• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile skrev 2011-06-10 21:48:11 följande:
    Kroniska sjukdomar suger verkligen. Men jag antar att man även lär sig leva med det och det låter ju toppen att du faktiskt ändå har hittat något som hjälper {#emotions_dlg.flower}

Nu har jag fattat ett beslut gällande sommaren och lchf. Jag kommer satsa på att hålla vikten jag har istället för viktnedgång.
     Jag kör så strikt jag kan. Men med tanke på alla resor och utflykter som är planerade vet jag att det kommer bli skitsvårt att vara strikt, så jag släpper lite på tyglarna under semestermånaderna.
    Vill inte behöva få ångest varje gång jag måste äta "förbjudna" grönsaker på restaurang tex, bara för att de inte har tillräckligt fet sås, eller vitkål
    Dessutom finns det vissa saker som bara måste vara tillåtet sådana här dagar när det är över 30 grader varmt och balkongen är sommarfin, och det dessutom är fredag. En iskall öl innan läggdags tex
    Jag har också semesterångest! Dels så vet jag att det blir svårt med maten (om jag inte ska vara rejält bökig) eftersom vi kommer göra mycket långa bilresor, bo på hotell, i husvagnen, äta i nöjesparker osv Sedan VILL jag också äta mycket av det vi kommer att utsättas för. Dricka vin och äta ostar i frankrike, äta croques monsieurs (ojoj vilken synd!!) mm.... Jag hoppas på nåt vis att jag ska komma så långt ner som möjligt på vågen så att jag ska vara mer och mer motiverad till att inte sabba det

Jag kommer väl ladda med mig en hög med shaker, försöka hålla igen på komplett onödiga saker (som att käka en chipspåse på hotellet typ) och hoppas på det bästa! Eftersom jag även äter strikt på kalorierna så funkar det ju inte öht med restaurangmat, även om jag kan försöka göra bra kolhydratval!! Jaja, det löser sig nog! Och det är ju som tur är inte hela semestern som vi ska vara bortresta!
  • jeng
    Faile skrev 2011-06-10 22:26:17 följande:
    Nej det är verkligen skitsvårt detta med diet och semester.
    Vi ska bila från Åland ( ja, vi börjar ju med båten ) till småland i sommar och vara på resande fot i 3 veckor. Dessutom blir det en del stugboende med släkt osv här, tjejhelg och annat kul.
    Så för att inte behöva ha ångest varje gång man "tvingas" fuska, måste jag nog släppa tanken att vara strikt rakt igenom den här perioden.

Känns väldigt skönt faktiskt att ha det bestämt. Kan vara bra för kroppen att vila också, har ändå gått ner nästan 10 kg på mindre än 4 månader. Lyckas jag hålla det bra och gå ner ändå är det ju det toppen såklart, men jag släpper kravet att jag måste vara strikt just nu.

Frankrike låter härligt Solig
    Ja precis! Om inte annat så kan ju ett par veckor av dieten påminna en om varför dieten är det bättre alternativet! Inte bara viktmässigt (för upp lär man ju gå) utan hälsomässigt med! Visst GÅR det att pyssla och packa matsäck och fixa och dona så att man kan hålla dieten, men som du säger så vil man ju kunna gå med ut och äta utan att behöva räkna på allting! Jag är ju ensam med min diet också. Om maken också hade kört den så hade det ju kännts mer rimligt att göra allt det extra!
  • jeng
    Faile skrev 2011-06-11 08:35:53 följande:
    Fast jag kommer köra lchf hela vägen igenom ( ingen mer öl här inte ), bara släppa kravet på strikt då och då så sommaren blir lite lättare
    Ja, jag har ju lixom redan släppt LCHF och börjat försöka testa olika kolhydrater för att se vad min kropp tål och inte tål. Nu ärjag ju igång strikt på kolhydraterna igen för det ballade ju ur totalt med sug och drai kylskåpsdörren... Så vi får väl se hur det blir I Frankrike ska vi bo på ett ställe där sist vi bodde där så får man en korg med Croissanter, jorgubbssylt och nutella till frukost! Jag blir både förskräckt och supersugen på samma gång.....
  • jeng

Och öl förresten, det smakar ju alltid skit
    På drickafronten brukar jag aldrig ha några problem, men nu kom ju min man hem med 3 flak av min favoritcider från Tysklandsresan för en vecka sen.... *mutter*

• jeng
    Duntoffla skrev 2011-06-11 10:17:03 följande:
    Nej, öl är ju såååå gott! En iskall veteöl när det är varmt ute. När jag var gravid var det just öl som jag saknade. Jag har aldrig druckit mycket men jag dricker nästan aldrig numera trots att jag är icke-gravid och kan. "kom av mig" lite under graviditet och amning. Jobbar inom vin/öl/spritbranshen men det blir som sagt sällan nu när man inte är på jobbet och provar vin.

Vet dock att det troligen blir lite när vi är uppe hos svärisarna på semester i sommar. Nu låter de som värsta alkoholisterna (det är dem inte) men det är betydligt vanligare att dricka där än vad vi gör hemma eller vad mina föräldrar gjort.

