• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mandel skrev 2011-05-09 12:00:52 följande:
    Jag är inte så bra på att sticka, tyvärr. En sjal, en bebiströja, lite mössor och halsdukar är vad jag har åstakommit i vuxen ålder...
    Har inte tid att gå någon kvällskurs heller till min stora sorg.
    Korstygnsbrodderier blir lite knöligt när man ska se på tv samtidigt.
    Bakningen kan barnen vara med på, det kan de inte när jag stickar.
    Har skaffat mig några drivbänkar, men de tar inte heller all min tid i anspråk.
    Det behöver alltså vara något som barnen kan vara med på eller som inte är för jobbigt att avbryta när de kommer och vill ha hjälp med något.
    Jag har sytt väskor/kassar, men vad ska jag göra med alla dem? Jag städar och sorterar så det finns inget att sortera och kasta mer.
    Har inte tålamod och den disiplin som krävs för några större projekt typ renovering av rum eller så.
    Ja, ja, något kommer man väl på med tiden...
    Ge bort kakorna till jobbet, makens jobb, gamla jobbet, ålderdomshemmet, kompisens jobb mm.
    Pussel tar iof plats och det är många bitar som barnen kan smaka på men förutom det så
    Måla, teckna, börja baka fina tårtor till kalas runtom i bekantskapskretsen med färger, figurer och annat i sugarpaste.
    Göra mina skoluppgifter medan jag passar dina barn
  • Bordeaux
    Mandel skrev 2011-05-09 12:36:58 följande:
    När jag var anställd så "terroriserade" jag faktiskt min arbetsplats med mina bakverk. Hade då förmånen att få prova en del bakartiklar via jobbet då de ingick i min varugrupp och behövde testas.
    Jag delar redan ut kakor och muffins till höger och vänster till våra anställda. Små fina påsar med dekorerade cupcakes i som de kan ha med sig i traktorerna
    När det är full rulle på hösten så går det lätt åt en sats småkakor om dagen, men nu går det inte åt lika mycket.
    Ställer jag allt i vårt fikarum är nackdelen att maken äter och han behöver verkligen inte äta mer kakor samt att barnen fastnar där med.
    Erbjuder mig att hjälpa till med bakning till dop och liknande, men med väldigt begränsad vänkrets och släkt så blir det inte så många att baka åt. Fler i släkten som inte heller behöver äta fler kakor samt att systersonen har diabetes. Många bortförklaringar här.
    Kanske kunde höra med ålderdomshemmet. Fast får de ta emot hembakat? Var tjafs i grannkommunen för att ett litet religiöst bokkaffé sålde fikabröd som folk bakat hemma. Tror dock inte att de fick säljförbud.

Vad har du för skoluppgifter då? Något som har med bakning att göra
    Det var många ursäkter det
    Jag vet inte alls hur det är med hembakat och vad man får och inte får göra med det, så det bästa är väl att fråga ett ålderdomshem. En släkting till mig är på ett hem där vi får ta med och bjuda på tårta och kakor vid födelsedagar iaf och då har vi tagit med hembakat. Vet inte om man får bjuda på det varje fredag t.ex. Man läser ju om att det snålas in på allt för de stackars pensionärerna så det vore ju trevligt tänker jag om de kan få hembakat kaffebröd då och så. Mina tankar är inte alltid överrens med kommunens lagar och regler
    Har en släkting som bakade bröd  och sålde på torget utan problem för kanske 5år sen.

Uppgiften är i makroekonomi och ganska intressant. Vad händer i världen om USA går i konkurs? Vad händer med EU och emu och grekland tippar över? Och vad händer om alla grisländerna konkar? Åt det hållet är det men min hjärna beslutade sig för att ta semster och fylla huvudet med bomull och tro att jag inte skulle märka något
    Har en ordentlig förkylning och ingen nässpray eller kan jang.
  • Bordeaux
    sasod skrev 2011-05-09 15:21:17 följande:
    Hittade en app på iphone "shape up" som jag använt idag för att "räkna lite" och se ungefär hur jag ligger och enligt den ligger jag nu på 82 gr protein, 15 gr kolhydrater samt 61 gr fett är det ok?

Äter mycket mozzarella men ser nu att det innehåller ju rätt mycket kalorier.. Är kalorierna viktiga och brukar ni äta mozarella? Kanske ska gå över till en lite mer kalorisnål ost?
    Jag äter mozzarella ute, vilket inte blir så ofta. Men jag ber dem ibland att byta pommesen mot lite mozzarella om maten redan innehåller sallad. Eller om jag är ute med vänninorna så vill de gärna äta pizza och pasta på den mysiga italienska restaurangen och då tar jag en sallad med mozzarella för det är bra mycket bättre än både pizza och pasta
  • Bordeaux
    Faile skrev 2011-05-09 15:57:18 följande:
    Hej alla.

