• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

mamman i skogen skrev 2011-06-19 16:34:54 följande:

En liten söndagsfundering..När man menar på att man äter så mycket fett blir jag lite fundersam hu mycket är mycket? LCHF är ju en större andel mättat fett från naturliga råvaror men tillskillnad mot en vanlig kost (ej fettnsål) så äter man ju inga enorma mängder fett en msk extra till varje måltid och kanske en skvätt grädde eller kokosfett i kaffet. Vi dricker ju itne grädde i dricksglas direkt (inte jag iallafall även fast jag gillar grädde. )

Tror det är en allmän missuppfattnign om lchf av nya och tvivlare att man äter enorma mängder fett. Det är fettet i förhållande till det övriga som är större än i en normalkost och minimerat kolhydratsintag gör att vi inte blir hungriga...

Roade mig idag med att fylla i mitt dagsintag på matdagboken och enligt dem ska jag ha ett energiintag på 1930 kalorier jag kommer idag äta totalt 1643. Sen har jag varit på gymmet och kört crosstrainern och sprungit på bandet en halvtimme (allt jag hann med idag) Därifrån fick jag ett plus så jag potentiellt skulle kunna äta 226 kalorier till. Ska ärligt talat säga att så mycket mat kommer jag aldrig få i mig för jag äter mättande mat som inte triggar igång mitt sug. Hade jag däremot ätit pasta hade jag ätit lika mycket fett och då hade jag varit hungrig bara en timme efter maten..

Jag är mätt och nöjd på stor % andel fett inte på en större mängd fett än vad normalsvensson äter varje dag..

Lite vimsigt men ni fattar nog min poäng det är inte fettet som man ökar i enorma mängder med lchf man kapar kolhydraterna och äter en lite större andel bra fett.

Det där har jag sagt flera ggr! De flesta svenssons äter nog redan mer fett än vad de skulle behöva äta på LCHF, ändå så klagar dom över vår extremfettsdiet!
  • jeng

Läser 6 kilo på 6 veckor och blir rakt ut förbannad! Falsk marknadsföring anser jag att det är när man skriver att man "begränsar kolhydraterna till ett absolut minimum" och sedan inte bara har mängder av grönsaker och mejeri, utan även nötter, frön, frukt, quinoa, råsocker, mjöl, dinkel, granola, sojamjöl och sirap!!!! Fy fan vad illa! Jag har god lust att kontrollräkna recepten bara för att.... PÅ GI fas 1 ska man hålla sig till ca 20-25 gram kolhydrater per dag... Varför tvivlar jag (återigen) på att recepten håller det faktatexterna utlovar?

• jeng
    mamman i skogen skrev 2011-06-19 17:32:01 följande:
    Ja inte går man ner 6 kilo av dinkelmjöl och råsocker.
    Det kan man ju göra, om man åt 5 normalportioner pasta med nån sötad sås och påföljande smågodis varenda dag förut..... 

För HÄLSAN är det inget snack om saken, då funkar deras mat jättebra! Och säkert för att gå ner i vikt också för många! Men jag tycker det är falsk marknadsföring. Jag har alltid sagt att dom måste "ljuga" för att ingen skulle vilja köpa en fas 1-kokbok för det blir så enformigt osv. Ja, men då ÄR ju isåfall fas 1 enformig, då kan man inte heller fota bilder med överflöd av grönsaker och såser och grejer hit och dit! 
  • jeng
    mamman i skogen skrev 2011-06-19 17:58:49 följande:
    Jag är också begåvad med korta ben och jag hatar uppsydda jeans..kör med textillim hemma då får jag de iallfall så långa som jag vill ha det...ska tillägga att jag älskar "baggy" med snygg passform (inte vida mao)
    Gillar man baggy så kanman ju satsa på såna med resår! det är inte så svårt att göra om hemma om man skulle behöva heller!
  • jeng

Jag hakar på Yenas definitiion av lågkolhydratkost, och det stämmer att för en normal vuxen kvinna så blir det ca 300 gram kolhydrater per dag som är normen enligt SLV.

Det gäller ju dock att gå mer på E% än på gram. Många (JÄTTEmånga) som hakar upp sig på att Björn Ferry äter ju minsann 200-300 gram kolhydrater!! Jo, men så äter han också 3 ggr mer kalorier per dag än vi dödliga, alltså ligger han ändå jättebra till i E% och det är ju det som spelar roll, inte antalet gram! 

• jeng
    Albin 080509 skrev 2011-06-20 04:03:33 följande:
    sitter å studerar 80/80/20 har googlat å fått endel info och pusslat ihop på matdagboken lite vad ja kan äta under en dag då ja inte hittade några recept
    Fett: 79 g Protein: 76 g Kolhydrater: 2 g 1022 kcal  
      » 100,0 gram Bacon gris 345 Kcal » 100,0 gram Kyckling kokt 167 Kcal » 100,0 gram Lax 181 Kcal » 2,0 st Ägg kokt 141 Kcal » 0,5 dl Vispgrädde 40% fett men det blir ju typ inget fett alls?

ska ja våga mig på att köra ett tag enl detta?
    Vill bara påpeka att Dahlqvist (som ju "uppfann" 80/80/20) har sagt att det är för lågt. Hon har rekommenderat att man ökar på så man får ett intag på upp mot 1300 kcal. Tror det var typ 100/80/20 eller 100/90/20 eller nåt sånt hon har reviderat sig till!

