äta Atkinsbarerna, har du känt av någon blodsockerpåverkan? Jag får nämligen ett litet rus av dem, synd eftersom det är ett perfekt mellis när man är ute en längre stund. Nån gång har jag mått riktigt dåligt, som att ha käkat en stor skål ris typ, inget vidare
    Det kan kanske vara malitolen(?), för jag brukar inte reagera på andra sötningsmedel. Eller vad tror du, eller någon annan?
    Vad tråkigt!!
    Jag reagerar inte av Atkinsprodukterna, däremot kunde jag ju inte äta Pones som så många andra äter! Jag tror det är väldigt individuellt vad som triggar och inte! 
  • jeng
    mamman i skogen skrev 2011-09-17 08:34:48 följande:
    ska berätta vad jag tycker om den
    avis avis avis!!!!
  • jeng
    huxflux skrev 2011-09-17 17:02:20 följande:
    Hmm, okej. Fast jag äter ju inget socker. Kanske min kropp inte tål LCHF? Eller så kanske den inte tål så många kh... Tack för svar iaf :)
    Du är kanske känslig för mjölkprodukterna. Eller så borde du helt enkelt lägga dina kh på grönsaker istället så du får i dig lite vitaminer! Kan ju vara en sån enkel sak som järnbrist också!
  • jeng
    Postis skrev 2011-09-22 19:39:04 följande:
    Adams Family: Det låter jätteroligt och intressant!

Själv får jag nästan panik och är oerhört frustrerad. Jag kan nästan inte ha mina byxor längre. Har ökat i omfång runt magen, och det är inte luft vad det känns som, utan jag har helt enkelt lagt på mig. Och vågen visar ytterligare plus. Vet inte vad jag ska ta mig till. Sedan ett par veckor äter jag mindre, och jag har nästan helt slutat med grädde, har en liten skvätt i teet bara. Orkar bara inte med att väga maten, men jag skriver upp vad jag ätit idag (en vanlig dag, vilket det i stort sett alltid är):

Frukost: Två kokta ägg med en klick majonnäs (ca 2 msk). En kopp te med en skvätt grädde (ca 1 msk)

Lunch: Kycklingfilé med ostgratinerad broccolli och en klick majonnäs.

Mellis: Två frökex (linfrö, sesamfrö, ägg, fiberhusk, kardemumma, kanel) med bregott och ost. En kopp te med en skvätt grädde.

Middag: Biffar på blandfärs, med oliver och fetaost. Lite sparris till, och en klick majonnäs.

Blir nog en kopp te med en skvätt grädde till tv'n sedan.

Tycker själv att det ser bra ut, och portionerna är normalstora (åt rätt stora portioner tidigare). Dricker rejält med vatten under dagen, och är -tadaa!- inte så hungrig mellan måltiderna längre (har kämpat länge med hungern). Inte så att jag skulle kunna hoppa över mellanmålet, men jag är imponerad av att jag klarar mig på ett så lätt mellanmål (bakade kexen igår, veckan innan åt jag ett kokt ägg istället. Innan dess åt jag en bit Brie). Jag mår bra för övrigt med LCHF och tycker att maten är fantastiskt god, men kan inte acceptera att vikten smyger uppåt och att byxorna blir för små! 

Men hörni, vad ska jag göra för att få ordning på det här??? Börjar nästan gråta på morgnarna när jag tar på mig arbetsbyxorna.  
    Även av det goda kan det bli för mycket. Det kan alltså bli för mycket energi för din kropp (eller fett, vissa kroppar reagerar på fettet) så att du inte går ner i vikt trots att du äter rätt sorts mat!

Det låter inte som att du äter direkt mycket mat, men man vet ju aldrig hur kroppen funkar. Det kan ju vara så att kroppen tycker att du ligger på rätt vikt, minns inte hur mycket övervikt du har. Jag kom ju till en platå där jag gick upp/ner ca 2 kg hela tiden, det var en bra bit över min målvikt, och jag fick igång allt genom att minska på fettet och kalorierna, samtidigt som jag håller nere kolhydraterna. Jag äter inte heller direkt mycket av mejeri (grädde, cf mm) däremot ost. Nu när jag nästan har nått målvikten så äter jag mer frikostigt, med resultatet att jag fortsätter gå ner i vikt, sakta visst, men ändå! Så det verkar som att det handlar om att ta sig förbi den där ömma punkten så kanske det börjar funka igen!
  • jeng

Postis,
    Mängden mat är ju individuellt. Det gäller att lyssna till RÄTT mättnad. Magen ska ju inte längre bli full, utan kroppen ska få det den behöver. Det är två olika signaler alltså. En del har svårt att hitta den nya signalen, och då äter man ofta för mycket av det goda, just för att fylla magen! Mycket bladgrönsaker (sallad) är ett tips att öka mättnaden utan att få massa extra kolhydrater!

I och med att du bara har trivselkilon kvar, så kan det vara så att du kommer att pendla sakta upp och ner ett par kilo hit eller dit. LCHF funkar ju på det viset att den söker sig till kroppens idealvikt, och det är ju sällan samma vikt som VI tycker är vår idealvikt! Kroppen vill inte släppa på fettet, vilket gör att du ju inte heller får den där LCHF-mättnaden som blir när kroppen försörjer sig själv, och det kan ju vara anledningen till att du inte känner att du kan äta mindre! Det bästa testet är egentligen att dra ner på fettet och kalorierna, ät mycket bladgrönsaker och prova en period med lite magrare kött, men se till att du tillför fett i lagom mängd i form av smör, ost osv i måltiden. dra ner på mejeri, men det tror jag att du redan hade gjort? och se om det händer nåt med vikten då.  

• jeng
    Postis skrev 2011-09-24 19:39:26 följande:
    Jucea: Ja, mejeri har jag dragit ner på sedan en tid tillbaka. Har en skvätt grädde i teet bara (ca 3 msk/dag kanske). Får försöka dra ner på maten i helhet, tycker faktiskt det gått hyfsat igår och idag, men nu är jag lite hungrig. Får bli några fläsksvålar och en kopp te till filmen ikväll.
    Frågar igen om du har någon kontakt med Kaya?
     Ett annat pizzatips är att göra en ugnsomelett, ha på valfri fyllning och gratinera i ugnen. Blir inte som vanlig pizza såklart, men riktigt gott!  
    Nej tyvärr ingen kontakt med Kaya!
    Jag skickade henne ett meddelande för ett tag sen, men har inte fått något svar. Saknar henne också! 
  • jeng
    Allrona skrev 2011-11-30 12:51:06 följande:
    Det är mycket kolhydrater per gram i tuggummi. Jag har ett paket läckerol tuggummi framför mig nu, det innehåller 64 gram kolhydrater per 100 gram MEN ett tuggummi innehåller bara 1,1 gram kolhydrater. Alltså känner jag att det är ok att ta ett tuggummi ibland. (Dessutom tror jag inte man får i sig alla kolhydrater eftersom man inte sväljer tuggummit men det är jag inte säker på )
    De (och sockerfria halstabletter) innehåller sockeralkoholer. De tar upp till viss del av kroppen, men dessutom långsammare än vanliga kolhydrater. Blodsockersvängningen blir alltså mycket mindre. I överdriven mängd är det dock rejält laxerande Räkna alltså ca 1 gram / tuggummi så håller du dig rätt säker.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**