Det här slutade tyvärr inte lyckligt. Min vän hittades avliden igår kväll i sin lägenhet, troligt självmord
    Jag har berättat om henne tidigare, den av mina vänner som gjort en gbp och istället för mat börjat missbruka
    alkohol och tabletter. Med en depression i bakgrunden så slutade det alltså illa.

Jag är så satans jävla arg på allt och alla just nu. På läkarna som bara kommer se henne som lyckad statistik ( hon gick ju ner ) och på henne för att hon gjort sina nära så jävla illa...

Dessutom misslyckades jag helt med maten idag. Skitdag.
    Beklagar verkligen.
  • Bordeaux
    Fiaz skrev 2011-05-09 16:57:54 följande:
    Heh kom visst på en fråga till, lite dum är den kanske men vad sjutton!

Alla som vill får gärna svara Skrattande

Hur ser en typisk LCHF dag ut i matväg? Alltså vad äter ni till frukost lunch och middag, bara något exempel så jag får en ungefärlg bild av hur det är, samt vad tar ni som snack om man blir lite sugen?
    Jag brukar ta mig en ägglatte (2råa ägg, 2.5dl kaffe, 0.5dl grädde kan inte dricka kaffet utan tyvärr jobbar på att få bort det, 12g kokosfett, som jag vispar ihop med elvispen)
    Till lunch om jag är hemma blir det 2babybel och 2 "ölkorvar" kanske som en halv svenskölkorv.
    Kvällsmat brukar bli kalkon, sparris/broccoli/champinjoner/vitkål med antingen bea eller kryddsmör.
    Ibland blir det en kopp te underdagen med en skvätt grädde i. Jag brukar hamna högt på fett och lågt på protein och kolisar, så jag tänker hela tiden mer protein mindre fett.
  • Bordeaux
    Fiaz skrev 2011-05-09 17:29:51 följande:
    Gör du bean själv?

Är det alltså bättre att ligga på mera proteiner än fett? 

Så som jag har förstått det så är 5% kolhydrater ok, men inte mer än så per dag?
    Japp jag gör bean själv, finns inga färdiga som är goda här där jag bor (Bern) Dessutom är det inte särskilt svårt.

Njae, man ska äta 75%fett, 20-25%protein och <5% kolhydrater. Om jag inte tänker så hamnar 85-90% fett vilket är för mycket och alldeles för lite protein. Därför måste jag hela tiden tänka och vara medveten om det så brukar jag hamna bättre till.
    Det är som Jucea nämnde tidigare ca 120g fett, 90g protein och <20g kolhydrater.
  • Bordeaux
    jeng skrev 2011-05-09 17:38:40 följande:
    jag jobbar på en 2a folder, som hör ihop med den där, med menyförslag i. Jag har inte kommit så långt med den i detaljerna, men där finns en förslagsmeny för 2 veckor. Påminn mig så ska jag lägga in den vid tillfälle (har den bara på jobbdatorn)

Tror iofs att nån kanske har kopierat den här, EmmaU, var det du? 
    Japp det var jag det!  Eller jag har iaf en veckas matförslag som någon har skrivit i tråden och som jag sprarat i mitt bra-info-från-tråden.dokument.

Här är det iaf

LCHF
    DAG 1
    Frukost: Äggröra med bacon
    Lunch: Fläskkarré med broccoli och bearnaise
    Middag: Kyckling med sparris och vitlökssmör
    DAG 2
    Frukost: Röra på creme fraiche majonnäs, bacon, purjolök och kokt ägg
    Lunch: Köttfärsbiffar med gurka och vitlökskyrddad creme fraiche
    Middag: Fläskfilé med sallad, toppad med rödlök och serverad med bearnaise
    DAG 3
    Frukost: Sesambröd med philadelhpiaost och rökt skinka
    Lunch: Kycklinggryta med grädde, tomatpure och squash
    Middag: Entrecote med sparris och kryddsmör
    DAG 4
    Frukost: Omelett med skinka, purjolök och ost
    Lunch: Laxfile med broccoli och hollandaisesås
    Middag: Fläskkarré med squashstavar och gräddsås på skyn
    DAG 5
    Frukost: Frökex med brieost och paprika
    Lunch: Strimlad lövbiff med champinjoner och gräddsås på skyn
    Middag: Kyckling med sallad, fetaost och bearnaise
    DAG 6
    Frukost: Kallskuret med ostkuber och paprikastavar
    Lunch: LCHF plättar med bär och vispad grädde
    Middag: Köttfärssås med shiratakinudlar
    DAG 7
    Frukost: Sesambröd med röra av ägg, bacon och majonnäs
    Lunch: Kolhydratfattig korv med blomkålsmos
    Middag: Laxfileer i ugn med grädde, citron och örter. Sparris 

Det finns 2 regler som är bra att använda sig av när man väljer produkter i butiken.

