• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Teskedsmamman skrev 2012-01-17 09:45:37 följande:
    Åh, vad jag inte älskar tiden mellan ägglossning och mens... ena dagen kan jag väga 69.3 för att nästa dag väga 70.5 och jag äter rätt alla dagar! Men ändå får kroppen ibland för sig att "oh huh! nu måste vi samla vätska" *surar*
    You are not alone, I am here with you Tungan ute
  • Maruid
    NoahLeah skrev 2012-01-17 10:14:35 följande:
    Nu har jag funderat klart, jag ska knepa ihop en tvåveckorsmatsedel som funkar både för mig och familjen sen kör vi!! Nu ska fettet bort.
    Det STORA problemet för min del är dock att det lätt blir samma mat och då tröttnar jag så tar mer än gärna emot olika lunch/middagstips som funkar när man är en heltidsarbetande (skift) 2-barnsmamma där det ibland måste gå snabbt med maten.
    Denna blogg har rätt många och hyffsat snabba vardagsrecept:
    mammasdeli.blogspot.com/

Dessa båda eller varianter på dem har blivit stående favoriter då tiden inte riktigt räcker till:
    mammasdeli.blogspot.com/2011/10/lchf-tandoori-kycklingpanna.html
    mammasdeli.blogspot.com/2011/10/lchf-tacogratang.html
  • Maruid

Tack för svaren!

Jag har ju gett henne lite vete i form av bröd och även i någon grötsort. Jag vill absolut att hon ska kunna äta vad hon vill när hon blir större men att växa upp på bröd och andra kolhyderatprodukter är ju inte idealt.

Nåväl, då får det väl bli havregröt eller bovetegröt fortsättningsvis ; )

• Maruid
    mamman i skogen skrev 2012-01-18 06:54:33 följande:
    Har röstat och håller tummarna!
  • Maruid
    luspudel skrev 2012-01-18 16:44:10 följande:
    Alltså Gud. Tusen frågor. Men tex. sån här glass, kladdkaka osv som är ok, hur ofta kan man äta sånt? ( ) Jag menar inte att man ska äta det varje dag men typ en gång i veckan, som fredagsmys eller så? Eller är det för mycket?
    Kan man låta bli så är det väl bättre. Jag försöker begränsa mig till att äta den typen av saker då jag antingen har gäster eller själv är gäst någonstans. Men att helmysa så som vi gjorde förr varenda helg är numer ett minne blott. För även om det är bättre godsaker så för många godsaker ger ingen viktnedgång.
  • Maruid
    NoahLeah skrev 2012-01-18 16:45:19 följande:
    Om man någon gång råkar "slarva" och äter grovt bröd sabbar man allt då?
    Det är ju inget bra val precis. Men att "sabba allt" är väl att gå långt. Alla har vi väl gjort avsteg i olika grad från lchf och sedan fortsatt dagen efter eller målet efter.

Att välja att äta brödet är ju lite onödigt då det finns brödsubstitut men gjort är gjort och så går man vidare i livet. Så gör i alla fall jag. Man ska dock inte förvänta sig viktnedgång om man äter bröd eller liknande.
  • Maruid
    jajja81 skrev 2012-01-19 09:17:31 följande:
    Hur mycket kokosfett ska man ha i kaffet eller te?

Jag har i en rågad tsk nu, känns som att det räcker mer än väl! Dricker en kopp om dagen, man kanske ska dricka mer?  
    Jag har en msk i te och dricker jag ägglatte har jag mellan en och två msk.

Rekomenderat intag enligt kostrådgivare inom lchf är tydligen totalt  50 gram per dag men då kan det ju vara att du steker i det, lägger det i mat etc.
  • Maruid
    kokos skrev 2012-01-19 18:43:41 följande:
    Ser i mat-tråden att någon kör med ägglatte till frukost. Hur gör man den????
    Jag mixar 150 dl vatten, 1 äggula och 30 gram kokosfett med en espresso och 1 msk grädde.
  • Maruid
    Maruid skrev 2012-01-20 09:56:06 följande:
    Jag mixar 150 dl vatten, 1 äggula och 30 gram kokosfett med en espresso och 1 msk grädde.
    150 ml självklart ; )
  • Maruid
    rödnos skrev 2012-01-20 14:21:16 följande:
    Tycker det Zytomierska var riktigt bra. Trist att en bunt bittra brudar ska sitta här och baktala en person som står för samma saker som ni själva. Man skulle kunna tro ni är avundsjuka. nej, kolla igen och kolla på Eftersnack oxå. Hon var ju bra!
    Är det att baktala en person och vara avundsjuk bara för att man inte tycker att hon gör bra ifrån sig i en debatt och för att kommentera på att hon inte nollar?

Bara för att någon har andra åsikter än dig så har dem väl lika mycket rätt att uttrycka den då samtalet just nu handlade om intrycken av debatten.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**