Jag har själv gått på 80/80/20 och det lossnade ett tag men sen var det tvärstopp igen. För mig lossnade det dock rejält när jag gick över på mer GI-inriktat, dvs lite mindre fett, lite mer protein och lite lite mer kolhydrater. Dessutom en kaloribegränsning som är ganska strikt, men i stil med 80/80/20-liknande tänk så blir det inte mycket mer att hålla reda på  
  • jeng

Ojsan då, dramatik i tråden och för en gångs skull har jag inte varit inblandad!

Jag läste Yenas svar "Läs på, det kräver kunskap..." osv, och jag reagerade inte mer på det än normalt. Det ÄR så. Många kommer in här och säger att de ska köra LCHF, men har absolut noll koll på vad det innebär. Vi hjälper ju gärna till, jag (och fler med mig) lägger MASSA tid på att svara på frågor och försöka hitta lösningar för folk som har fastnat! men lite måste man faktiskt göra själv också. Sedan om det gäller i just det här fallet eller inte ska jag inte uttala mig om. Men vi får faktiskt extremt många frågor av typen "kan jag äta ost, är bacon ok, kan jag äta ananas, kan jag äta ris, kan jag äta rågbröd?" mm mm mm... Då tycker jag att det är på sin plats att påpeka att man har nog missförstått dieten och bör läsa på, och om man sedan har fler frågor så får man gärna återkomma!

och lite ligger det faktiskt i Yenas svar ang att man inte ska skylla på fettet (för jag förstod det som att det var det som var det "elaka"?). Det finns inga studier mig veteligen som visar att fett är negativt, som inte samtidigt bygger på ett högt intag av kolhydrater. Jag är dock en av de som inte verkar tåla hur höga halter av fett som helst, och jag äter hellre en lite mer jämn kost (mer GI) än LCHF i längden. Men det betyder ju itne att jag är fetträdd, utan jag tycker att GI passar mig bättre helt enkelt. Ska man följa en diet så måste man ju trivas med den. Att jag inte tål fett i höga mängder har troligtvis betydligt mer att göra med mina magproblem än med någon form av farlighet i själva fettet! De flesta som tror att fettet är farligt tror det för att de har blivit inpräntade med det från livsmedelsverket mfl. Därför tycker jag att det är på sin plats att påpeka att man kan läsa mer fakta om studierna och sedan uttala sig igen. Det tycker jag inte är ett påhopp, jag tycker det är en upplysning! 

• jeng
    Duntoffla skrev 2011-06-21 10:20:34 följande:
    Jag puffar lite för min fråga om tricks för att få igång viktminskningen. Bör jag dra ner kolisar ännu mer fast jag knappt äter några, dra ner på fettet? Och vad tror ni om matdagboken som "vill" att jag ska äta ca 2100 kcal om dagen, är det rätt ur viktminskning eller vad bör jag ligga på som 76 kg tung och ca 173 cm lång? Please någon?
    De 2100 kcal är inget du ska äta, utan det är en uppskattning av din basalförbränning. Efter ett tag på lchf så känns det som att du borde ligga en bra bit under det eftersom du bör bli mätt snabbare! Jag har personligen minskat från ca 2200 till 1500 automatiskt bara pga lchf-mättnaden när den har slagit till!

Du kan ju prova att med vilja dra ner kalorierna något och se om det kan kicka igång dig. Du kanske inte automatiskt känner av mättnaden, utan måste mer förmå dig själv att hålla igen. 
  • jeng

Det fanns GI-choklad vid kaffet idag (är på konferens med jobbet). Det var väl för väl efter en lunch bestående av pasta och bröd?

• jeng

Hej,
    Hemma från konferens med jobbet. Har druckit alldeles för mycket cider (ur sockersynpunkt alltså) och ätit massa pasta och bröd. Magen har mått hur bra som helst av både cider, pasta och bröd (som jag tog på salladsbordet till luncherna, ja inte cidern då men...) däremot huvudrätterna har inte alls gått hem. lunchen var nån "mustig köttgryta" nåt köt kokt i nån riktig mörk lite halvtjock sås lite purjolök osv, men man kände av MASSOR olika kryddor i den. jag smakade bara dock, åt den inte så att säga. middagen var nåt högrev med både dittan och dattan, paprikasalsa, ugnsstekt paprika, rödbeta och så var det gaspacho eller vad det heter till förrätt som ju var totalt no no. vitlöksbrödet som var till gick dock bra! jaja jag får ju iaf bättre och bättre koll på vad jag tål och inte tål.

För att toppa allt så gjorde jag en thailändsk köttfärssås ikväll och tog pasta till... och en cider när jag ändå var igång... så så var det med det. jag kommer gå upp 5 kg på de här närmsta veckorna, och jag är svullen som ett ägg nu!

Så ang bikiniutmaningen så... hmmm... jag var på ett väldigt bra spår, men jag får nog bidra med mina senaste bilder (dock iklädd) och sen haka på till nästa etapp som vi väl satte till slutet av augusti eller nåt (2 mån till) så man kan motivera sig under resten av semestern! Jag hade fått helt ok resultat btw, gått ner ca 4 kg tror jag. men nu bara går det inte.... jag tänker inte göra nån megasatsning 2 dagar innan planerad semesterresa full med kolhydrater heller, utan det får helt enkelt bli senare.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**