-
Ingen aning faktiskt.Faile skrev 2012-01-20 07:04:52 följande:Men är det "fula" kolhydrater då? För tex sukrin innehåller ju också sådana höga kolhydratnivåer men är en sort som kroppen inte tar upp.
-
Jag såg debatten igår och skrattade lite när dietisten tog upp argumentet att det var "socialt svårt" att äta LCHF.
???
Hallå!!! Där tappade hon helt trovärdighet. Det måste väl ändå vara hälsan som kommer först.
Någon mer som reagerade på denna dumma, fåniga kommentar?
-
Kan tillägga att jag inte alls tycker att det är socialt svårt. Det är bara att be om en sallad istället för potatis/ris/pasta eller att bara ta en kopp te/kaffe på fiket. Det som däremot kan vara motigt är alla motståndare som ska ha åsikter, men det skiter jag fullständigt i. Det är mitt liv och min hälsa. Och jag mår bra av kosten!Sigrid skrev 2012-01-20 09:36:18 följande:Jag såg debatten igår och skrattade lite när dietisten tog upp argumentet att det var "socialt svårt" att äta LCHF.
???
Hallå!!! Där tappade hon helt trovärdighet. Det måste väl ändå vara hälsan som kommer först.
Någon mer som reagerade på denna dumma, fåniga kommentar? -
Någon som provat Marianns semelrecept utan sötningsmedel?
Jag är lite tveksam till sötningsmedel och vill helst inte använda någon sötning alls, men vill ju inteh eller baka något som blir oätligt.
Receptet finns här:
http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1402
-
Mandelmjölet och hasselnötsmjölet är nog ok att köpa. Dock finns det olika sorter och kolhydratinnehållet kan variera något. I bakning spelar nog ursprunget på dessa någon roll.Hoppet 3 skrev 2012-01-23 12:04:34 följande:Kan någon ge mig tips på en bra kvarn som mal mandel till fint mjöl? Så fint som möjligt.
Såg i min Ica kvantum att de tagit in både kokos, mandel och hasselnötsmjöl... De verkar komma ifrån Italien eller om de är från spanien. Står dock inget om kolhydrater eller annat näringsinnehåll på dem. Har för mig att de måste stå på för att vara korrekt. Vad tror ni?
Kokosnötsmjölet skulle jag vara tveksamt till om det inte står något på. Det "riktiga" kokosnötsmjölet innehåller 4 g kol / 100 g och är inte nermalda kokosflingor. Många kokosmjöl som sälja innehåller bra mycket mer kolhydrater och kräver dessutom större mängd för att fungera bra i t.ex. bakning. -
För mig uppkom en massa nya ingredienser när jag skulle börja LCHF-baka. Jag har gjort en liten beskrivning av de några av dessa ingredienser och vart man kan köpa dem här:
http://vardagfest.blogspot.com/2012/01/forklaring-pa-vad-vissa-ingredienser-ar.html
Kanske kan vara till hjälp för någon.
-
Kasihi skrev 2012-01-27 22:37:11 följande:Var köper ni cocosfett?
Jag köper på Coop, de har Renée Voltaire kokosfett. Det är med kokossmak. -
Nej. Jag är normalviktig och äter LCHF för att jag mår bra av det. Så kör på!chamis skrev 2012-01-30 13:20:20 följande:Måste man vara överviktig för att köra LCHF?
-
Någon som testat att baka LCHF-sockerkaka utan sötning? Blir den helt förfärlig eller funkar det?
Jag är sugen på att göra en tårta tills jag fyller år och tänkte då ha söta bär, grädde och chokladkräm som fyllning.
-
Vissa affärer tar in märket Finax och då heter produket "Psyllium" (se till att köpa pulveriserat innehåll för det finns psyllium som inte är pulversierat också).Solen73 skrev 2012-02-02 09:33:28 följande:Hej! Jag skulle köpa fiberhusk igår, hade hört att det skulle finnas bland glutenfria produkter i affärer. Men jag kunde inte hitta något som hette fiberhusk, det fanns en massa annat, bland annat något som heter Fibrex.
Finns det olika tillverkare av fiberhusk och står det klart och tydligt fiberhusk på förpackningen??