• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

rednose skrev 2011-12-11 13:51:43 följande:
    Ni som har barn och som ger dem välling kanske kan hjälpa mig lite?

Jag försöker komma på ett bra recept på bra välling eftersom jag vägrar ge skräpet Nestlé och Semper lurar oss tro är bra för barnen. 
    Så, det som verkar poppis hittills är

havrevälling på mixade havregryn
    grädde
    skvätt mjölk

Men, jag funderar lite på om man kan ersätta havregrynsbasen med nåt annat?
    Kan man ge äggmjölk tro? Blir hon mätt då?

Problemet vi haft nu är att hon i en vecka vaknat mitt i natten hungrig och då fått välling (pulverskräpet)
    Jag har börjat göra egen välling sedan 3 dagar tillbaka och hon sover bättre men blir proppmätt jättefort (förmodligen för att den har grädde i sig)
    Är lite nojig att hon ska bli toktjock bara för att hon får så mycket fett och havregryn?? Borde jag vara det eller vad tror ni?
    Ska jag göra någon annan form av välling? Nån som har bra recept?

Just nu bakar jag lussekatter... tänkte att jag får äta en själv men vi ska ha gäster så jag har stått och gjort knäck, ischoklad, saffrans ricekrispies med cranberries och griljerat julskinkan! Inte mycket jag får äta själv men tur jag gillar skinka! :)) 
    Anna Hallén rekomenderar i alla fall äggmjölk och riktig mat och förbannar vällingen:
    http://www.annahallen.se/valling-och-miljo
    http://www.annahallen.se/valling-med-fullkorn
    http://www.annahallen.se/dialog-om-valling

Min dotter är 6,5 månad och dricker mest ersättning. Dock ger jag också både kött, frukt, grönsaker och även havregröt någon gång om dagen. Vällingen planerar jag dock att skippa och hoppas helt enkelt att vi kan hitta andra lösningar. Har funderat på att ge fet yoghurt på kvällen när hon blir lite äldre men det återstår att se vad som fungerar med tiden.
  • Maruid
    rednose skrev 2011-12-11 16:43:31 följande:
    Så som sagt, jag undrar alltså om jag oroar mig för mycket and dotterns välling/gröt då jag har grädde i den.
    Hon är 18 månader och älskar havregrynsgröt som hon käkar till frukost varje dag.
    Kanske kan hon nöja sig med gröt till kvällsmat oxå det tror jag nog.
    Mest kul att experimentera.
    Vi lagar ju hennes mat till alla mål om dagen, även till dagis då man till vårt skickar med egenlagad mat. Hon äter gladeligen det som serveras för det allra mesta och gillar välling på kvällen. (som mig. När jag inte åt LCHF tog jag ofta en skål välling efter löppasset)

Vad kan man tänka sig stoppa i fet yoghurt som inte ger en sockerkick?
    Banan funkar icke har vi märkt. :))
    Tidigare i tråden så har adams family sagt att till barn är det fullfeta produkter som gäller även om man ger kolhyderater. Dock rekomenderade hon att man ger aningen mindre kolhyderaterna än vanligt, dock är det  helt okej att ge exempelvis pannkakor stekta i mycket smör eller ge köttfärssås med spagetti istället för tvärtom ; )

Jag försöker tänka att barn ska äta sig mätta företrädesvis på grönsaker, proteiner och fett men att de också får andra saker. Jag skulle exempelvis inte förbjuda mina friska och icke allergiska barn att äta godis och kaka om vi går på ett kalas men till vardags och då det är jag själv som bestämmer kommer jag vara mer försiktig.

Men med fet  yoghurt så hade jag nog gett bär eller kanske lite hemmagjord äppelmos precis som jag ger till gröt. Då kokar jag ett gäng goda (gärna svenska) äpplen och gör puré av med lite kanel och kardemumma. Det ger mycket och god smak även om man ger små mängder så jag fryser in i små burkar.
  • Maruid
    Zenia skrev 2011-12-12 14:03:34 följande:
    Nej nu visar vågen +1kg. hade tänkt vänta med att väga mig tills en vecka hade gått men kunde inte hålla mig :(
    Ha tålamod. Det kan ta dagar, veckor och till och med månader innan kroppen fattar. Ge det tid! Mät dig med måttband istället och strunta rätt mycket i vågen inledningsvis i alla fall.
  • Maruid
    BeccaStina skrev 2011-12-15 22:18:06 följande:
    faaan va jag hatar att stå still, har tappat 0,7kg på 3 VECKOR! nu ska jag faan se till att det visar - på vågen nästa vecka, MAX 10g kolhydrater om dagen får det bli!

