-
Ja, dels gjorde ju jag det ett tag, eller nej det gjorde jag inte, men jag åt ju bara vissa sorter och i vissa mängder.... Men sen verkar det som att alla som är negativa till lågkolhydratkost BARA hör om slevar med fett och inga grönsaker, och den extremistiska lilla lilla biten av LCHF typ... Medan dom som är positiva och vill prova på har läst om hälsovarianten, den kanske lite för liberala för just viktnedgång... Hur sjukt är inte det att man bara hör det man vill höra?yena89 skrev 2011-06-02 13:55:30 följande:Sluta äta grönsaker? :/
-
Ja, förstoppningen är ju jättejobbig. Men egentligen så föredrar jag det till hur min mage var förr. Har bytt typ av IBS från lös till hård mage. Förr åt jag dimor som godis, och fick utan mediciner (och ibland med) se till att jag alltid visste var toan fanns och att jag inte var för långt borta! Däremot så gör ju förstoppningen att magen jobbar baklänges, och DET i sin tur har gett mig dyspepesin och halsbrännan och DET mår jag pesten av.... Bäst botemedlet mot dyspepsin är att bli kvitt förstoppningen, och det är på god väg. har bara behövt ta laxerande vid enstaka tillfällen sen i januari/februari, istället för 2 ggr i veckan innan dess! Så tarmarna har kommit igång! Nu måste jag abra lära mig vad jag tål och inte tål i form av mat (kolhydrater främst) så att jag kan hålla IBSen under kontroll, och det tillsammans ska troligtvis göra att dyspepsin minskar avsevärt!Primrose skrev 2011-06-02 14:17:49 följande:jucea: Usch, vad oerhört jobbigt med magen! Jag lider med dig och förstår litet hur du har det (även om det inte har dominerat mitt liv lika mycket som ditt), eftersom jag dels har haft ganska kraftiga magproblem tidigare (förstoppning i tio dagar var inte ovanligt, med kramper som följd t ex) och dels pga mina ryggproblem. Jag kan inte heller springa, fast jag gärna skulle vilja, eftersom ryggen säger ifrån (och ibland även knäna). Jag tycker mycket om att gå på Step-klasser, men det verkar tyvärr inte heller passa ryggen så bra längre. Får se om det lugnar ner sig. Det är även aktuellt med en ryggoperation om det blir värre.
Jag ser att ni har diskuterat förstoppning. Jag brukar vara som ett urverk nuförtiden och gå 1gg/dag. Men när diskbråcket härjade den senaste veckan tog jag citodon i några dagar och det orsakar förstoppning. Så jag fick laktulos och Cilaxoral utskrivet. Det satte "fjutt" på systemet. Men jag tog det sista gången i söndags, eftersom laktulos, i princip, verkar vara rent socker och därför inte går så bra ihop med LCHF precis. Nu är jag ganska förstoppad igen (har varit en gång sedan i måndags, troligen pga den nya dieten och att jag inte har kunnat träna, jag tar inte Citodon nu) och funderar på att ta Cilaxoral i kväll. Men det innehåller sorbitol, och det är ju inget vidare.
Kokosfett, som ni alla skriver om, kan man få tag i en ekologisk variant i vanliga butiker? Är det att föredra framför smör eller ska man helst använda båda parallellt?
Ett av de bästa kurerna för IBS är ju motion! Så det är lite tragiskt att min IBS ger mig dyspepsi som hindrar mig från att träna, vilket hade kunnat lindra min IBS... Moment 22, men nu jäklar! Eftersom jag inte har tränat i princip alls på så länge så tänker jag att jag säkert kan göra stor skillnad ganska omgående! Det sporrar mig! -
Vad jobbigt med din rygg förresten! Vad är det som är fel? Någon skada eller olycka, eller är det förslitning eller nåt sånt? Har för mig att du skrev diskbråck, men det kan väl uppstå av olika anledningar..?
-
Jo.... Tänkte skriva nåt om det förut, men det glömde jag visst bort :-PDenebola skrev 2011-06-02 17:36:03 följande:Okej
Btw, är det inte nescafe som innehåller en massa kolhydrater? -
Ja, sålänge man är medveten om det så är det ju ett val man kan göra! Men det är kanske inte det första man tänker på att snabbkaffe ska innehålla kolhydrater...mamman i skogen skrev 2011-06-02 22:18:54 följande:Står ut med det jag kör gevalias "nescafe" har även espressomaskin så jag har komprimissat bort kaffebryggaren för den har helt enkelt inte plats med alt i vårt minimala kök
-
Ronnbat, bra jobbat!!!!