Känns som om det kommer bli lite bökigt med maten i sommar men jag kommer göra så gott jag kan. Kan jag hoppa över potatissallad och sånt gör jag det, däremot vet jag att det kommer blir ngn hamburgare på Donken på väg upp till Norrland. Orkar inte in och leta efter ett perfekt matställe när man bara vill komma fram fort.  Jämfört med hur man KAN äta och ibland har ätit förut så kommer det ändå vara bättre trots att jag fuskar lite. 

Ja, vi får höra ibland att vi dricker så himla mycket! Jag dricker ofta ett glas vin på kvällen, två vid vissa tillfällen. Visst har jag alkoholfria kvällar också!  Men det ingen tänker på är att de själva sitter på krogen sen 2 kvällar i veckan. Grundar med en flaska vin hemma och sen 4 öl på krogen typ... Vem är det egentligen som dricker mest? Varför måste det vara negativt bara för att man hellre njuter av sitt vin till god mat som passar bra ihop, istället för att man dricker bara för att bli full? Usch... Jag har aldrig varit nån festmänniska! jaja...

Vad gillar du för veteöl? Det är ju faktiskt öl som jag kan tänka mig att dricka!  
  • jeng
    Dysch skrev 2011-06-11 10:20:41 följande:
    Hej.

Ja undrar om ni skulle kunna hjälpa mej.
    Vi ska grilla ikväll och kan inte komma på vad vi ska ha för tillbehör.
    Känner mej helt nollställd 
    sallad, grillad halloumi, oliver och fetaost, hemgjord bea (eller köpt om man inte orkar), ugnsrostad paprika med nån go fyllning, spett med squash och tomat, grillad sparris.... jag tror jag skulle kunna rabbla ett bra tag till
  • jeng
    Duntoffla skrev 2011-06-11 12:52:59 följande:
    Jucea- jämfört med många andra länder i Medelhavet dricker nog svenskar sällan. Eller rättare sagt vi har andra dryckesvanor. Här är det mer legitimt att helgdricka än varje dag trots att mängden ofta blir mer vid "helgsupandet". Jag har inga åsikter i ämnet så länge folk mår bra och inte är beroende och skadar sig själva eller omgivningen.

Hoegaarden är en fräsch blommig veteöl, sen gillar jag Erdinger också. Sen är jag nog mest en ale-människa. Mums! Vanlig lager är inte min melodi oftast.

Long drinks och cocktails på småflaska blir allt vanligare även på Systembolaget.

Nu har vi precis ätit lunch och det blev lite småplock från sambons catering. Löjrom, avokado, ägg, lax, pastrami och lite bea. Lite av varje. Pallar inte att tokäta i denna värme.
    Hehe, Hoegaarden och Erdinger är nog typ det som oftast kommer hem här...

Belgisk öl gårdet mycket av här hemma, vet inte vad skillnaden med den är... Leffe kan jag också få för mig att smaka av, men DRICKA öl gör jag aldrig!

Ang alkoholvanor så tror jag det är lite som med mat om man jämför med Frankrike tex också. Man njuter av mat och vin, man hetsäter inte eller super sig full lixom. Klart att folk super sig fulla även i Frankrike, men den bilden man har. Hur kan de vara smala när de äter både brieost och chokladtårta lixom, men dom tar ju en mindre bit och njuter istället för att äta hela tårtan, som jag tror är betydligt vanligare i många andra länder  
  • jeng
    Faile skrev 2011-06-11 22:12:55 följande:

Fan, jag åkte dit på bullarna igen. Har precis tryckt i mig 5 st och känner mig som en uppblåst padda.

Tar mig ur kolhydratträsket imorgon, det är verkligen som en drog när man väl börjar. Men nu får det vara slut.

Hoppas du inte mår dåligt idag, och att du orkar ta nya tag! 
  • jeng

*peppar peppar* Min magkatarr lugnade ner sig lite igår kväll, och halsbrännan med! Så jag hoppas att det börjar gå över för den här gången nu!

Vågen fortsätter neråt och det är vad jag behöver just nu!

Och maken har fått ner alla plintar till altanen (förutom 2-4 extra som vi funderar på att sätta så att altanen fortsätter runt husknuten, men vi har sagt nu att vi bygger första denel först, det är ju lätt att fortsätta där sen om vi vill!) och satt alla stolpar, så idg ska alla bärlinor och golvreglar upp, sen är det fsen bara att börja lägga trall!!! FATTA! Tyvärr har vi ju en uterumsdel också som är lite lagom mycket jobbigare att få till, men men det ska väl gå det okså!

Och idag ska vi iväg på nån utflykt. Ett par kompisar ringde och deras hembygsgård eller vad man ska kalla det har korvgrillning och tipspromenad osv 

• jeng
    Faile skrev 2011-06-12 10:07:51 följande:
    Jag mår skit faktiskt. Som om jag supit i 3 dagar och jag ser ut därefter också. Är helt plufsig och svullen i ansiktet och magen känns fortfarande som en sprickfärdig ballong.
    Fattar verkligen inte hur jag kunde äta sånt här jämt förut. Inte konstigt att folk blir sjuka faktiskt.

Men nu känns det ok i alla fall, är inte alls sugen på mer så nu räcker det. Nya tag
    På sätt och vis är det ju faktiskt positivt att man mår skit och kroppen säger ifrån! Det får en ju att tänka till, till skillnad från om man fuskar och dagen efter bara fortsätter livet!

Kramar till dig! 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**