någon annan som har några tipps?

sisst jag stod still gjorde jag det i 3 veckor sen hoppade jag ner 1,8kg så nu håller vi tummarna på att det blir så igen + att mensen är påväg att ta slut och då kanske det försvinner lite till..
    Själv har jag de senaste två veckorna varit lite mer generös med kolhyderaterna. Första veckan resulterade det i minus ett kilo så jag körde på men fick nu vid ägglossning ett par hundra grams plus. Jag tror det där kan pendla upp och ner rätt rejält och kanske handlar det bara om att kroppen har sina toppar och dalar.

Själv korrigerar jag inte med att äta ett underintag på kolhyderater utan håller mig runt 20 men ser till att lägga mina kolhyderater på bra saker (grönsaker främst) och att se till så att alla nivåer av kalorier, fett, protein ligger rätt jämt och att tänka på att det kommer från mat och inte olika godsaker eller liknande. Betalar det sig sedan inte på vågen någon eller några veckor så tror jag helt enkelt att det är tålamod som gäller, speciellt om man ändå har gått ner eller fortfarande går ner men mer sakta än man önskar. Kroppen är ju en rätt komplicerad maskin som inte alltid gör och svarar precis som man önskar.

Och fungerar det trots allt inte då så hade jag börjat med att utesluta godsaker, mejerier, skurit ner på grönsaker och gått upp i fettintaget.
  • Maruid
    BeccaStina skrev 2011-12-16 15:29:44 följande:
    grejen är den att jag legat på ca 15-20g kolhydrater om dagen nu i 3 veckor och då har kolhydraterna kommit näst intill enbart från grönsaket då vi har ätit kött eller kyckling till så där tror jag det e bättre att dra i från än lägga till ytterligare.

Godsaker äter vi inte alls, men vi har varit på 2 julbord så det kanske är det som gör det..
    Ja, hade jag varit på julbord två gånger och ätit av annat är rena lchf saker hade jag nog varit glad att jag hade gått ner under samma period. Om jag äter annat än ren lchf lägger jag på mig vattenvikt i princip direkt.

Nåväl, hitta ett sätt som du trivs med och som fungerar. Mår du bra av att gå lägre i kolhyderater så varför inte?
  • Maruid
    Sigrid skrev 2011-12-19 12:41:15 följande:

Vet att jag frågat förut, men tror inte att jag fick något svar då. Så jag testar igen.

Om man äter "strikt" LCHF, vad menas med det?

Jag ha alltid tänkt strikt med den gräns man har satt för sig själv och att 20 kh är den gräns många applicerar så alltså att hålla sig under den. Dock såg jag att adams family svarat 10 kh per dag som definition så tolkningarna varierar ju, hon är dock säkert närmre den korrekta sanningen än vad jag är.

Det jag i alla fall har syftat på då jag skriver att "vara strikt" är att man ser till att man äter bra saker. Alltså även om jag håller en bra balans i kolhyderater, kalorier och proteiner men får i mig detta genom att leva på lchfglass, ischoklad och nötter så tror jag inte att det är bra för kroppen i längden. Jag tror att kroppen behöver riktigt mat och näring i första hand och jag tror att man kan stå stilla eller gå upp baserat på att kroppen trots det lilla intaget ändå inte kan fungera normalt på så kallt onödiga saker.

Sedan tror jag absolut att det går bra att äta den typen av saker ibland men att man måte vara försiktigt och att godsakerna får komma först efter att man ätit mat. Det är min filosofi.
  • Maruid
    annanas15 skrev 2011-12-20 08:37:48 följande:
    Hej alla målmedvetna! Jag och min mamma är skvatt galna som börjar Lchf idag, Innan jul och nyår...Men det ska nog gå, jag har läst och läst men tycker inte jag hittar klar info om hur man ska börja. Jag tänker max 20 kolhydrater om dagen, sen då....Ska jag mäta/väga fett och protein också eller är det bara att köra på en höft. Såg någon rekomendation om ca 1 gr protein till kroppsvikt och någon siffra på fett också. Men detta känns väldigt krångligt.

Hur gör ni andra, och ursäkta om den här frågan ställts en triljon gånger men jag orkar inte gå igenom alla tusen inlägg =) 
    Välkommen hit!