Imorrn fm ska vi hämta min crosstrainer!!!!!nu ska dom sista fettvalkarna bort!
-
Det finns massor! Tyvärr brukar det vara svårt att få tag på ingredienser i vanlig matbutik, det ingår ofta sukrin, mandelmjöl eller liknande. Men mandelmjöl kan man ju göra själv iofs om man har kvarn eller mixer.Duntoffla skrev 2011-06-03 08:39:19 följande:God morgon!
Tänkte höra med er om det finns något fikabröd som funkar (och är gott) när man kör lchf och försöker gå ner i vikt. Vi ska ev ha gäster i helgen och det känns kul om man kan bjuda på något. Kan ju visserligen baka som vanligt och bjuda dem på men känns lättare om alla kan äta samma
Ett annat tips som många gillar är Bountys! Men då ska man ju gilla kokos då -
Lyckligamamman,
Jag tycker absolut att det är lättare med GI fas 2 tex att ligga på en bra nivå utan att räkna. Det kanske beror på att jag är mer van vid det, min hjörna räknar automatiskt ganska snabbt ut kalorier och kolhydrater på saker jag stoppar i mig, däremot så ar jag inte räknat så mycket på protein och fett innan jag testade mer strikt LCHF i höstas. Fördelen tycker jag är att det är fritt med grönsaker, vilket ger en stor frihet i sig, det är nåt man slipper räkna på! Sedan kan man tänka på att inte ta för mycket av allt det andra goda samtidigt, alltså tar man en knäckemacka (om man ni vill och gillar det) så kanske man inte tar ett bröd till middagen också, osv. Vad gäller fettet så tycker jag att det är mer naturligt att hålla koll på det. Det känns inte som att jag har på nåt extra fett nånstans, utan jag har fetaost i min sallad (som annars skulle klassas riktigt lågkalori-bantar-bla bla), tar lätt CF (inte superligt!) som sås till maten, eller lite ost på en smörgås, och på så vis så hamnar jag automatiskt på bra fettnivå! Ja, mycket mindre räkna tycker JAG, men jag vet ju att många andra tycker att friheten med LCHF är jut att man slipper räkna, medan jag absolut inte kunde äta LCHF utan att räkna!! Så vi tycker nog olika!
Du förlorar ju inget på att prova! GI och LCHF är så lika varandra att du kan gå över på GI ett tag och se vad du tycker, och sen bara gå tillbaka igen om du föredrog LCHF! Vill du prova på så får du gärna fråga mer! I min GI-tråd finns flera gamla LCHF:are!! -
Sukrin melis är faktiskt bättre, för sukrin löserinte upp sig som man är van vid att vanligt socker gör!Duntoffla skrev 2011-06-03 09:04:28 följande:Sukrin har jag redan hemma. Förvisso sukrin melis...
Älskar kokos! Var hittar man såna recept? Har du det? Kan ju förvisso googla men du kanske har ngt specialrecept?
Jag har aldrig bakat det själv, men kan tänka mig att det finns i recepttråden, annars finns det nog nån annan som länkar in ett bra snart -
I mina ögon så är det där en perfekt måltin - om man har nått sn målvikt och äter för hälsan! Därmed inte sagt att det inte funkar bra! Men jag känner spontant att det är för mycket kalorier (dvs fett) ihop med för mycket kolhydrater! Men samtidigt, om du äter det där som lunch när du är igång mitt på dagen så visst, och sen beror ju mycket på vad du faktiskt äter de andra måltiderna också!Lyckligamamman skrev 2011-06-03 09:26:06 följande:Jucea;
Det jag är mest oroad över när det gäller att gå från LCHF till GI, är att jag ju vant mig vid fullfeta mejerier, grädde i kaffet och såsen osv.
Detta kan räknas som en helt vanlig lunch för mej om jag äter mer GI än LCHF (enligt mej) :
1 ägg
ca 50 g räkor
ca 20 g fetaost
ca 2 msk olja från fetan
en tomat
ca 25 g mix sallad
ca1/2 röd lök
1 avokado
För mkt fett? Jag fixar inte att sitta och knappa in mitt intag i minmat eller liknande, så jag behöver lära mig på ett ungefär vad som är en bra fördelning.
Jag hade personligen skippat avocadon, eller iaf bara tagit 1/2, dubblat (minst) räkorna och bara tagit ett par tsk av oljan från fetaosten, men istället lite mer fetaost.
Alla ingredienser är kanonbra, så inget att ändra på av den anledningen, utan det handlar mer om fördelningen och kalorimängden! Och kalorimängden per måltid beror ju också på hur många måltider man äter, tex om man äter 3 stora och 2 mellis, eller om man bara äter 2 stora och 2 små tex...