Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis skrev 2012-02-15 18:30:16 följande:
    Jamen, herregud så gott det var med Pones!!!!! Blev en latmask-middag i dag: En pones med bregott och ost samt en kopp te med kokosfett!

Duntoffla, gör du Pones-receptet med 5 ägg och Po-fiber eller det receptet med 1 ägg, kesella, Po-fiber och Fiberhusk?
    Vilket recept gjorde du?
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-02-15 18:51:55 följande:

Det med 5 ägg och po-fiber.

Fast nu när jag ätit en Pones får jag lite ballongkänsla i magen som jag får när jag käkar kolhydrater så som pasta och sånt. Är det verkligen ok med Po-fiber?

Pofiber är 12g kolisar per 100g. Men det har ju väldigt låg densitet å andra sidan.

Lägg in receptet i matdagboken så får du facit!  
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-02-15 18:51:55 följande:

Det med 5 ägg och po-fiber.

Fast nu när jag ätit en Pones får jag lite ballongkänsla i magen som jag får när jag käkar kolhydrater så som pasta och sånt. Är det verkligen ok med Po-fiber?

Har du lagt upp receptet i tråden någonstans- hittar det inte!!!
  • Martina 76
    Carolinalovetobias skrev 2012-02-15 21:30:38 följande:
    Här sitter man med illamående, uppblåst mage och massa gaser. Har tröstätit ikv :( godis,chips, dipp..
    Ingen idé att gräma över vad som är gjort - nya tag i morgon!!!
  • Martina 76
    Maskinisten skrev 2012-02-15 22:34:54 följande:
    Så har andra dagen enligt LCHF förflutit, antar att det tar en liten vecka innan man kommer in i det och ett par månader innan man är riktigt van.
    Känner mig litet hängig, litet som jag druckit ett glas vin för mycket under gårdagen och sovit en timma för litet.
    Så har det blivit några rundor extra till muggen, men det är följdeffekter man enligt diverse, sidor, bloggar och trådar tydligen skulle räkna med, så ingen fara på taket.
    Tänker ge det en månad innan jag ger dieten ris eller roos...

Har faktiskt inte fått sug efter något just, däremot så det med grädde i kaffet kommer att ta tid att vänja sig vid.... 
    Heja heja! Bara att kämpa på! Snart kommer du att inse varför det kallas för njuuuuuuuutningsmetoden!

Vaddå grädde i kaffet?! Det är ju knappast något tvång!
  • Martina 76
    astro skrev 2012-02-16 02:06:16 följande:
    Svart kaffe går minst lika bra. Det man ska ersätta är mjölk (mot grädde). Men många LCHFare påpekar att det är lite riskabelt att dricka så energirika saker, vill man begränsa sitt energiintag lite är svart kaffe alltså bättre.
    Jag är lite rädd om min mage dock och tar både kokosfett och vispgrädde i kaffet.

Svamp är fantastiskt nyttigt och bra på alla sätt! Särskilt smörstekt! 
    Svart kaffe är att föredra! Särskilt om du redan dricker det - då är det ju ingen uppoffring.

Jag tog grädde i kaffet tidigare men det drar snabbt iväg med både kolisar och kalorier. Efter att ha slutat med det har min viktminskning satt igång så sakteliga igen. 
  • Martina 76
    Blommig skrev 2012-02-16 07:38:58 följande:
    Åhh, det kanske är så då.. Med grädden i kaffet! Jag började 1 jan, vågen visar stenhårt -3kg, och har gjort nu i tre veckor.. vägrar släppa mer! Har dragit ner på kaffe med grädde det senaste dagarna, men inte helt.. Kanske dags att ta bort det helt? Nåt annat tips på hur man får igång viktminskninen? Man blir liksom lite uppgiven.. Sen är jag dock glad över att mitt sockersug försvunnit helt, en sån enorm befrielse(!!) men samtidigt vill jag ju gå ner mer i vikt, behöver det! Såå, mer tips för att sätta fart? :)
    Kika här http://lchfklubben.se/healthandscience/ under "fettbrännartips" och "mejerier". Mejerier är tydligen insulinhöjande trots avsaknad av kolisar.

Mycket intressant läsning öht i bloggen tycker jag.

Jag började med äggmjölk i kaffet och försöker i den mån det är möjligt utesluta mjölkprodukter även i matlagning (utan att bli rabiat!). Jag använder tex kokosmjölk när jag lagar soppor i de fall där det passar bra. Men de sista kilona går seeeeeeeegt! Jag har 3-4 kg kvar (vägde 70.0 i morse - snöpligt att inte få väga 60-någonting!!!) och försöker hålla mig i ständig ketos och undvika mjölkprodukter. Annars går jag helt enkelt inte ner det sista.

Frågan är bara hur det blir när målvikten är nådd. Jag menar, man kan ju inte hålla sig i ketos hela livet för att hålla vikten. 
  • Martina 76
    Gladskit skrev 2012-02-16 08:13:19 följande:
    Jag körde med ketosticks i början men när jag blivit av med de kilon jag behövde bli av med så slutade jag och det är nog länge sen jag var i ketos. Att ständigt vara i ketos är nog inte bra och när du nått din målvikt behöver du ju inte vara det heller. Då är ju målet att jämvikta, inte minska i vikt.
    Nyfiken på varför du inte tror att det är bra att vara i ständig ketos?
  • Martina 76
    Gladskit skrev 2012-02-16 09:02:11 följande:
    Jag vet inte varför men jag tror inte det. Jag får väldigt läbbig andedräkt av det tex. Och nu när jag jämviktar så har jag inget behov av att bränna något lagrat fett. Utan jag ser till att kaloriintag och träning går plus minus noll och matar ju främst min kropp med energi från protein och fett så det är ju det bränsle som finns att bränna liksom.
    Jag hade bara dålig andedräkt första gången jag gick in i ketos. Efter det har jag inte märkt av någonting.

Jag vill ju gärna gå ner ordentligt i fettprocent och styrkträna upp lite nya muskler så jag tror att långvarit ketos är bra för mig. Tills sommaren ska magrutorna fram!  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**