Mina först två veckor åt jag fritt av allt utom kolhyderater i princip.
    Därefter under två månader vägde och mätte jag allt och höll mig till 1,5 g protein per kilo målvikt, 20 kh per dag och under mitt rekomenderade intag av kalorier i förållande till mitt fysiska behov.
    Senaste månaden väger och mäter jag inte så exakt då jag vant mig vid vad som fungerar och vad som inte fungerar. Dock ligger jag ofta runt dem siffror jag angav om jag testräknar någon dag.

Andra rekomenderar detta sätt:
    http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/lchf-for-dummies/

Hade jag varit du i dagsläget hade jag över jul och nyår struntat i proteiner och kalorier och ätit mig mätt i första hand. Att sluta med kolhyderater över julhelgen kan vara ett tillräckligt stort steg och om det blir för rörigt är det lätt att man struntar i det. Sedan hade jag sett resultaten och justerat efter helgerna. Vissa överäter protein (läs jag) och andra har svårt att få i sig tillräckligt. Ja, det tar ett tag att hitta blans och nivå och kanske kommer du och din mamma ha olika toleransnivårer för ert ätande då det är väldigt personligt.
  • Maruid
    Loreena skrev 2011-12-21 22:47:25 följande:
    Hej alla glada!
    Nu är jag i v. 13 och mitt graviditetsillamående har äntligen börjat lägga sig, tack och lov! Det har verkligen varit en pärs med konstant småätande och en kosthållning som varit helt upp och ner. Det jag har "kunnat" äta de senaste typ 2 månaderna är potatis, ris, mängder av bröd, pulversåser(ve och fasa!), frukt, bär, grönsaker, pizza och en massa annat skräp.... Fet mat, ägg, kött och fisk har jag ätit minimalt av...

Nu känner jag mig inspirerad att börja äta nyttigt LCHF igen. Jag tänkte göra en successiv nedtrappning till en liberal LCHF , tillåta fri mängd mjölkprodukter, lite mer frukt och bär, nötter och en del rotsaker, men i övrigt skippa socker, mjöl, pasta, bröd, chips, halvfabrikat etc. Jag mådde så mycket bättre med LCHF och jag saknar min lugna mage som jag hade då. :)

Under min förra graviditet la jag på mig en massa vätska, hade jätteont av foglossning i 9 månader efter att sonen föddes och hade grym halsbränna.. Så nu blir det ett experiment för att se om en liberal LCHF kan vara till hjälp för mig.

Hur går det för er andra såhär inför julen?
    Ja, graviditetsillamående kan ju verkligen vara jättepåfrestande om det vill sig illa så det är inte lätt med maten alltid. Men skönt att dubörjar må bättre.

Här är det trettioårsdag idag och sedan julafton och nyår som står för dörren. Jag tänker dock försöka upprätthålla lchf om än aningen med liberalt än till vardags. Har gjort lite lchf godis som jag ska ta med och bjuda på då vi är bortbjudna. Jag vågar helt enkelt inte gå tillbaka till "vanlig kosthållning" och fuska mig igenom helgerna eftersom jag får så ont i magen. Men vi får väl se vad som sker, just nu känns det jättebra i alla fall.
  • Maruid

Oj vad ni skriver!

Ja, här har det blivit mycket fusk trots att det inte var tänkt så. Tyvärr har rekationen inte varit "oj vad gott" utan "aj vad ont". Insåg att jag haft galen migrän för första gången sedan lchf och känt mig allmänt döende. Seg, trött, borta...

Så även om jag trodde att jag redan visste det så konstaterar jag det igen; det är inte värt det!  Känner mig ju som jag är minst tio år äldre och dessutom saknar jag riktig mat och känslan den ger mig. Men varför lockas man av att fuska då det egentligen inte ens smakar gott. Nästan allting som jag testat har bara varit besvikelse.

Nåväl, nya tag helt enkelt. Dock för min del lite tystare i tråden nu också eftersom hushållet har semester och därför försöker passa på att njuta av varandra så mycket vi hinner. Men jag läser här varje dag och ser vad ni har för er ; )

• Maruid
    Anna-Sara skrev 2012-01-01 11:58:05 följande:
    Tack!! Jag hade något sådant i tanken, sunda storlekar på portionerna, rörelse men mindre snabba kolhydrater och socker!
    Det finns en tråd, LCHF för gravida.
    Där är flera som pratar om sina erfarenheter, tankar och upplevelser på ämnet.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**