**Den stora feta LCHF-tråden**
Om ni vill ha en fylligare shake (milkshake/smoothie) så frys in grädde eller kokosmjölk som istärningar o mixa med :)
Om ni vill ha en fylligare shake (milkshake/smoothie) så frys in grädde eller kokosmjölk som istärningar o mixa med :)
Jag står också still i vikt utan fusk (eller ja, igår fuskade jag av ren depp eftersom vågen stått still i 1,5 vecka). Jag äter också "rätt" och även om jag bakar en del så äter jag knappt det - smakar bara. Dessutom bakade jag massor i början och DÅ gick jag ner i vikt. Skriver jag in på Shape up hamnar jag runt 110 gr fett 90-100 gr protein och max 15 KH. Och jag har INTE lust att strypa mina alternativ till mat så mycket att jag äter max 5 KH/dag - det känns både dyrt, tråkigt och extremt jobbigt. För att inte tala om väldigt smalt utbud av mat.
Mjölk innehåller mycket KH, välj grädde i kaffet istället :)
Min förfrukost (innan lämning på dagis) var två kokta ägg, en kopp kanelkaffe med en msk grädde o det blev 15 gr protein, 0 KH och 17 gr fett. Sen blir det lunch typ á 30 gr fett/protein och några få KH, och samma med middag. Då har jag "råd" med ett mellanmål om jag skulle behöva/vara sugen :)
Jag har för övrigt kommit på varför min kropp vägrar gå ner. Jag har en historia av jojo-bantning och självsvält och jag tror att några dagars försök till periodisk fasta gjorde min kropp livrädd, så nu är jag tillbaka på frukost-lunch-middag med ev mellanmål om det behövs, och så 4km power walk 3 ggr/veckan och försök till något motionsaktigt på helgen också ;)
Mammelie1891, bara inte kropp blir rädd av fastan (som min) och tror att du ska svälta dig själv. Då sparar den fettet istället för att släppa det ;)
Fasta ska man nog ägna sig åt (som någon skrev innan) när man nått sin målvikt eller är nära den, inte om man har 10 kg att gå ner. Kroppen måste ju vara trygg i att inte få mat 16 timmar för den vet att den kommer få det sen i 6 timmar.
NornaB: huvudbärken försvinner när kroppen har ställt om sig :) det kan ta upp till nån månad, men käka treo (om det blir FÖR jobbigt) och håll ut - det blir bättre! ;)
Mammelie, jag skriver under på det Allrona nyss skrev!
Jag är i samma sits - ätstärningar, hetsätning och självsvält i bagaget. Min kropp slutade tappa vikt nu när jag började försöka fastan - istället har jag gått upp i vikt!
Nyttiga fetter utan kh: kokosfett (ej härdat), lax, nötfärs, avokado (innehåller lite kh dock). Stek i kokosfett ist för smör, ha bara lite grädde i kaffet (eller äggmjölk eller kokosfett), ät inte yoghurt o bär, gör såser på créme fraiche (eller hollandaie- eller bearnaisesås - lalletstedts innehåller typ 0,5 kh!). Jag kan köra strikt frukost - middag - lunch med dig om du vill :)
Glass: jag gick ner 1,3 kg över påsk, trots öl o snaps (o lite janssons), men sen jag började periodisk fasta så står jag antingen still eller går upp. Tror att det bästa för mig är ordentliga portioner o hålla mig under 20 kh och runt 100 fett/protein.
Dagens utelunch: en fet smörstekt ryggbiff med chilibearnaisesås! SÅ gott!
På tal om sug - jag har ägglossning idag och är såååå sugen på choklad, så jag har faktiskt slängt ihop en kladdkaka att snaska på senare :D
Det här med protein - är det förödande att äta mer protein än 1-1,5 x målvikten om man vill ner i vikt? och "resten fett".. vaddå resten? resten av... vad?