1. 5 gram kolhydrater som max / 100 gram vara.
    2. Skaldemans ratio, dvs mängden fett i en produkt ska vara minst lika mycket som mängden protein + mängden kolhydrater. 

Regel 1 godkänner till exempel vanlig mjölk. Men det gör inte Skaldemans ratio. Regel 1 säger att det här livsmedlet innehåller tillräckligt få kolhydrater, medan Skaldemans ratio säger att trots att det är få kolhydrater, så är det alldeles för lite fett för att det ska vara en lämplig produkt. Man slösar sina kolhydrater på fel produkt helt enkelt.

Grönsaker är ju ett undantagsfall, där fungerar inget Skaldemans ratio. MEN däremot så bör man använda ratiot även på sin måltid. Då ska man alltså ta så pass lite grönsaker, att de kolhydraterna som är i grönsakerna, vägs upp av den mängden fett man har i måltiden.

Har man sedan köpt hem livsmedel enligt båda reglerna, så har man redan sluppit undan det mesta av räknandet, eftersom de kolhydratprodukter man köpt hem innehåller så mycket fett att de mättar innan man fått i sig för mycket kolhydrater. I princip så 

• Bordeaux
    Fiaz skrev 2011-05-09 17:49:40 följande:
    Aldrig gjort bea själv...Ska nog testa det!!

ah okej, det gör det ju lite lättare att tänka så kanske; 75% fett 20% protein och 5% carbs. Eller helst kanske 25% protein och 0% carb, eller?
    Det finns ju liiite kolhydrater i det mesta väll? eller iaf i väldigt mkt!
    Upp till 20g kolisar per dag är det normala om man ska/vill/önskar att gå ner i vikt. Sen finns det alltid undantagsfall endel kan äta mer än 20g om dagen och gå ner andra måste äta mindre än 20g omdagen för att gå ner i vikt. Så det är lite upp till dig, men sikta på <20g om dagen och se hur det känns. Känns det fel efter ett par veckor så är det bara att justera.
    Kolisar är svårt att undvika helt för att det finns en liten mängd i nästan allt, men det gäller att välja rätt. Kolisar från champinjoner är bättre än från skumtomtar t.ex.
    Några av oss skriver in maten i olika program, jag använder matdagboken.se någon använder minmat.se jucea har sin egna privata specialare, för att få koll på hur vi faktiskt äter. Jag rekomenderar det till en början så du får koll på hur mycket är 50g champinjoner, hur mycket protein ger den där entrecoten på 150g osv. Men man måste då väga och mäta maten som kan vara bökigt.
  • Bordeaux
    Fiaz skrev 2011-05-09 18:01:43 följande:
    tack för utförliga svar! Jag är tokladdad att börja med detta! Lägga om livsstilen utan att behöva tycka att det är jobbigt! Mat älskar ju alla och ännu bättre att man faktiskt får använda riktigt fett och inte massa light som är utblandat med vatten Glad
    Varsågod!
    Det är lite krångligt i början att mäta och väga allt men gör man det så vet man lite mer om hurman äter och verkligen ligger till. Jag tycker inte det är svårt att leva efter lchf, ibland har jag fuskat men upptäcker varjegång att brödet är inte gott, något annat än mörk fin choklad är oätligt, den där goda glassens chokladsås smakade ju bara potatismjöl och socker osv. Fuskar med en ny grej varje gång typ och upptäcker att nej det var inte gott så gör jag om det med något annat vilket ät bra i långa loppet.
    Nu fuskar jag inte så ofta för jag har inte behovet och det känns lyxigare att unna sig cola zero (som är helt okej) till maten eller frysta hallon med lite vispgrädde, eller de där goda ostarna på helgerna.
  • Bordeaux
    jeng skrev 2011-05-09 18:09:18 följande:
    EmmaU,
    Perfekt! Ja jag har ju gjort en vecka till sen jag klistrade in här för synpunkter kanske! Jättebra att någon hade listan!

Som sagt jag sparar ju på bra-att-ha information här ifrån som väldigt ofta kommer från dig
    Hur ser nästa vecka ut i listan/foldern?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**